پس از انتخاب کلید عضویت در انتهای صفحه جدیدی که باز خواهد شد، اطلاعات خود را تکمیل و عضویت خود را تایید نمایید
درباره وب سايت
مرجع آموزش زمین شناسی، سنجش از دور، معدن و عمران
جامع ترین و معتبرترین آموزش برای نرم افزار های زمین شناسی، مهندسی معدن، ژئومکانیک (مکانیک سنگ و ژئوتکنیک)، عمران (خاک و پی)
............................................
رزومه مدرسان:دانشجویان کارشناسی ارشد و دکترا رشته های مهندسی معدن و عمران دانشگاه صنعتی امیرکبیر (پلی تکنیک) تهران
جهت آموزش حضوری و غیر حضوری (آنلاین و تهیه فیلم آموزشی) نرم افزار ها با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید............................................
09157330367-09381295869 اسمعیلی-مدیریت وبسایت........ ................................................ در صورتی که موفق نشدید با شماره های فوق تماس حاصل فرمایید از طربق ایمیل زیر نیز می توانید در خواست خودتان را مطرح نمایید.......................................
raminesmaeili68@gmail.com
...................این سایت در ستاد ساماندهی پایگاه های اینترنتی به ثبت رسیده است و تمامی محصولات و خدمات این سایت حسب مورد دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه می باشد. همچنین فعالیت های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است
خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود
اولین پکیج آموزشی کنکور دکتری مکانیک سنگ معدن (+پاسخ تشریحی سوالات 11 دوره اخیر کنکور) خرید آنلاین بیش از 55 ساعت فیلم آموزشی و دانلود بلافاصله پس از خرید
بررسی ويژگی هاي زمين شناسی مهندسی و ژئوتكنيكی جهت انتخاب ساختگاه سد خاکی لجامگير
چکیده طراحی و ساخت سد مستلزم شناخت شرايط زمینشناسی و ژئوتکنیکی توده سنگهای ساختگاه سد می باشد.محدوده مورد مطالعه سد مخزنی لجامگیر در استان زنجان و حدود 06 کیلومتری جنوب غرب شهر زنجان قراردارد. سد لجامگیر، سد خاکی با هسته رسی و ارتفاع حدود 06 متر، بر روی رودخانه لجامگیر احداث خواهدشد. منطقه مورد بررسی در زون ساختاری البرز آذربايجان بوده که سنگهای اين محدوده را عمدتا گرانیت، -سنگ آهک، مارن، مارن گچدار و کنگلومرا تشکیل میدهند. در اين پژوهش پس از بررسیهای میدانی زمینشناسی محدوده طرح، دو گزينه موسوم به محور 3 و محور 4 جهت انجام مطالعات ژئوتکنیک انتخاب گرديد. باتوجه به وجود مشکلات زمینشناسی از جمله کارست در محور 4 و در نهايت براساس بررسی های به عمل آمده و کلیه ملاحظات در رابطه با پايداری پروژه و مقايسه شرايط دو محور به ويژه از نظر نفوذپذيری و شرايط پی وتکیه گاهها ، گزينه 3 بعنوان گزينه منتخب جهت ادامه مطالعات معرفی شد.
نشست زمین در دشت رفسنجان بر اثر افت سطح آب هاي زیرزمینی
خلاصه پدیده فرونشست امروزه بیشتر به فعالیت هاي انسانی از قبیل پمپاژ آب زیرزمینی و فعالیتهاي معدنی، استخراج نفت و گاز بستگی دارد.در دشترفسنجان تعداد چاه ها از سال 1350 تا 1385 از 587 به 1392 حلقه و میزان برداشت آب سالانه از 215 به 623 میلیون متر مکعب رسیده است. تعدادرسمی چاه ها از سال 1385 تا 1393 ثابت بوده ولی تعداد زیادي از این چاهها جهت ابدهی بیشتر جابجا شده است. این برداشت بی رویه سبب افتسطح آب شده وعامل اصلی فرونشست زمین در دشت رفسنجان می باشد که این امر باعث ایجاد ترك در ساختمانها، شکاف در زمینهايکشاورزي و شکسته شدن لوله ي جدار چاه ها شده است و همچنین باعث آسیب جدي به جادهها، خطوط راهآهن، خطوط لوله، کانالهاي آبیاريو شبکه فاضلاب شده است. در این مقاله، اثرات فرونشست ناشی از افت سطح آبهاي زیرزمینی در ترك خوردگی ساختمان ها وایجاد شکاف هاي عمیق در زمینهاي کشاورزي مورد مطالعه قرارگرفته است.
واژه هاي کلیدي:
فرونشست زمین . آبهاي زیرزمینی . ترك خوردگی زمین . ترك خوردگی ساختمان . دشت رفسنجان
خلاصه احداث و اجرا سازه هاي زیرزمینی علاوه بر اشغال بسیار کم فضا، اثرات سو زیستمحیطی بسیار کمتري دارند. به همین دلیل بسیاري از کشورهايتوسعه یافته جهان اصرار به ساخت و استفاده از این گونه سازه ها دارند. از این سازه ها براي کاربردهاي متعددي مانند، مترو، خطوط راه آهن،بزرگراه ها، انبار مصالح، کاربردهاي نظامی، انتقال آب و فاضلاب و نفت و گاز و ... استفاده می گردند. این تاسیسات در نواحی متاثر از زلزله، بایددر برابر هر دو بارگذاري، زلزله و استاتیکی مقاومت کنند. علی رغم اینکه در زلزله هاي خفیف ملاحظه می شود که نرخ خرابی این سازه ها درمقابل سازه هاي دیگر پایین تر است ولی در زلزله هاي بزرگ اخیر در کشورهاي ترکیه، تایوان، ژاپن و آمریکا تاثیرات زیادي بر روي سازه هاي مدفون دیده شده است. در این مقاله پس از بررسی تعدادي این خرابی ها، روشهاي مختلف تحلیل سازه هاي زیرزمینی مورد بررسی قرار گرفته است.
خلاصه در تحقیق حاضر پتانسیل وقوع خطر روانگرایی شهر بندرعباس مورد ارزیابی قرار گرفت. براي انجام این پژوهش اطلاعات ژئوتکنیک 155 گمانهيژئوتکنیک بررسی شد و با استفاده از عمق سطح آب زیرزمینی موجود در لوگ گمانههاي ژئوتکنیک، نقشهي سطح آب زیرزمینی محدودهيضریب اطمینان روانگرایی براي هر عمق بر اساس روش ،(Novoliq) مطالعاتی تهیه شد. و با استفاده از نرمافزار جامع تحلیل روانگرایی خاكایواساکی و همکاران ( 1982 )، محاسبه شد و در نهایت نقشه پهنهبندي روانگرایی شهر تهیه شد. نتایج نشان داد که منطقهي ساحلی داراي کمترینضریب اطمینان میباشد همچنین بررسی وضعیت سطح آب زیرزمینی محدودهي مطالعاتی نشان دهندهي تغییرات زیاد سطح آب در این محدوده0 متر هم میرسد بنابراین نیاز به تحقیقات و مطالعات دقیق براي انواع / میباشد بهطوري که در قسمت ساحلی عمق سطح آب زیرزمینی به کمتر از 5سازهها در این ناحیهي شهر میباشد و استفاده از روشهاي کاهش مخاطرات روانگرایی ضرورت دارد.
استفاده از شبکه هاي عصبی مصنوعی در تخمین ظرفیت باربري شالوده هاي سطحی واقع بر بسترهاي چند لایه
خلاصه تخمین ظرفیت باربري شالوده هاي سطحی، موضوع بسیاري از تحقیقات در حوزه مکانیک خاك و پی بوده است. روش هاي متعددي به منظور دستیابی به این هدفتوسط برخی محققین برجسته پیشنهاد شده که اغلب بر روي بسترهاي همگن و یا دو لایه بوده است. متداو لترین روش در تخمین ظرفیت باربري شالود ههاي واقع بربسترهاي چندلایه، روش هاي عددي المان محدود و تفاضل محدود است. در این میان، تکنیک شبکه هاي عصبی مصنوعی نیز که در آن از بانک داده هاي حاصل ازمدلسازي هاي فیزیکی و عددي استفاده شده باشد، می تواند جهت دستیابی به این هدف مورد استفاده قرار گیرد. در این مقاله، مدلی بر پایه شبکه هاي عصبی مصنوعیپرسپترون چند لایه و بر حسب پارامترهاي چسبندگی و زاویه اصطکاك داخلی خاك و نیز شرایط هندسی مسئله شامل ضخامت لای ههاي خاك و عرض شالوده ارائهشده است که قادر است ظرفیت باربري شالوده هاي واقع بر روي بسترهاي لایه اي را تخمین بزند. نتایج ظرفیت باربري حاصل از شبکه عصبی و روش رگرسیون چندمتغیره نشانگر عملکرد مناسب آنها در تخمین ظرفیت باربري شالوده هاي سطحی بر روي بسترهاي چند لایه است که می تواند منجر به ارائه روابطی کاربردي جهت تخمین ظرفیت باربري شالوده هاي سطحی شود.
آنالیز تثبیت و پایدارسازي سازه هاي زیرزمینی با مدلسازي عددي
خلاصه امروزه با توجه پیشرفت روزافزون علم و تکنولوژي، همگام با افزایش جمعیت جوامع بشري، اهمیت استفاده از زیرساخت هاي حمل و نقلیمتناسب با این پیشرفت برجسته میگردد. در این میان استفاده از سازه ها و فضاهاي زیرزمینی در قالب تونل ها از اهمیت خاصی برخورداراست. رفتار خاك در برابر احداث سازه هاي زیرزمینی یکی از مباحث مورد مطالعه در مهندسی ژئوتکنیک است که میزان تغییرشکل هاياطراف تونل، پایداري تونل ، جابجایی محیط تونل و تنش هاي آن مورد بررسی قرار میگیرد. در شرایطی که طول زیادي از تونل حفر ونگهداري شده باشد بطوریکه باتوجه به نسبت دهانه تونل به طول حفاري بتوان اثرات بعد سوم را نادیده گرفت، تحلیل دوبعدي میتواندمفید واقع شود و آنالیز برمبناي تغییرشکل هاي نسبی مسطح صورت گیرد. در این مقاله با درنظرگرفتن رفتار تونل بصورت کرنش صفحهاي، تحلیل و مدلسازي سازه زیرزمینی مورد مطالعه قرار گرفته است.
بررسی اثر ارتفاع بحرانی دیوارهاي حائل بر پایداري آن و گسیختگی خاك زیر دیوار با مطالعه موردي بر روي دیوار حائل مسکن مهر سربیشه
خلاصه لغزش و ناپایداري در گودبرداريها و ترانشهها همواره یکی از عوامل تهدیدکنندهایست که ایمنی سازهها و شریان هاي حیاتی نظیر گودبرداري پروژه هاي عظیم،بزرگراهها و ... را به مخاطره میاندازد. یکی از روشهاي جلوگیري از وقوع این ناپایداريها استفاده از سیستمهاي پایدارکننده نظیر سازههاي نگهبان و دیوارهاي حائلاست. یکی از مباحث مهم در ارتباط با دیوارهاي حائل، پایداري این دیوارها در برابر لغزش و واژگونی است که پارامترهایی همچون ارتفاع و نوع مقطع دیوارحائل برآن تاثیرگذار است. در این مقاله سعی بر آن شده است که با استفاده از مدلسازي عددي به بررسی اثر ارتفاع دیوار حائل بر پایداري آن در حالات بحرانی و همچنین تغییرمقاطع که شامل تغییر در عمق مدفون دیوار، ضخامت، طول پاشنه و پنجه و اثر آن بر پایداري دیوار، پرداخته شود. همچنین درانتهاي مقاله با بررسی یک پروژه موردياجرا شده، مقاطع مختلف دیوار حائل مسکن مهر سربیشه و اثر بحرانیترین حالت ارتفاع مورد بررسی قرار گرفته است. در نهایت براي دیوارهاي حائل با ارتفاع بیش از 8یا 9 متر میتوان براي افزایش پایداري دیوار عمق مدفون دیوار را افزایش دادو یا از پشتبندهایی براي افزایش ایمنی در پایداري دیوار استفاده کرد.
کلمات کلیدي:
دیوار حائل . مدلسازي عددي . پایداري . ارتفاع بحرانی
صحت سنجی تحلیل سازه ای در نرم افزار ژئوتکنیکی PLAXIS2D
خلاصه در پديده اندرکنش خاک سازه، مدل سازی مجموعه خاک و سازه يکي از مسائل مهم در حیطه ژئوتکنیک و سازه م يباشد. بنابراين استفاده ازنرم افزارهای تخصصي مکانیک خاک دارای اهمیت مي باشد که از آن جمله مي توان به نر مافزار PLAXIS اشاره نمود. در اين پژوهش به بررسيعملکرد نرم افزار PLAXIS در مباحث اندرکنش خاک سازه پرداخته شده است. در ابتدا به بررسي و مقايسه نتايج تحلیل تیر با شرايطتکیه گاهي متفاوت براساس نرم افزار PLAXIS و روش های تحلیل کلاسیک سازه ها پرداخته شده است و سپس دو قاب ساختماني ساده و پنجدهانه 71 طبقه در دو نرم افزار PLAXIS و ETABS مدل سازی و تحلیل گرديد. که مقايسه نتايج حاصل از روابط کلاسیک تحلیل سازه ها ونرم افزار ETABS با مقادير نرم افزار PLAXIS مطابقت مناسبي داشته و بیانگر اين مطلب است که نتايج نرم افزار PLAXIS در مباحث اندرکنش خاک سازه، مي تواند مورد اتکا قرار گیرد.
این سایت در ستاد ساماندهی پایگاه های اینترنتی به ثبت رسیده است و تمامی محصولات و خدمات این سایت حسب مورد دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه می باشد همچنین فعالیت های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران می باشد.