پس از انتخاب کلید عضویت در انتهای صفحه جدیدی که باز خواهد شد، اطلاعات خود را تکمیل و عضویت خود را تایید نمایید
درباره وب سايت
مرجع آموزش زمین شناسی، سنجش از دور، معدن و عمران
جامع ترین و معتبرترین آموزش برای نرم افزار های زمین شناسی، مهندسی معدن، ژئومکانیک (مکانیک سنگ و ژئوتکنیک)، عمران (خاک و پی)
............................................
رزومه مدرسان:دانشجویان کارشناسی ارشد و دکترا رشته های مهندسی معدن و عمران دانشگاه صنعتی امیرکبیر (پلی تکنیک) تهران
جهت آموزش حضوری و غیر حضوری (آنلاین و تهیه فیلم آموزشی) نرم افزار ها با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید............................................
09157330367-09381295869 اسمعیلی-مدیریت وبسایت........ ................................................ در صورتی که موفق نشدید با شماره های فوق تماس حاصل فرمایید از طربق ایمیل زیر نیز می توانید در خواست خودتان را مطرح نمایید.......................................
raminesmaeili68@gmail.com
...................این سایت در ستاد ساماندهی پایگاه های اینترنتی به ثبت رسیده است و تمامی محصولات و خدمات این سایت حسب مورد دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه می باشد. همچنین فعالیت های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است
خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود
اولین پکیج آموزشی کنکور دکتری مکانیک سنگ معدن (+پاسخ تشریحی سوالات 11 دوره اخیر کنکور) خرید آنلاین بیش از 55 ساعت فیلم آموزشی و دانلود بلافاصله پس از خرید
بررسی عملکرد خاکهاي واگرا وافزودنی خاك سرخ به همراه سیمان با درصدهاي مختلف
چکیده خاکهاي واگرا مانند دیگر خاکهاي حساس دربرابر آب، در زمره خاکهاي مشکل آفرین در مهندسی ژئو تکنیک محسوب می شود .واگرایی پدیدهاي است که در خاکهاي ریزدانه رسی وجود دارد.سطح ذرات کانی هاي رسی حامل بار منفی است وتوانایی رس در جذب یون هاي با بار مثبت ،اینمطلب را بخوبی نشان می دهد.خاصیت واگرایی رس،عمدتا از خواص ذرات رس و واکنش آنها نسبت به آب ویا به عبارت دیگراز پدیده هاي فیزیکی –شیمیایی درسطح ذراترس ناشی می شود.خاکهاي واگرا در آبهاي با غلظت پایین نمک به راحتی شسته می شوند ومنجر به خسارتهاي عمده در پروژه هاي عمرانیمیگردد.دراین مقاله با افزودن خاك سرخ (داراي بیش از 80 درصد اکسید آهن) وسیمان ،وبررسی خصوصیات شیمیایی ومکانیک خاکی خاكواگرا ،سعی دربهبود خاکهاي واگرا شده است .با افزودن خاك حاوي یون آهن 3ظرفیتی ،بر روي شدت تمایل نسبی جذب یونها در کانی هاي رسی وتبادل کاتیونی،آزمایشاتی انجام گرفته است. این مطالعه بر روي خاك واگرا منطقه میناب استان هرمزگان که به آن خاك سرخ جزیره هرمزوسیمان تیپ 2خمیر اضافه شده ،انجام شدهاست
تعیین نیروي محرك وارد بر دیوار حائل به روش آنالیز حدي مرز بالا
خلاصه هنگام تعیین نیروي وارد بر دیوارهاي حائل در روش هاي آنالیز حدي مرز بالا و تعادل حدي، به عنوان یک پیش فرض کلی همیش ه بایست ی د ر بد و امر ، ب ه جستجو ي مکانیسم گسیختگی بحرانی پرداخت. در این گونه مطالعات می توان شکل سطحگسیختگی را بصورت صفحه اي یا دایره اي و مکانیسم گسیختگی را از نوع انتقالی، دورانی و یا انواع گسیختگی هاي پیچیدهاي که تمامی این حرکات را در بردارد، در نظر گرفت. در تحقیق حاضر براي تعیین نیروي محرك وارد بر دیوار حائل از روشمرز بالاي آنالیز حدي استفاده شده است. در این روش براي تعیین نیروي محرك وارد بر دیوار از دو بلوك انتقالی استفاده شدهاست. براي بهینه سازي شکل گوه هاي گسیختگی از روش الگوریتم ژنتیک استفاده شده است. نتایج به دست آمده در اینتحقیق با نتایج دیگر روشها نظیر کولمب و رانکین تطابق مناسبی نشان می دهند.
پهنه بندي پي سد بتني دو قوسي براساس خصوصيات ژئومكانيكي توده سنگ
خلاصه سد بتني دو قوسي سيمره با ارتفاع حدود 180 متر از پي با طول تاجيتاجي در حدود 202 متر و عرض در پي 28 متر در استان ايلام قرار گرفته است. (متر از سطح دريا)، بصورت همگن و با مدول + 0 تا 500 + 0 متر از سطح دريا در نظر گرفته شده است از تراز 550 + پي بدنه سد در تراز 550 گيگاپاسكال در شرايط ساخت و 9 گيگاپاسكال در شرايط بهره برداري فرض شده است با پيشرفت عمليات اجرايي و / تغيير شكل پذيري تكميل مطالعات زمين شناسي و انجام آزمايش هاي آزمايشگاهي، ضرورت تدقيق پهته بندي پي و تكيه گاه ها نمايان شد. از سوي ديگر ازآنجا كوجود تفاوت هاي عددي قابل ملاحظه ميان مقادير خواص تغيير شكل پذيري توده سنگ پي و تكيه گاهها مي تواند منجر به ايجاد نشست هايتفاضلي هرچند كم بين نقاط مختلف بدنه سد شود، با توجه به صلبيت قابل ملاحظه بدنه بتني سد تفاوت نشستها ممكن است باعث افزايشايجاد تركهاي كششي در آن شود لذا در اين تحقيق با استفاده از نتايج آزمايش هاي آزمايشگاهي،عمليات تنشهاي كششي در بدنه و احتمالاصحرايي و روابط تحليلي،نواحي مختلف پي از تراز 510 تا 550 و همچنين نواحي مختلف تكيهگاههاي چپ و راست از تراز 550 تا 730 درو مدول تغيير شكل GSI ،( تقسيم بندي گرديدند. بر اين اساس مقاومت فشاري سنگ بكر(مگا پاسكال E و D ،C ،B ،A پنج كلاسبه ترتيب D 20 (گيگا پاسكال) و براي كلاس ،60- به ترتيب 120 (مگا پاسكال)، 65 A پذيري توده سنگ(گيگا پاسكال) براي كل/ 40 و 5 - 48 (مگا پاسكال)، 50 (گيگا پاسكال) برآورد شده اند.
كلمات كليدي:
سد بتني دو قوسي . سيمره . پهنه بندي . ژئومكانيك
نویسندگان :
عباس كمالي بندپي ، علي عالي انوري
پنجمین همایش بین المللی مهندسی ژئوتکنیک و مکانیک خاک (1395)
بررسي چرايي ايجاد و علل گسترش تركهاي عميق در زمين تحت الگوي منظم مطالعه موردي: منطقه مرزي مهران
خلاصه در سالهاي اخير در يكي از مناطق مرزي كشور (مهران)، پديده تركخوردگي با طول در مقياس كيلومتر و عرض 20 تا 180 سانتيمتر و گسترشمحدودنشده آنها تحت الگويي منظم و بصورت موازي در محدوده بسيار وسيعي با وسعت چند ده هكتار بروز كرد. واگرايي خاك، رانش بخشفوقاني خاك برروي يك لايه شيبدار زيرسطحي و سست، فشارهاي تكتونيكي و يا تركيبي از همه اينها با هم ميتوانست عامل اين تركهاباشد. مطالعات گسترده و متنوعي شامل انواع مطالعات زمينشناسي و ژئوتكنيكي، انجام انواع آزمونهاي آزمايشگاهي و برجا، مطالعات ژئوفيزيك،لرزهزمينساخت، هيدرولوژي و هيدروژئولوژي، هواشناسي و اقدامات متعدد ميداني جهت شناخت دقيق پديده انجام شد. ليكن نقش پايش رفتارتغييرشكلي زمين براي تعيين دليل اصلي ثانويه از اهميت ويژه برخوردار است كه لازم است در ادامه مطالعات به آن پرداخته شود. براساس مطالعاپايه صورت گرفته مشخص شد ورود آب به لايههاي زيرين و تاثيرگذاري آن بر روي مقاومت درزههاي موجود يا لنزهاي خاك ماسهاي يا رانشزمين بر روي لنزهاي ماسهاي سست در حالت اشباع را ميتوان به عنوان دليل ثانوي برشمرد.
استفاده از روش جت گروتينگ جهت افزايش ظرفيت باربري و كاهش پتانسيل روانگرايي: مطالعه موردي دو پروژه در شمال ايران
خلاصه يكي از روشهاي نوين جهت بهسازي زمين و همچنين استفاده به عنوان (Jet Grouting) روش تزريق با فشار بالا يا جت گروتينگپيهاي عميق ميباشد كه با استفاده از تزريق دوغاب سيمان با فشار بسيار زياد (تا 700 بار) ستونهايي از مخلوط دوغاب سيمان وخاك طبيعي در محل تشكيل ميگردد. در مقاله حاضر كاربرد روش جت گروتينگ به منظور افزايش ظرفيت باربري زمين و كاهشپتانسيل روانگرايي در دو پروژه در شمال كشور به صورت موردي تحت مطالعه قرار گرفته است. در هر دو پروژه وضعيت غالبلايههاي خاك از نوع ماسهاي بوده است كه ظرفيت باربري پاييني داشته و با توجه به مجاورت با دريا و وجود سطح آب زيرزمينيبالا، پتانسيل روانگرايي بالايي داشتهاند. در اين مطالعه نحوه طراحي و مدلسازي عددي ستونهاي جت گروتينگ به منظور تحكيمبستر و نيز كاهش پتانسيل روانگرايي تشريح شده و با دادههاي بدست آمده از آزمايشات ميداني مورد مقايسه قرار گرفتهاند. آزمايشاتانجام شده شامل آزمايشهاي مقاومت تك محوري و آزمايشهاي بارگذاري استاتيكي بر روي ستونهاي جت گروتينگ ميباشند.بررسي نتايج آزمايشات حاكي از همخواني مناسب پارامترهاي طراحي و صحت فرضيات انجام شده در طراحي ميباشند كه در مجموع عملكرد مناسب روش جت گروتينگ را در نيل به اهداف ذكر شده نشان ميدهند.
كلمات كليدي:
روش جت گروتينگ . تزريق با فشار بالا . افزايش ظرفيت باربري . تحكيم بستر . كاهش پتانسيل روانگرايي
نویسندگان :
جواد رئيسيانزاده ، حسام دهقان خليلي
پنجمین همایش بین المللی مهندسی ژئوتکنیک و مکانیک خاک (1395)
آناليز مرز بالاي ظرفيت باربري شالوده هاي سطحي مسلح با ژئوگريد با روش آناليز حدي
خلاصه آناليز ظرفيت باربري شالوده هاي سطحي مسلح به صورت وسيعي موضوع پژوهش مهندسي ژئوتكنيك بوده است .در اين ميان روش هايتعادل حدي و آناليز حدي حائز اهميت مي باشند.با گسترش علوم مواد، مصالح نويني روانه بازار شده كه به نوبه خود تاثير ژرفي بر مباحثژئوتكنيكي داشته، از جمله مصالح ژئوسنتتيك كه يكي از انواع ششگانه آن ،ژئوگريد است،مد نظر پژوهندگان حاضر مي باشد.امروزه حلقه واصلپيشرفت هاي نظري و عملي فوق الذكر، نرم افزار هاي مهندسي مي باشند كه به ابزار راهكار يابي پركاربردي در مسائل ژئوتكنيكي تبديل شدهاند.هدف از اين پژوهش مقايسه نتايج حاصل از راهكار يابي ضريب اطمينان ظرفيت باربري به روش آناليز حدي مرز بالا در دو نرم افزارتحت شرايط بدون اعمال ضرايب جزئي در مقاومت خاك بوده تا بدين سان عملكرد قوه لغزش زير پي در هر limitstate geo و geostudioيك از اين دو نرم افزار مشخص شود.
بررسي اثر زاويه ميخها با افق در پايدارسازي شيبهاي منتهي به جاده به روش ميخ- كوبي، مطالعه موردي جاده ايلام-صالحآباد
خلاصه با پيشرفتهاي به وجود آمده در راهسازي و راه آهن و عبور راهها از مناطق كوهستاني، مشكلات اجرايي زيادي براي مهندسان بهوجود آمده، كه از جمله آنها، پايدارسازي شيبها در شرايط سخت محيطي است. ميخكوبي خاك يك روش تسليح درجاي خاكاست، سيستمهاي مهاربندي و ميخكوبي خاك (نيلينگ)، جهت پايدارسازي و نگهداري سازههاي خاكي طراحي ميشوند، تا توسطالمانهاي كششي تعييرمكانهاي سازه را محدود نمايند. در اين پژوهش به صورت موردي شيب منتهي به جاده مسير ايلام-صالحآبادبعد از تونل راهكربلا در نظر گرفته شده است، پس از مدلسازي شيب منتهي به جاده نتايج نشست به دست آمده از نرمافزار در دو نقطهبر روي شيب شيرواني با نتايج ابزاردقيق مقايسه شده و انطباق خوبي بين نتايج حاصل شده است. در ادامه به بررسي اثر زاويه شيبميخها با افق بر روي ضريب اطمينان و نيروي كششي ميخها پرداخته شد كه مشاهده شد با افزايش شيب ميخها با افق از زاويه صفر تا30 درجه، ضريب اطمينان و نيروي كششي ميخها افزايش و پس از آن با افزايش در زاويه شيب ميخها، ضريب اطمينان كاهش ونيروي كششي ميخها بدون تغيير باقي ميماند.
این سایت در ستاد ساماندهی پایگاه های اینترنتی به ثبت رسیده است و تمامی محصولات و خدمات این سایت حسب مورد دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه می باشد همچنین فعالیت های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران می باشد.