پس از انتخاب کلید عضویت در انتهای صفحه جدیدی که باز خواهد شد، اطلاعات خود را تکمیل و عضویت خود را تایید نمایید
درباره وب سايت
مرجع آموزش زمین شناسی، سنجش از دور، معدن و عمران
جامع ترین و معتبرترین آموزش برای نرم افزار های زمین شناسی، مهندسی معدن، ژئومکانیک (مکانیک سنگ و ژئوتکنیک)، عمران (خاک و پی)
............................................
رزومه مدرسان:دانشجویان کارشناسی ارشد و دکترا رشته های مهندسی معدن و عمران دانشگاه صنعتی امیرکبیر (پلی تکنیک) تهران
جهت آموزش حضوری و غیر حضوری (آنلاین و تهیه فیلم آموزشی) نرم افزار ها با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید............................................
09157330367-09381295869 اسمعیلی-مدیریت وبسایت........ ................................................ در صورتی که موفق نشدید با شماره های فوق تماس حاصل فرمایید از طربق ایمیل زیر نیز می توانید در خواست خودتان را مطرح نمایید.......................................
raminesmaeili68@gmail.com
...................این سایت در ستاد ساماندهی پایگاه های اینترنتی به ثبت رسیده است و تمامی محصولات و خدمات این سایت حسب مورد دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه می باشد. همچنین فعالیت های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است
خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود
بررسی عددی رفتار سه بعدی ژئوبگ تحت تاثیر بار قائم گسترده
امروزه ژئوبگ کاربرد وسیعی در مهندسی ژئوتکنیک به خصوص در افزایش ظرفیت باربری پیداکرده است. ژئوبگ هامعمولا از ژئوتکستایل های بافته شده با مقاومت کششی بالا تهیه م یشوند. پس از پر شدن ژئوبگ با مصالحی چون شن، ماسه و پسماندهای ساختمانی دهانه آن دوخته شده و برای قرارگیری در مکان مورد نظر آماده م یشود. از ژئوبگ هام یتوان به عنوان پوشش حفاظتی شیب سازه های ساحلی، محافظ کنار پایه پل های در معرض جریان، افزایش دهنده ظرفیت باربری خاک و کاهش دهنده نشست استفاده نمود. در این مقاله رفتار مکانیکی ژئوبگ ها زیر بار عمودی به انجام گرفته است. خاک درون ژئوبگ از ABAQUS صورت عددی شبیه سازی م یشود. ش ه بیسازی به روش المان محدود و با استفاده از نرم افزار جنس ماسه و پوشش آن از جنس ژئوتکستایل م یباشد.معیار گسیختگی ماسه، موهر کلمب در نظر گرفته شده است و معیار گسیختگی ژئوتکستایل بو ل سیه تعدادی از نقاط در نمودار تنش،کرنش پلاستیک تعریف شده است. بر رو و زیر ژئوبگ صفحات صلب قرارداده شده است. جابه جایی قائم بوسیله صفحه صلب بالایی به ژئوبگ وارد م یشود. با استفاده از جواب های بدست آمده از مدل ساخته شده، نقاط پلاستیک والگوهای تغییر تنش وکرنش در ژئوبگ بررسی م یگردد.
کلمات کلد یی:
ژئوبگ، ژئوتکستایل، روش المان محدود
نویسندگان :
محمد جواهری (دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشگاه شیراز، بخش مهندسی راه و ساختمان و محیط زیست)
نادر هاتف (استاد، دانشگاه شیراز، بخش مهندسی راه و ساختمان و محیط زیست)
روشی نوین برای اندازه گیری گاز رادون منتشر شده از درون خاک (مطالعه موردی شهرکرمان)
سازوكار غالب جهت انتشار گاز رادون، از عمق 0/5 متری تا سطح زمين مکانيزم جریان دیفيوژن مي باشد؛ بنابراین ضریب دیفيوژن نقش بسيار مهمي در ميزان گاز رادون نفوذی به سطح زمين دارد. از اندازه گيری ميزان رادون مي توان جهت پيش نشان گری زلزله، تعيين گسلهای فعال،اكتشاف معادن اورانيوم و احتمال ابتلا به سرطان ریه در ميان مردم منطقه، استفاده نمود. در این مطالعه از خاک كرمان برای اندازه گيری غلظت رادون به عنوان یکي از مناطق زلزله خيز و منطقه ای با احتمال حضور اورانيوم استفاده گردید. از اینرو این مطالعه با هدف تعيين ضریب دیفيوژن رادون به روش حالت پایدار در خاک انجام شد. دستگاه طراحي شده برای تعيين این ضریب، متشکل از دو اتاقک دیفيوژن مي باشد و انداز هگيریها روی نمونه های دست نخورده خاک (كه خصوصيات فيزیکي آن مانند رطوبت و تخلخل مشخص بود) صورت گرفت. ضرایب اندازه گيری شده نشان دهنده نفوذ بالای رادون از درون خاک منطقه مورد مطالعه مي باشد. دستگاه طراحي شده توانایي تعيين ضریب دیفيوژن رادون را با هزینه كم، دقت بالا و نشت ناچيز دارد. همچنين در مناطق مختلفي كه به مطالعات رادون جهت كاربردهای متفاوت نياز مي باشد، با استفاده از روشهای مختلف تعيين ضریب دیفيوژن، مي توان از این دستگاه ساده و با كارایي بالا استفاده نمود.
بخش اول كانال اصلي مغان بطول 35310 متر از سد انحرافي ميل مغان شروع و به دریاچه شهرک شهيد غفاری مغان خنم ميگردد . دریاچه شهرک كه با هدف تنظيم نوسانات كوتاه مدت دبي های ورودی و نيازهای پایين دست احداث گردیده عملاً از طریق رسوب گيری ضعف حوضچه رسوب گير ميل و مغان را بر طرف مي نماید. حجم اوليه دریاچه 11.2 ميليون متر مکعب بوده و در حال حاضر بخاطر انباشت رسوبات به 1.5 ميليون مترمکعب كاهش یافته است لذا گزینه های مختلفي برای ساماندهي و تخليه رسوبات مطرح و در نهایت اجرای كانال كنار گذر بعنوان گزینه نهایي گردید كه به لحاظ نزدیکي این كانال به دریاچه شهرک مشکلات ژئوتکنيکي و اجرایي مختلفي دارد كه پس از انجام مطالعات ژئوتکنيکي مشخص گردید كه در مسير كانال انواع مختلفي از خاكهای مسله دار بالاخص خاكهای متورم شونده و واگرا وجود دارد. در این مقاله نتایج مطالعات ژئوتکنيکي انجام شده ، معرفي رشهای شناخت خاكهای متورم شونده و علاج بخشي آن در اجرا ارایه خواهد شد.
حل تحلیلی و عددی پوشش تونل ها در اثر بارهای لرزه ای و بررسی پارامترهای تاثیر گذار بر آن (مطالعه موردی تونل متروی بانکوک)
سازه های زیرزميني از جمله تونلها، المان های مهمي در شبکه های حمل و نقل و سرویس هستند كه به دليل محصورشدگي در زمين و تحمل تنش های برجای بزرگ رفتار لرزهای متفاوتي با سازههای سطحي از خود نشان مي دهند. به همين دليل در طراحي آنها نه تنها بارهای استاتيکي بلکه بارهای دیناميکي نيز باید مد نظر قرار گيرند. نگرش كلي اینست كه بارهای لرزه ای اثرات كمي بر روی سازه های زیرزميني دارند اما خرابي برخي از آنها در زلزله های اخير، توجه مهندسين را به تحليل دقيقتر آنها معطوف كرده است . در این مقاله مروری اجمالي بر روی حلهای تحليلي ارائه شده برای تونلهای دایروی در مقابل بارهای استاتيکي و لرزه ای انجام شده است، سپس برای یکي از مقاطع مشخص تونل شهری بانکوک، این حل ها را استفاده كرده و مورد ارزیابي قرار مي دهيم. مساله مورد نظر به صورت عددی و برای شتاب های افقي و قائم مختلف، نيز حل مي شود و با مقایسه با حل های تحليلي نتایج بدست مي آید. مطابق با نتایج بدست آمده با افزایش ضریب شتاب افقي زلزله، نيروی محوری و لنگر خمشي پوشش تونل افزایش مي یابند به نحویکه اگر تنش ناشي از این نيروها از تنش مجاز بيشتر شود باعث گسيختگي پوشش مي شود. عمق قرارگيری تونل دارای درجه اهميت بعدی است و با افزایش عمق، نيروی ایجاد شده در پوشش با نسبت مستقيم افزایش مي یابد. دو پارامتر موثر دیگر در نيروهای ایجاد شده در پوشش ضریب شتاب قائم و نسبت تنش های برجا مي باشند. شتاب قائم زمين تاثير كمي بر روی تنش ها دارد، اما در مورد ضریب فشار جانبي دیده شد كه هر چه این ضریب از محدوده عدد یک دورتر باشد، تنش ایجاد شده در پوشش افزایش مي یابد.
كلمات كليدی:
حل های تحليلی، حل عددی، ضریب شتاب افقی زلزله
نویسندگان :
شبنم ولی اسکویی (دانشجوی كارشناسی ارشد ژئوتکنيك، دانشگاه زنجان)
علی لکی روحانی (استادیار گروه مهندسی عمران، دانشگاه زنجان)
بررسی توزیع نشست قائم شالوده توربین بادی به روش تحلیل عددی
استفاده از تور ی بن های بادی برای تو ی لد انرژی الکتریکي با استفاده از باد بعنوان یک منبع پاک و تجدیدپذیر انرژی، امروزه توجه زیادی را به خود جلب نموده است. شالوده یک تور یبن بادی از چنان حسا ی ستي برخوردار است كه اگر درست رفتار نکند یا بعبارت دیگر اگر نیازهای طراحي را برآورد نکند، توریبن بادی پایداری خود را از دست داده، برجک سقوط كرده و خدمت رسانی (تو ی لد انرژی) تور یبن پایان میيابد. در مطالعه حاضر رفتار شالوده یک تور یبن بادی سطحی واقع در خشکی به ارتفاع 80 متر و با ظر ی فت تو ی لد 2 مگاوات ساعت واقع بر سه نوع خاک مختلف (ماسه متراكم، ماسه رس دار و رس سخت) در بارگذار ی حالت حدی نهایي كه توسط كارخانه سازنده ارائه شده است، با استفاده از تحل یل عددی به بصورت یک مدل سه بعدی مورد بررسی قرار داده شده و نشست در ز یر شالوده را در خاک ABAQUS روش اجزا محدود به كمک نرم افزار های مختلف مورد ارزیابي قرار خواهد گرفت.
کلمات کلیدی:
توربین بادی، شالوده،نشست قائم، تحلیل استاتیکی، روش اجزا محدو د.
نویسندگان :
حامد کاشی (کارشناسی ارشد ژئوتکنیک ، دانشگاه صنعت آب و برق)
احمد رضا محبوبی اردکانی (دانشیار دانشکده مهندسی آب و محیط زیست، دانشگاه صنعت آب و برق)
محمد صافی (استادیار دانشکده مهندسی آب و محیط زیست، دانشگاه صنعت آب و برق)
مدلسازي فيزيکي اثر گيرش خاک بر ظرفيت باربري شم عهاي کوبشي در رس
با گسترش روزافزون استفاده از شمع های كوبشي، تعيين عوامل موثر بر ظرفيت باربری نهایي این گونه از شمع ها در ساليان اخير مورد توجه قرارگرفته است. از جمله این عوامل مي توان به پدیده گيرش خاک اشاره كرد. تا كنون تحقيقات گستردهای در زمينه پدیده گيرش خاک صورت گرفته، اما مطالعات آزمایشگاهي اندكي در این زمينه وجود دارد. در این مطالعه آزمایشگاهي، خاک رس پس از اشباع سازی در محفظه خاک تحکيم مي یابد. پس از پایان تحکيم و رسيدن به تخلخل مورد نظر، مدل شمع فولادی در خاک كوبيده شده و در انتهای كوبش و نيز در زمان های معيني پس از پایان كوبش، شمع تحت آزمایش بارگذاری استاتيکي قرار مي گيرد. نتایج نشان م يدهد كه با گذشت زمان ظرفيت باربری شمع افزایش یافته و پس از 7 روز ظرفيت شمع از 320 نيوتن به 570 نيوتن رسيده است، یعني شمع به مقدار 72 درصد افزایش0برای خاک های رسي / ضریب گيرش معادل 2 to 0 برای / ظرفيت از خود نشان داده است. در پایان نيز با توجه به ميزان تغييرات ظرفيت باربری شمع با زمان، با فرض 04 نرم و اشباع متشکل از كائولينيت ارائه شده است.
بررسي تحليل خطر زلزله و اثر پاسخ زمين در ايجاد روانگرايي بخشي از حاشيه رودخانه قره سو كرمانشاه
شناخت پدیده های ژئو تکنيك لرزه ای با توجه به اثرات قابل ملاحظه آنها بر ساختگاهها و تاسيسات ساختماني از اهميت ویژه ای برخوردار است. روانگرایي یا از دست رفتن مقاومت ساختگاه در اثر جنبش های نيرومند زمين یکي از مهمترین این پدیده ها مي با د ش. علت این گسيختگي از بين رفتن مقاومت برشي خاک به واسطه افزایش فشار آب منفذی مي باشد. به طور عمده در خاک های ماسه ای اشباع فشار آب منفذی بزرگ و یا روانگرایي در طي تکان لرزه ای شدید ایجاد مي شود. فشار آب منفذی زیاد منجر به كاهش قابل ملاحظه مقاومت و سختي خاک مي شود. اهميت روانگرایي منجر به خرابي به وضوح با زلزله های بزرگ كه در طي سا لهای گذشته از قبيل زلزله های نيگاتا، آلاسکا، لوما پریا تو هيگوكن -نامبو رخ داد، مشاهده ميشود و پس از آن تحقيقات زیادی در مورد بررسي پدیده روانگرایي صورت گرفته است . دراین تحقيق در راستای بررسي پدیده روانگرایي ابتدا نتایج تحليل های درشهركرمانشاه ارایه شده است. سپس وضعيت لایه های مختلف خاک (PSHA) و احتمالاتي(DSHA) خطرزلزله به روشهای قطعي و غيره در قسمتي از پروژه منوریل كرمانشاه كه (SPT) از لحاظ پارامترهای مقاومت برشي، سطح آب زیرزميني، اعدادنفوذ استاندارد در حاشيه رودخانه قره سو قرار دارد موردبررسي قرارگرفته اند. درنهایت با مقایسه تنش برشي القایي از طرف زلزله مبنای طراحي با تنش برشي قابل تحمل توسط لایه های خاک، لایه هایي از خاک كه دچارروانگرایي مي شوند مشخص مي گردد.
كلمات كليدی:
تحليل پاسخ زمين، روانگرایي، پایداری لرزه ای، تحليل خطرزلزله
نویسندگان :
محمد شریفی پور(استادیارگروه عمران-گرایش ژیوتکنیک-دانشگاه رازی)
آنالز ی برگشتی نتایج حاصل از ابزار دقیق در پروژه بهسازی خاک به روش پیش بارگذاری با استفاده از روش عددی- مطالعه موردی
در پروژه های مهندسي پيش از احداث سازه ها بر روی خاک های نرم و تحکيم پذیر به منظور جلوگر یی از نشس ه تای بزرگ و غ ر ی یكنواخت به سازه مورد نظر، ترم م ی و اصلاح ا ین خاک ها اجتناب ناپذ ر ی است. پیش بارگذاری ه بعنوان یکی از را ی جترین روش های اصلاح خاک های نرم رسي جزو اقتصادیترین و كاراترین آنها مي باشد. پروژه انبار نفت ماهشهر ه بمنظور ذخيره سازی نفت در زمينی به مساحت 50 هکتار واقع در بندر ماهشهر احداث شده است. در این منطقه ه بعلت وجود لایه های زیرسطحي نرم رسي و بالا بودن تراز آب زیرزميني، در اثر اعمال بار مخازن انبارنفت، نشست عمده از نوع نشست تحکيمي مي باشد. به منظور بهسازی خاک در زیر پي مخازن، از روش پيش بارگذاری به كمک خاكریز، همراه با زهکش های نواری با 1متر تا عمق 15 متری استفاده شده است. برای كنترل نتایج محاسباتي و عملکرد مناسب خاكریزها از ابزار دقيق هایي نظير / الگوی مثلثي به فاصله 5 نشست سنج ها و پيزومترها كه در تمامي نقاط خاكریز نصب شده اند بهره گرفته شده است. در این مقاله با استفاده از روش آناليزبرگشتي، به مقایسه پارامترهای اوليه تاثيرگذار ژئوتکنيکي به دست آمده از آزمایش های آزمایشگاهي و صحرایي با نتایج به دست آمده از ابزار دقيق به وسيله نرم افزار پرداخته شده است. نتایج به دست آمده نشان مي دهد كه مقادیر نشست حاصله از ابزارهای دقيق كمتر از نتایج حاصل از آناليزهای برگشتي ،Settle3D ميباشد. به عبارت دیگر، پارامتر های آزمایشگاهي موثر در نظر گرفته شده برای محاسبات نشست تحکيمي خاک و ارتفاع خاكریزها از مقادیر واقعي اندازه گيری شده بيشتر بوده است.
بررسی کارایی تزریق سیمان در بهسازی ساختگاه سد دربند-بجنورد
تزريق يا گروتينگ نام روشي است كه سعي در بهبود رفتار مقاومتي خاک و سنگ دارد بطوريکه توسط آن ماده تزريق به خلل و فرج و درز و شکاف تشکيلات خاكي و سنگي تزريق شده و در اثر آن نفوذپذيری لايه ها كم، مقاومت آنها افزايش و تغييرشکل پذيری توده سنگ كاهش مي يابد. در اين مقاله ويژگيهای هيدروليکي تشکيلات زمين شناسي تکيه گاه چپ سد خاكي دربند قبل و بعد از اجرای تزريق آزمايشي در سه حلقه گمانه حفاری شده بطول كلي 270 متر مورد تجزيه و تحليل قرار گرفته است. نتايج آزمايشات نفوذپذيری نشان مي دهد كه متوسط عدد لوژن كه قبل از عمليات تزريق در حدود 23 بوده، بعد از تزريق به كمتر از 2 لوژن كاهش يافته است. همچنين بررسيها نشانگر افزايش شاخص كيفي توده سنگي در محل ساختگاه سد، بعد از اجرای عمليات تزريق مي باشد.
کلمات کلیدی:
تزريق، ژئوتکنیک، سد، لوژن
نویسندگان :
طاهرباهر طالاری (عضو هیئت علمی گروه عمران دانشگاه محقق اردبیلی)
حسین ترشیزی (کارشناس ارشد زمین شناسی مهندسی سازمان آب منطقه ای خراسان شمالی)
حسن محمدی گلستان (دانشجوی دکترای زمین شناسی مهندسی دانشگاه فردوسی مشهد)
این سایت در ستاد ساماندهی پایگاه های اینترنتی به ثبت رسیده است و تمامی محصولات و خدمات این سایت حسب مورد دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه می باشد همچنین فعالیت های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران می باشد.