پس از انتخاب کلید عضویت در انتهای صفحه جدیدی که باز خواهد شد، اطلاعات خود را تکمیل و عضویت خود را تایید نمایید
درباره وب سايت
مرجع آموزش زمین شناسی، سنجش از دور، معدن و عمران
جامع ترین و معتبرترین آموزش برای نرم افزار های زمین شناسی، مهندسی معدن، ژئومکانیک (مکانیک سنگ و ژئوتکنیک)، عمران (خاک و پی)
............................................
رزومه مدرسان:دانشجویان کارشناسی ارشد و دکترا رشته های مهندسی معدن و عمران دانشگاه صنعتی امیرکبیر (پلی تکنیک) تهران
جهت آموزش حضوری و غیر حضوری (آنلاین و تهیه فیلم آموزشی) نرم افزار ها با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید............................................
09157330367-09381295869 اسمعیلی-مدیریت وبسایت........ ................................................ در صورتی که موفق نشدید با شماره های فوق تماس حاصل فرمایید از طربق ایمیل زیر نیز می توانید در خواست خودتان را مطرح نمایید.......................................
raminesmaeili68@gmail.com
...................این سایت در ستاد ساماندهی پایگاه های اینترنتی به ثبت رسیده است و تمامی محصولات و خدمات این سایت حسب مورد دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه می باشد. همچنین فعالیت های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است
خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود
تعيين ميزان پايداري و پتانسيل وقوع ريزش در سقف و ديواره هاي تونل انحراف سد گلمندره، با استفاده از آناليز ساختاري و عددي
تونل انحراف آب سدگلمندره از ورودي تا انتها به طول 360 متر با امتداد شمال غربي( N47W ) درآینده نزدیک احداث مي گردد. از آنجایي كه در فضا هاي حفاري شده در درون سنگ درزه دار در اعماق نسبتاً كم رایج ترین نوع شکست، سقوط گوه از سقف یا دیواره هاي جانبي فضا هاي زیر زميني مي باشد. لذا در تحليل پایداري تونل هایي كه در این شرایط حفر مي شوند، تشخيص وتعيين موقعييت، ابعاد وتحليل پایداري گوه، حائز اهميت مي باشد. در این مقاله با استفاده از داده هاي به دست آمده از برداشتهاي زمين شناسي انجام گرفته در این تونل، در نرم افزار Dips ، دسته درزه هاي متقاطع با سطح تونل تعيين شده و سپس با استفاده از نرم افزار Unwedge و وارد كردن داده هاي مورد نياز در این نرم افزارگوه هاي تشکيل شده در اطراف تونل مشخص گردید ودر انتها سيستم نگهداري مناسب شامل شاتکریت و راكت بولت تعيين گردید.
کلمات کلیدی:
تحلیل ساختاری، گوه، راکت بولت، Dips ، Unwedge
نویسندگان :
حمید قالیباف محمد آبادی (کارشناس ارشد زمین شناسی مهندسی، شرکت مهندسین مشاورکاوش پی)
محمد غفوری (استاد گروه زمین شناسی مهندسی، دانشگاه فردوسی مشهد، )
غلامرضا لشکری پور (استاد گروه زمین شناسی مهندسی، دانشگاه فردوسی مشهد،)
تاثیر افزودن خرده لاستیک بر رفتار مکانیکی ماسه های کربناته
ماسه های كربناته به ماسه هایي گفته ميشود كه تركيبات Caco3 و خرده صدف آنها بسيار بالا ميباشد. این نوع ماسه ها عموما در سواحل و سطح بستر دریا در مناطق كم عمق و همچنين جزایر مربوط به آنها بسيار یافت ميشود. در ایران لایههای ضخيمي از این ماسه در سواحل خليج فارس و جزایر قشم و هرمز وجود دارد. اهميت مهندسي این نوع ماسهها اولين بار در ایران در جزیره لاوان (سال 1968 ) در اثر فرو رفتن ناگهاني و دفن شدن شمع در هنگام شمع كوبي در این نوع ماسه آشکار شد. این ماسه ها به دليل ساختار نرم و شکننده خود در حين برش، شکسته شده و كاهش حجم ميدهند، مشکل بارز این ماسه ها همين موضوع ميباشد. از سوی دیگر در ساليان اخير استفاده از خرده لاستيک و پودرلاستيک تهيه شده از لاستيک های فرسوده به منظور بهبود خواص ژئوتکنيکي ماسه های سيليکاته و خاک های چسبنده توسط محققيق زیادی مورد بررسي قرار گرفته است. در این تحقيق سعي شده با استفاده از آزمایش های برش مستقيم و همچنين سه محوری رفتار ماسه های كربناته مخلوط با خرده لاستيک 11 % خرده ،0% ،10% ،20% ،30% ، مورد ارزیابي قرار گيرد. برای این منظور از خرده لاستيک با ابعادی بين الک شماره 6 و 10 استفاده شده و تاثير افزودن 1 لاستيک به نسبت حجمي با ماسه های كربناته مورد بررسي قرار گرفته است. نتایج نشان داد با افزودن بيشتر خرده لاستيک رفتار نمونه ها و ایجاد پدیده خردشدگي دانه ها بهبود یافته و همچنين نمونه ها خاصيت شکلپذیری بيشتری پيدا ميكنند. افزایش مقاومت به مقدار جزیي هم تا درصدی بين 10 تا 20% خرده لاستيک در سربارهای مختلف مشاهده ميشود، مقاومت پيک نمونه ها همواره با افزایش درصد لاستيک در كرنش های بالاتری اتفاق ميافتد. نتایج كلي بهبود خواص مکانيکي این نوع ماسه با افزودن درصد خرده لاستيک تا درصد بهينه را نشان داد.
شناسایی محل های نشت آب کوله سدهای مخزنی (مطالعه موردی)
احداث سدها و نشت آب یکي از مسائل مهم سدهای مخزني بوده است و وجود چنين چالش هایي به عنوان یکي از دغدغه های اصلي مجریان و طراحان این گونه سدها مي باشد. نشت آب در سدها دارای اثرات نامطلوبي همچون هدر رفتن آب ذخيره شده، ایجاد فشار منفذی در محيط متخلخل، كاهش تنش موثر بين ذرات خاک و كاهش مقاومت برشي و به طور كلي مي تواند تاثير منفي بر پایداری سدها داشته باشد. از این رو مي بایست این مساله همواره مورد توجه مهندسين واقع شود و در صورت وجود هر گونه نشت، ردیابي و تدابير لازم در نظر گرفته شود. در این پژوهش نشت آب كوله سد مخزني آزادی به عنوان مطالعه موردی توسط دستگاه الکترومغناطيس و تطبيق نتایج مطالعات ردیابي با حفاری های اكتشافي بصورت نقطه ای خطي و صفحه ای انجام گردید و بخش های مختلف سد به صورت زون بندی شده تقسيم بندی شدند. نتایج پژوهش بيان گر این بوده است كه منشاء كليه نشتهای آب اتفاق افتاده مخزن سد بوده، سد از كف نشت آب دارای پتانسيل وزني قابل توجهي بصورت خطي ندارد، بخش های شمال سد دارای دو زون نشت آب: مجاور سرریز و خارج از سرریز مي باشد و عمده مسير تغذیه چشمه های مناطق شمال غربي لوله تخليه سد از بخش مجاور سرریز است. در پایان با توجه به شرایط و نحوه نشت هر یک از زون ها پيشنهاداتي همچون آب بندی برای مناطق بحراني و نيز گسترش پرده آب بند در زون های شمالي پيشنهاد گردیده است.
کلمات کلیدی:
سد مخزنی، نشت، الکترومغناطیس، کوله
نویسندگان :
جواد اسفندیاری(عضو هیئت علمی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد کرمانشاه، گروه مهندسی عمران، کرمانشاه، ایران)
آرمین شمس (دانشگاه آزاد اسلامی، واحد جلفا، گروه ژئوتکنیک، جلفا، ایران)
سلمان نصرتی (دانشگاه آزاد اسلامی، واحد جلفا، گروه ژئوتکنیک، جلفا، ایران)
سروش صباحی (دانشگاه آزاد اسلامی، واحد جلفا، گروه ژئوتکنیک، جلفا، ایران)
مقایسه کارایی روابط تجربی ضریب عکس العمل جانبی خاک در تحلیل شمع تحت بار جانبی در خاک های ماسه ای بر اساس روش اجزا محدود سه بعدی
نظریه عکس العمل بستر یا روش وینکلر، یکي از رایج ترین روش ها برای پيش بيني تغييرشکل و لنگرخمشي شمع ها است. این روش بيانگر این ایده است كه عکس العمل خاک در هر نقطه با تغييرمکان آن نقطه متناسب مي باشد. در این روش از مدل تير بر بستر الاستيک كه توسط وینکلر در سال 1876پيشنهاد شده است استفاده ميشود. این مدل خاک را به صورت فنرهایي مجزا در نظر ميگيرد كه فقط وقتي تغيير مکان ميدهند كه بار به آن ها اعمال شود. پاسخ تنش-تغييرشکل تک شمع های بلند، تحت بارگذاری جانبي معمولا با استفاده از این روش پيش بيني ميشود. ساده بودن روش و قابليت اعمال فاكتورهایي مثل تغييرات عکس العمل بستر با عمق، و اثر لایه های خاک از مزایای این روش در تحليل جانبي شمع ها ميباشد. مهمترین پارامتر رفتاری خاک موثر در تحليل جانبي شمع ها ضریب عکس العمل جانبي خاک hK ميباشد. بهترین روش برای تعيين دقيق پارامتر مذكور انجام آناليز برگشتي (Back Analysis) است. در این تحقيق كارایي روابط تجربي موجود برای تعيين ضریب عکس العمل بستر افقي با نتایج حاصل از تحليل اجزا محدود سه بعدی بدست آمده از نرم افزار آباكوس مقایسه ميگردد و مشخص ميشود كه ضریب عکس العمل بستر جانبي ثابت نيست و با تغيير عمق و تغييرشکل جانبي تغيير ميكند.
کلمات کلیدی:
ضریب عکس العمل بستر افقی، شمع تحت بارگذاری جانبی، سختی جانبی شمع-خاک، مدل وینکلر
نویسندگان :
رضا ضیائی مؤید (دانشیار مهندسی عمران، گرایش خاک و پی، دانشگاه بینالمللی امام خمینی قزوین)
امید طاهری (دانشجوی کارشناسی ارشد عمران، گرایش خاک و پی، دانشگاه بینالمللی امام خمینی قزوین)
حدود مجاز جابجایی دیوار گودهای تسلیح شده به روش میخکوبی
احتمال خرابي و آسيب به سازههای مجاور محدوده گودبرداری همواره بعنوان یک مسئله چالش برانگيز در طول پایدارسازی دیوار گودبرداریهای عميق با روش "ميخکوبي" مطرح بوده است . منشأ این خرابيها عمدتاً جابجایيهای ایجاد شده در دیوارهای گود با پيشرفت گودبرداری معرفي ميگردد. در این پژوهش سعي گردیده است با تکيه بر 01 مطالعه موردی و 11 تحليل عددی سهبعدی كاليبره شده ، به ارائه حدود مجاز جابجایي دیوار ميخکوبي شده با توجه به احتمال آسيب به سازههای مصالح بنایي واقع در مجاورت گود پرداخته گردد. نتایج این پژوهش ارائه دهنده سطوح خرابي سازههای مجاور گود تحت مقادیر مختلف جابجایي ميباشد. سطوح خرابي پيشنهادی دراین مقاله، نشان دهنده "ميزان خرابي" محتملدرسازههای مجاور دیوارهای ميخکوبي شده، باتوجه به "فاصله سازه" از دیوار گود و حداكثر مقادیر "جابجایي افقي" دیواره گود و با در نظر گرفتن اثرات عمق گود و نوع خاک ميباشد.
تحلیل تجربی وابستگی خصوصیات توده سنگ نسبت به عمق مجموعه تونل های آزادراه خرم آباد پل زال
در این مقاله وابستگي خصوصيات توده سنگ نسبت به تغييرات عمق برای ارائه روابط تجربي تحقيق شده است. برای این منظور داده های درزه ها، سنگ بکر و توده سنگ در رخنمون های سطحي و مسير احداث تونل های 42 گانه محدوده احداث آزادراه خرم آباد – پل زال اندازه گيری شده اند. در مرحله بعد وابستگي خصوصيات توده سنگ نسبت به عمق با استفاده از رگرسيون غيرخطي مدل سازی شده است. روابط غيرخطي ارائه شده برای طراحي تونل ها در مراحل مقدماتي به كار مي رود. نتایج نشان مي دهد كه با افزایش عمق كيفيت توده سنگ بهبود یافته و رده بندی ژئومکانيکي BRMR به اندازه یک كلاس افزایش مي یابد. همچنين با افزایش عمق فاكتور پيوستگي از CF>30 به 3<CF
بررسي شبه استاتیکي تاثیر استفاده از ژئوسل در افزايش ظرفیت باربري پي هاي سطحي مشرف به شیب
ژئوسلها سلولهای پليمری سه بعدی هستند كه به شکل شش وجهي بهم وصل شده اند و در خاک زیر پي استفاده مي شوند. مکاانيم ممال ژئوسا ل ازطریق محدودكردن حركت جانبي درلایه ای از خاک وشن اتفاق مي افتد. محدودكردن حركت جانبي درصورتي كه درسطوح افقي اتفاق بيفتاد منجربه افمایش ظرفيت باربری قشر خاكي محدود شده مي شود. از جمله روشهای حل مسائل مهندسي، مدلسازی مددی مي باشد كاه امکاان پايش بيني رفتار و مطالعه تاثير پارامترهای مختلف را در زمان كمتر و شرایط سهل تر نسبت به مدل سازی آزمایشگاهي فراهم مي سازد. با توجه به سرمت بيشتر روش اجماء محدود نسبت به روش تفاضل های محدود در حل مساله دیفرانسيلي حاكم و نيم شکل در نظر گرفته شده برای پاي نناواریك كاه امکان تحليل حالت دو بعدی نكرنش مسطحك را فراهم مي سازد، از نر افمار plaxis 2D جهت ساخت مدل مددی استفاده شده اسات. ظرفيات باربری با جایگزیني لایه ماسه ای متراكم و قرار دادن لایه های ژئوسل بين آن بطور چشم گيری افزایش یافت.
کلمات کلیدی :
بررسي شبه استاتیکي تاثیر استفاده از ژئوسل در افزايش ظرفیت باربري پي هاي سطحي مشرف به شیب
نویسندگان :
شهاب خانی فر (كارشناس ارشد عمران خاك و پی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد زنجان، گروه عمران، زنجان، - ايران)
مسعود عامل سخی (استاديار ژئوتکنیک لرزه ای، دانشگاه صنعتی قم، گروه عمران، قم، ايران)
میر علی محمدی (دانشیار مهندسی رودخانه، دانشگاه ارومیه، گروه عمران، ارومیه، ايران)
بررسی موردی نیاز لرزه ای الاستیک سیستم های خاک و سازه چاق در اثر دو پديده متوالی برخاستگی بیشینه از بستر و افتادگی متعاقب آن
در این تحقيق به بررسي تأثير افتادگي سازه پس از به وقوع پيوستن برخاستگي شالوده تحت اثر بار زلزله، بر نياز الاستيک سيستم های اندركنش خاک و سازه پرداخته شده است. به همين منظور تحليل اثر افتادگي بر روی قابهای فولادی چند درجه آزادی با اعمال دو كران بالا و پایين برای ضریب اطمينان ظرفيت باربری فونداسيون صورت پذیرفته است. شالوده مورد نظر به صورت صلب و سطحي در محيط نيم فضا با امکان بلندشدگي و رفتار خطي خاک در نظر گرفته شده است. پاسخ غير خطي مدل، دربردارنده رفتار توأم غيرخطي هندسي و المانهای تماسي بوده تا نمایانگر تصویری نزدیک به واقعيت از برخاستگي شالوده باشد. مدل سازه ای شامل تعدادی قاب الاستيک چند دهانه است كه با نمایي دو بعدی ارائه شده و به منظور انعکاس رفتار واقعي سازه سه بعدی، به طور موازی به یکدیگر متصل شده اند. جهت انجام تحليل ها از نرم افزار اجزا محدود ABAQUS استفاده شده است. نياز ایجاد شده در اثر افتادگي در حالت بيشينه برخاستگي پيش از واژگوني مورد برررسي قرار گرفته است. مطابق نتایج این تحقيق ميتوان بيان داشت،كه پدیده بلندشدگي افتادگي نه تنها ممکن است موجب افزایش نيروی محوری ستون ها گردد، بلکه باعث تشدید نياز لنگر در دهانه مياني المانهای تير شده كه این موضوع در مطالعات پيشين كمتر مورد توجه محققين قرار گرفته است.
کلمات کلیدی:
اندرکنش خاک و سازه، نیاز الاستیک، برخاستگی، افتادگی، شالوده
نویسندگان :
حسین جهانخواه (استادیار، پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله)
فروه آقائی نژاد (دانشجوی کارشناسی ارشد سازه، دانشگاه علم و فرهنگ)
سحر محمدی زاد (دانشجوی کارشناسی ارشد زلزله، دانشگاه علم و فرهنگ)
كنترل پایداری شيرواني های خاكي همواره به عنوان یکي از مسائل مهم علم مکانيک خاک در موضوعات كاربردی مانند اجرای خاكریز جاده ها، ترانشه ها و خاكریزی در سدهای خاكي مطرح است كه با حالت های مختلف از نظر نوع شيرواني )با هندسه محدود یا با هندسه نامحدود(، انواع سطوح گسيختگي محتمل )مسطح، دایره ای، تركيبي( و وجود آب درون شيرواني مواجه است. بنابراین حل یک مسأله پایداری شيرواني در حالت كلي نيازمند محاسبات پيچيده و زمان بری است كه معمولا توسط نرم افزارهای كامپيوتری انجام مي شود. با توجه به خسارات جبران ناپذیری كه ناپایداری یک شيب مي تواند به وجود آورد، اطمينان از صحت نتایج نرم افزارها دارای اهميت ویژه ای است. در این مقاله بررسي پایداری یک شيب توسط برنامه نوشته شده با زبان برنامه نویسي Fortran انجام شده است و خروجي این برنامه با نتایج مدل سازی شيب مذكور توسط نرم افزار المان محدود GeoStudio مقایسه شده است. تحليل های صورت گرفته در این مقاله نشان مي دهند كه در لحظه گسيختگي نتایج حاصل از فوترن با نتایج حاصل از نرم افزار المان محدود تطابق مناسبي با یکدیگر دارند .
کلمات کلیدی:
پایداری شیروانی، المان محدود، زبان برنامه نویسی فرترن، گسیختگی
نویسندگان :
علی اکبر حشمتی رفسنجانی (استادیار دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه علم و صنعت ایران)
علیرضا قدمگاهی (دانشجوی کارشناسی ارشد مکانیک خاک و پی، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه علم و صنعت ایران)
ارزیابی پتانسیل تغییر حجم خاک متورم شونده ی به سازی شده با رزین
خاک های متورم شونده در دسته ی خاک های مساله دار در مهندسي ژئوتکنيک قرار دارند. این خاک ها نسبت به تغييرات رطوبت حساس مي باشند. بطوری كه به دنبال نوسانات فصلي رطوبت، تغيير حجم در خاک اتفاق مي افتد و موجب واردشدن خسارت به سازه های احداثي روی آن مي شوند. هدف از تحقيق حاضر بررسي اثر رزین پليمری بر خصوصيات تورمي یک نوع خاک متورم شونده مي باشد. جهت بررسي این اثر آزمایش تورم آزاد و فشار تورمي در وضعيت بهينه منحني تراكم استاندارد خاک انجام شد. سپس با اضافه كردن رزین با سه درصد مختلف در وضعيت بهينه ی منحني تراكم استاندارد، تورم آزاد و فشار تورم خاک اندازه گيری شد. نتایج نشان مي دهد كه استفاده از پليمر مذكور در كاهش پتانسيل تورم و فشار تورمي خاک تاثير چشمگيری دارد.
کلمات کلیدی:
خاک متورم شونده، رزین، پتانسیل تغییر حجم، فشار تورمی
نویسندگان :
حامد اسحاقیان (دانشجوی کارشناسی ارشد خاک و پی دانشگاه آزاد نجف آباد)
سید مهدی ابطحی (دانشیار دانشکده مهندسی عمران دانشگاه صنعتی اصفهان)
سیدمهدی حجازی (استادیار دانشکده مهندسی نساجی دانشگاه صنعتی اصفهان)
این سایت در ستاد ساماندهی پایگاه های اینترنتی به ثبت رسیده است و تمامی محصولات و خدمات این سایت حسب مورد دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه می باشد همچنین فعالیت های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران می باشد.