پس از انتخاب کلید عضویت در انتهای صفحه جدیدی که باز خواهد شد، اطلاعات خود را تکمیل و عضویت خود را تایید نمایید
درباره وب سايت
مرجع آموزش زمین شناسی، سنجش از دور، معدن و عمران
جامع ترین و معتبرترین آموزش برای نرم افزار های زمین شناسی، مهندسی معدن، ژئومکانیک (مکانیک سنگ و ژئوتکنیک)، عمران (خاک و پی)
............................................
رزومه مدرسان:دانشجویان کارشناسی ارشد و دکترا رشته های مهندسی معدن و عمران دانشگاه صنعتی امیرکبیر (پلی تکنیک) تهران
جهت آموزش حضوری و غیر حضوری (آنلاین و تهیه فیلم آموزشی) نرم افزار ها با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید............................................
09157330367-09381295869 اسمعیلی-مدیریت وبسایت........ ................................................ در صورتی که موفق نشدید با شماره های فوق تماس حاصل فرمایید از طربق ایمیل زیر نیز می توانید در خواست خودتان را مطرح نمایید.......................................
raminesmaeili68@gmail.com
...................این سایت در ستاد ساماندهی پایگاه های اینترنتی به ثبت رسیده است و تمامی محصولات و خدمات این سایت حسب مورد دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه می باشد. همچنین فعالیت های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است
خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود
بررسي رفتار ترك خوردگي رسوبات سد سپيدرود در توليد محصولات سفالي
انباشته شدن مخازن سدها از رسوبات از مهم ترين دغدغه هاي موجود در زمينه مديريت و نگهداري سدها است؛ و براي ادامه حيات مفيد سد بايد تدابير لازم جهت برداشت اين رسوبات انديشيده شود. در حال حاضر در كشور ما براي رهايي از اين مشكل رسوبات با استفاده از نيروي هيدروديناميكي آب از مخازن تخليه مي شوند كه اين روش علاوه بر آسيب رساندن به سازه سد خطرات زيست محيطي براي اكوسيستم طبيعي پيرامون ساختگاه به همراه دارد. چنانچه اين رسوبات به روش صحيح و غير مخرب استخراج گرديده و به عنوانمصالح با ارزش افزوده مورد استفاده قرار گيرند، علاوه بر افزايش حجم مفيد مخزن سد، مي توان از اين منبع خدادادي و پايان ناپذير بعنوان ماده خام در صنعت آجر، كاشي و سفال استفاده نمود. رسوبات انباشته شده در مخزن سد سپيدرود شرايط لازم براي بهره برداري در صنايع مذكور را دارند. در اين مطالعه ويژگيهاي انقباض و ترك خوردگي نمونه هاي خشت رسي مورد بررسي قرار گرفته است. در اين راستا نمونه هاي خاك بدست آمده از مخزن سد مورد آزمايشات طبقه بندي و حدود آتربرگ قرار گرفته اند و پس از كاني شناسي و طبقهبندي رسوبات، بخش ماسه اي به روش مكانيكي و بخش هاي سيلتي و رسي به روش رسوب گذاري تفكيك گرديد. سپس با طرح تركيبات مختلف خاك، نمونه هاي مصنوعي با درصد هاي مختلف رس، سيلت و ماسه بدست آمد. با انجام آزمايش تعيين حدود آتربرگ و انقباض نمونه ها تغييرات انقباض خشك شدگي نمونه ها بر حسب درصدهاي ماسه، سيلت و رس موجود در خاك بررسي شده و طرح اختلاط بهينه حاصل گرديد. جهت بهبود خواص انقباضي نمونه ها خاك اره به عنوان مادة افزودني با نسبت هاي مختلف به تركيبات قبلي اضافه شده و حدود انقباض تركيبات جديد اندازه گيري شد. مشاهده گرديد كه افزودن خاك اره سبب كاهش انقباض خشك شدگي در تمامي نمونه ها مي گردد. همچنين حساسيت پارامترهاي انقباض و خشك شدگي خاك نسبت به تركيبات مختلف مورد بررسي قرار گرفت.
ناپایداري شیروانی مشرف بر نوار نقاله مجتمع مس سونگون و پایدارسازي آن
بخشی از شیروانی مشرف به نوار نقاله و سنگ شکن معدن مس سونگون ریزش نموده و ساختمانهاي بالاي آن دچار جابجایی و شکست شده است. با توجه به اهمیت کارکرد بیعیب نوار نقاله و سنگ شکن، وضعیت موجود شیروانی به لحاظ پایداري ارزیابی شد. نتایج ارزیابیها نشان داد که شیروانی اطمینان کافی در مقابل لغزش را ندارد و ناپایداري آن باعث آسیب دیدن یا از بین رفتن نوار نقاله و تونل آن خواهد شد. بنابراین، با توجه به شرایط فنی و اقتصادي، روش اصلاح هندسه شیروانی، به همراه تلفیقی از سایر رو شها، به عنوان راهکار پایدارسازي بخش بالاي نوار شیروانی انتخاب می شود. در بخش زیر نوار نقاله نیز باید از دیگر روش هاي پایدارسازي استفاده گردد.
کلمات کلیدي:
مس سونگون، شیروانی، نوار نقاله، پایدارسازي
نویسندگان :
حسین سلطانی جیقه (استادیار گروه مهندسی عمران، دانشکده فنی، دانشگاه تربیت معلم آذربایجان)
مجید هجیريآذر (کارشناس ارشد ژئوتکنیک، شرکت مهندسین مشاور زمین ژرفاب)
چهارمين همايش بين المللي مهندسي ژئوتكنيك و مكانيك خاك ايران (1389)
تخمين عمق و ابعاد بهينه تونلزني در خاك بر مبناي داده هاي NSPT -N 60 در خط دوم قطار شهري مشهد
به هنگام تونل زني در يك توده خاك، نشست سقف تونل، جابجايي الاستيك و روانگرائي در صورت وجود آب زيرزميني و وقوع زلزله و از جمله مشكلاتي است كه ممكن است پايداري فضاي زيرزميني را به مخاطره اندازد. از آنجا كه عوامل ژئوتكنيكي اثرگذار در روند حفاري تونل و پايداري آن ارتباط تنگاتنگي دارند بررسي پايداري و تعيين عمق و ابعادي كه بتوان با كمترين مشكلات، يك تونل را در خاك حفر نمود موضوع تحقيق حاضر مي باشد. در اين مطالعه موردي، كه روي خاك هاي زيرساخت شهرستان مشهد و در امتداد خط دوم قطار شهري آن صورت گرفته است، اطلاعات به دست آمده از آزمون نفوذ استاندارد، تست هاي برجا و آزمايشگاهي بر روي نمونه هاي خاك، در تنظيم پايگاه داده اي مورد استفاده قرار گرفتند. جهت جستجوي مقادير عددي بهينه اي از پارامترهاي مهندسي خاك كه با تكيه بر آنها بتوان عمق و ابعاد فضاي حفاري را در رابطه با پايداري آن بهينه نمود، از الگوريتم ژنتيك استفاده شده است تا ضمن آن عمق و ابعاد مرتبط با حداقل نشست، جابجايي و روانگرايي مشخص شوند. سپس براي مينيمم يابي سه مسأله مذكور به موازات هم، از الگوريتم ژنتيك چندمنظوره كمك گرفته شده است.
كلمات كليدي:
الگوريتم ژنتيك چند منظوره ،(GA) قطارشهري، تونلزني، الگوريتم ژنتيك (MOGA)
نویسندگان :
سلمه افشار (دانشجوي كارشناسي ارشد زمين شناسي مهندسي دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقيقات)
محمد غفوري (استاد دانشگاه فردوسي مشهد)
محمد موسوي مداح (دانشجوي كارشناسي ارشد زمين شناسي مهندسي دانشگاه فردوسي مشهد)
جواد احمدزاده (كارشناس ارشد زمين شناسي مهندسي، دانشگاه پيام نور خوي)
چهارمين همايش بين المللي مهندسي ژئوتكنيك و مكانيك خاك ايران (1389)
رابطه اي جدید براي پیش بینی افزایش ظرفیت باربري شمع با گذشت زمان
افزایش ظرفیت باربري محوري شمع با گذشت زمان را استفاده قرار می گیرند، این افزایش ظرفیت را در نظر نمی گیرند و در حقیقت، از تمام ظرفیت باربري شمع، استفاده نمی وجود دارند که البته داراي ضعف هایی Set Up کنند. در حال حاضر چند رابطه ي تجربی به منظور پیش بینی میزان Set پیشنهاد شده است که تغییرات آهنگ Set Up می باشند. در این مقاله، رابطه اي جدید براي پیش بینی آهنگ Upرا در نظر می گیرد و ضعف هاي روابط فعلی را برطرف می کند.
بررسی پارامترهاي آزمایشگاهی روش اختلاط عمیق در تثبیت خاك رس
به منظور بهسازي و اصلاح خاك روشهاي مکانیکی، هیدرولیکی، فیزیکی و شیمیایی به کار برده می شوند. معمولا بر اساس چسبنده و یا غیر چسبنده بودن خاك روشهاي بهسازي مناسب انتخاب می گردند. اختلاط عمیق خاك به عنوان یک گزینه مناسب جهت بهسازي خاك در محل مطرح است که درایران به صورت محدودي از این روش استفاده گردیده است. استفاده از این روش به منظور کاهش نفوذپذیري خاك در محل ونیزافزایش مقاومت آن باصرفه اقتصادي مناسب مطرح می باشد. تیغه هاي اوگر حفاري ساختار اولیه خاك را بر هم زده و پس از آن ماده تثبیت کننده در هنگام بالاآمدن تیغه ها به خاك افزوده می گردد. در این تحقیق پارامترهاي فیزیکی ومکانیکی نمونه هاي خاك رس دست نخورده تهیه شده با روش حفاري ماشینی دورانی تا عمق 50 متري درگمرك بندر امام خمینی(ره) با درصد هاي سیمان ونیز رطوبتهاي مختلف بررسی شده اند. نتایج آزمایشات مکانیک خاك حاصل شده از نمونه هاي خاك- سیمان تثبیت شده به روش اختلاط عمیق دلالت بر برتري آن بر روش پیش بارگذاري در اصلاح خاك زیرمخازن نفت در این منطقه رادارد.
بررسي تاثير تزريق تماسي با دوغاب سيماني در تونل هاي دوقلوي متروي اصفهان
مقاله حاضر تحقيقي بر روي تونل هاي دوقلوي متروي اصفهان است. اين تونل ها واقع در قطعه جنوبي مسير مترو حدفاصل ايستگاه آزادي- ايستگاه شيخ كليني قرار دارد. سيستم نگهداري موقت بكار رفته در اين تحقيق شامل يك لايه شاتكريت- مش به ضخامت 10 سانتيمتر مي باشد. نتايج نشان مي دهد سيستم نگهداري مذكور پايداري تونل هاي دوقلو را فراهم كرده است. با استفاده از روش عددي اجزا مجزا پوشش نهائي مدلسازي شده و در ادامه با اجراي تزريق تماسي بين پوشش و ديواره سنگي تونل، تنش حداكثر وارد بر پوشش نهائي را بررسي مي كنيم. دوغاب مورد استفاده براي 1و بدون افزودني است. نتايج حاصل از تحليل مدل نشان مي دهد، / تزريق، دوغابي پايدار با نسبت آب به سيمان 5حداكثر تنش وارد بر پوشش نهايي در اثر تزريق تماسي كاهش يافته است؛ بطوريكه در مقايسه با حالت بدون تزريق تماسي، پوشش نهايي، به ميزان 5 درصد در تونل اول كاهش تنش نشان مي دهد.
تعیین عمق مدفون سپرهاي مهار شده در خاك براي مناطق لرزهخیز
سپرها یا دیوارهاي ساحلی غالباً در شرایط استاتیکی از ضریب اطمینان و پایداري مناسبی برخوردار م یباشند، اما با وارد شدن بارهاي دینامیکی در حین زلزله، پایداري آنها در مقابل واژگونی و لغزش به مخاطره می افتد. پایداري سپرها در برابر بارهاي دینامیکی به شرایط ژئوتکنیکی منطقه و عمق مدفون سپر کوبیده شده بستگی دارد. محاسبه عمق مدفون سپر که خود نیز تابع نوع خاك محل م یباشد، در طراحی سپرها در شرایط زلزله از اهمیت ویژ هاي برخوردار است. در مقالۀ حاضر براي یک سپر مهار شده در خاك دانهاي بهفرض اجرا بصورت پاي مفصلی، با توسعۀ روابط کولمب از حالت استاتیکی به حالت لرزهاي، نحوة تشکیل سطوح محرك و مقاوم خاك در طرفین سپر مورد بررسی و تأثیر ضرایب شتاب افقی و قائم زلزله بر این سطوح بر اساس روش شبه استاتیکی کولمب مورد ارزیابی قرار گرفته است. همچنین در ادامه با تهیۀ گرافهایی، مطالعات مفصلی درخصوص نحوة تأثیر هریک از پارامترهاي مکانیکی خاك بر روي توزیع فشار جانبی بر سپر مهاردار انجام گرفته است، که بهوسیله آنها می توان عمق مدفون سپر را با توجه به هندسه سپر و مشخصات خاك بدست آورد. هدف از ارائه این گرافها شناخت بهتر از رفتار سپر در بارگذاريهاي لرزه اي است که م یتواند در زمینۀ تحلیل و طراحی سپرهاي مهار شده در خاك مورد استفاده قرار گیرد.
کلمات کلیدي:
سپر مهارشده، عمق مدفون سپر، روش شبهاستاتیکی، پارامترهاي ژئوتکنیکی، سطوح محرك و مقاوم
نویسندگان :
محمد حسین جهانگیر (دانشجوي دکتراي مهندسی عمران، مکانیک خاك و پی، دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی)
چهارمين همايش بين المللي مهندسي ژئوتكنيك و مكانيك خاك ايران (1389)
تاثير مكان زهكش بالادست بر پايداري شيب بالادست سد خاكي در حالت تخليه سريع مخزن ( سد مورد مطالعه – سد خاكي البرز )
بررسي پايداري شيب هاي سد خاكي در حالت تخليه سريع مخزن حائز اهميت مي باشد. در حين تخليه سريع مخزن افت آب داخل پوسته بالادست همزمان با پايين رفتن تراز آب مخزن صورت نمي گيرد و محبوس ما ندن آب در بدنه بالا دست سبب مي گردد تا تنش هاي موثر كاهش يابد. وجود زهكش در بدنه سد سبب م يگردد كه آب محبوس مانده در ارتفاع سد زهكش گردد و از بوجود آمدن فشار آب حفر هاي ممانعت بعمل آيد. بدين علت در اين مقاله به بررسي تاثير مكان زهكش مايل در تخليه وكاهش فشار آب حفره اي در شرايط تخليه سريع مخزن مي پردازيم و تاثير آنرا بر عدد پايداري شيب بالادست مورد تحليل قرار م يدهي م. سه مقطع از بدنه سد خاكي مورد مطالعه، سد خاكي البرز، در Slope/w حالت هاي بدون زهكش، زهكش نزديك (مجاور) به هسته و زهكش نزديك به پوسته بالادست در نرم اف زار مدل گرديده و توسط اين نرم افزار تحليل پايداري بر روي آنها صورت مي پذيرد. در نهايت با توجه به نتايج حاصله تاثير مكان زهكش مايل بر عدد پايداري مورد بحث قرار مي گيرد.
بررسي تاثير ساختگاههاي آبرفتي بر پارامترهاي موثر زلزله
يكي از پارامترهاي موثر در طراحي مقاوم سازهها در برابر نيروهاي زلزله، اثرات محلي ساختگاه ميباشد. معمولا تاثير اين پارامتر با تدوين تعدادي حركت مبناي زمين در نظر گرفته ميشود. ميزان اثرات ساختگاهي را ميتوان تابع عوامل مختلف از جمله هندسه ساختگاه، خواص ديناميكي مصالح لايه هاي زير سطحي، خصوصيات امواج ورودي و توپوگرافي ساختگاه دانست. با توجه به قرارگيري اكثر شهرها در نزديكي و يا بر روي حوزههاي آبرفتي، اثرات حوزه هاي آبرفتي بر حركات زمين، در مهندسي ژئوتكنيك لرزهاي اهميت دو چنداني مييابد. اثرات ساختگاهي، تمامي ويژگيهاي مهم يك زلزله را تحت تاثير قرار ميدهد. در مقاله حاضر با مروري بر ادبيات فني، تاثيرگذاري ساختگاه هاي نرم (آبرفتي و خاكهاي سست) و ساختگاه هاي سخت (سنگي) بر پارامترهاي موثر زلزله؛ شامل شدت زلزله، مدت زمان موثر زلزله، طيفهاي بزرگنمايي شتاب و مقادير بيشينهي تكانه ي لرزه اي، مقايسه و بررسي گرديده است.
پديده تغييرشكلهاي بزرگ و ماندگار زمين موسوم به PGD همواره موجب وارد آوردن آسيبهاي بسيار شديدي به سازه هاي نزديك به آن مي شود. يكي از انواع اين نوع تغييرشكلها پديده گسلش مي باشد. از جمله سازه هايي كه همواره مورد تهديد اين نوع تغييرشكل قرار مي گيرد، خطوط لوله است. خطوط لوله مدفون گاز، نفت، آب و فاضلاب به عنوان شريانهاي حياتي مي بايست در هر شرايطي در حالت خدمات دهي باقي بمانند. در حالي كه به علت طول زياد و لزوم عبور از محلهاي خاص، ناگزير از عبور از روي گسلهاي فعال و ايجاد تقاطع با آنها مي باشند. بر اين اساس مطالعه و شناخت رفتار خط لوله در محل گسل ضروري به نظر مي رسد. از طرفي از جمله قويترين و بهترين ابزارهاي شناخت رفتار خصوصاً در شرايط فقدان تاريخچه موردي معتبر از پديده، مدلسازي فيزيكي از پديده در شرايط شتاب بالا (سانتريفوژ) مي باشد. به همين دليل مدلسازي سانتريفوژ خط لوله مدفون تحت گسلش نرمال و معكوس مدنظر قرار گرفته است. شايان ذكر است عبور هزاران كيلومتر خطوط لوله گاز، آب، نفت و... سراسري از روي گسلهاي فراوان در كشور ضرورت پرداختن به موضوع را دوچندان مي كند. آزمايشهاي انجام گرفته اولين آزمايشهاي مدلسازي سانتريفوژ در كشور ايران و نيز اولين آزمايش سانتريفوژ از مدلسازي خط لوله تحت گسلش معكوس در دنياست كه گزارش آن ارائه خواهد شد. در اين مقاله جزييات مدلسازي فيزيكي خط لوله پيوسته مدفون در سانتريفوژ، قوانين مقياس مربوطه و نيز تصاوير و نتايج حاصل از آزمايشها ارائه شده است. همچنين در اين مقاله به عنوان اولين پژوهش آزمايشگاهي سانتريفوژ در ايران، مشخصات دستگاه سانتريفوژ دانشگاه تهران و مفهوم مدلسازي سانتريفوژ تشريح شده است.
كلمات كليدي:
مدلسازي سانتريفوژ، گسلش، شريانهاي حياتي، خطوط لوله، زلزله
نویسندگان :
مجيد مرادي (استاديار، دانشكده عمران، دانشگاه تهران)
عباس قلندرزاده (استاديار، دانشكده عمران، دانشگاه تهران)
مهدي رجحاني (دانشجوي دكتري مهندسي عمران، خاك و پي، دانشگاه تهران)
چهارمين همايش بين المللي مهندسي ژئوتكنيك و مكانيك خاك ايران (1389)
این سایت در ستاد ساماندهی پایگاه های اینترنتی به ثبت رسیده است و تمامی محصولات و خدمات این سایت حسب مورد دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه می باشد همچنین فعالیت های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران می باشد.