پس از انتخاب کلید عضویت در انتهای صفحه جدیدی که باز خواهد شد، اطلاعات خود را تکمیل و عضویت خود را تایید نمایید
درباره وب سايت
مرجع آموزش زمین شناسی، سنجش از دور، معدن و عمران
جامع ترین و معتبرترین آموزش برای نرم افزار های زمین شناسی، مهندسی معدن، ژئومکانیک (مکانیک سنگ و ژئوتکنیک)، عمران (خاک و پی)
............................................
رزومه مدرسان:دانشجویان کارشناسی ارشد و دکترا رشته های مهندسی معدن و عمران دانشگاه صنعتی امیرکبیر (پلی تکنیک) تهران
جهت آموزش حضوری و غیر حضوری (آنلاین و تهیه فیلم آموزشی) نرم افزار ها با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید............................................
09157330367-09381295869 اسمعیلی-مدیریت وبسایت........ ................................................ در صورتی که موفق نشدید با شماره های فوق تماس حاصل فرمایید از طربق ایمیل زیر نیز می توانید در خواست خودتان را مطرح نمایید.......................................
raminesmaeili68@gmail.com
...................این سایت در ستاد ساماندهی پایگاه های اینترنتی به ثبت رسیده است و تمامی محصولات و خدمات این سایت حسب مورد دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه می باشد. همچنین فعالیت های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است
خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود
تاثیر اندازه دانه های ژئوفوم بر رفتار مخلوط رس ژئوفوم در آزمایش برش مستقیم
ژئوفوم یکي از انواع ژئوسينتتيک است كه بدليل مقاومت در برابر خوردگي، وزن حجمي ناچيز در برابر وزن حجمي خاک و تراكم پذیری بالا، قابليت كاربرد بالایي در مهندسي ژئوتکنيک دارد. خاک رس بدليل قابليت جذب بالا و تغيير حجم زیاد در اثر تغيير رطوبت، همواره مورد توجه ویژه در كارهای مهندسي است. در این پژوهش رفتار مخلوط رس ژئوفوم در برش مستقيم و در حالت زه کشي شده، مورد ارزیابي آزمایشگاهي قرار گرفته است. نتایج بدست آمده نشان دهنده آن است كه اندازه زاویه اصطکاک رس خالص بزرگتر از مخلوط آن با دانه های ژئوفوم در اندازه های گوناگون است. در تنش های قائم كوچک، مخلوط رس با ژئوفوم با اندازه دانه متوسط دارای بيشترین چسبندگي و كمترین زاویه اصطکاک نسبت مخلوط رس با ژئوفوم با اندازه های كوچک و بزرگ است، درحاليکه در تنش های بزرگ، اندازه دانه های ژئوفوم تاثير چنداني بر زاویه اصصکاک مخلوط ندارد ولي باعث كاهش حدودی 01 % در زاویه اصطکاک انواع مخلوط رس و ژئوفوم نسبت به رس خالص ميشود. همچنين نمودارهای جابجایي افقي بر حسب جابجایي عمودی نشان دهنده رفتار تراكمي رس خالص و مخلوط رس و دانه های ژئوفوم در همه انواع اندازه ها دارد ولي نرخ افزایش تراكم با تنش قائم، در مورد مخلوط رس و ژئوفوم بزرگ دانه نشان از تمایل به اتساع این نوع مخلوط دارد.
تاثیر پارامترهای هندسی بر اندرکنش دینامیکی خاک و لوله های مدفون در پای شیروانی ها
از جمله پارامترهای هندسي تاثيرگذار بر عملکرد خطوط لوله مدفون عبوری از پای شيرواني ميتوان به قطر و عمق قرارگيری لوله و فاصله از پای شيرواني اشاره كرد. در این تحقيق با استفاده از تحليل عددی، تاثير این عوامل برروی لوله با راستای عمود بر حركت شيب در شرایط وقوع زلزله انجام شده كه در آن برای FLAC مورد بررسي قرار گرفته است. مدلسازی عددی به صورت دوبعدی و با استفاده از نرمافزار تفاضل محدود مصالح شيرواني، مدل الاستوپلاستيک موهر-كلمب و برای المان های تير، رفتار الاستيک خطي در نظر گرفته شده است. بارگذاری لرزه ای به صورت بار هارمونيک سينوسي از كف به مدل اعمال شده است. با فرض نسبت ثابت قطر به ضخامت، بررسي نتایج نشان ميدهد كه مقدار نيروها در مقطع، با قطر لوله رابطه مستقيم و با عمق قرارگيری آن رابطه عکس خواهد داشت. هرچه زاویه شيب بيشتر باشد، تاثير فاصله از شيرواني بر كاهش نيروها بيشتر خواهد بود و همچنين با افزایش عمق لوله، حداكثر نيروها در مقطع، در فاصله دورتری از پای شيرواني رخ مي دهند.
روش آنالیز سریع پایداری گود در محل، مقایسه و صحت سنجی با شبیه سازی نرم افزاری
با توجه به اهميت گود برداری و گسترش عمليات خاكبرداری در شهرها و تاثير پذیری شرایط گود از ملاحظات ژئوتکنيکي و نظر به آنکه در گودبرداری های غير اصولي عدم لحاظ نمودن رفتار اندركنش خاک و سازه منجر به بروز رخدادهای ناگوار مي گردد ، در این تحقيق اقدام به بررسي پایداری این سازه های خاكي شده است . در این راستاكه گاها با توجه به نبود الگویي مناسب به منظور قضاوت مهندسي در خصوص پایداری گودها و تشخيص آن دسته از گودهایي كه نياز به سيستمهای نگهدارنده دارند ، این مقاله ارائه گردیده است . در این مطالعه مي توان با استفاده از 4 پارامتر كليدی مقدار سربار ، ارتفاع گود ، نوع خاک و حضور آب و با استفاده از جداول كاربردی ارائه شده ميزان ریسک و خطر پذیری گود بروش تحليل سریع و با استفاده از جمع تجمعي مقادیر حاصل از این پارامترها سنجيده مي گردد . از طرفي اطلاعات موجود در جداول توسط نرم افزار plaxis شبيه سازی شده و توسط روش آناليز رانکين بررسي و نتایج روش سریع در محل مقایسه و صحت سنجي گردیده است . در جداول حاضر از آنجایي كه وجود پارامترهایي با خطر جانبي مانند درزه ، شکاف ، حفره ، قنات و سایر موارد مشابه بصورت جداگانه پيش بيني نشده است ، در نهایت در صورت وجود چنين مواردی مي توان مطابق الگوهای پيشنهادی ميزان وسعت خطر بدست آمده را افزایش داد . همچنين در صورت حضور بارهای دیناميکي و لرزه ای در محل به نسبت شدت آنها درصد ریسک تا دو برابر حالت استاتيکي و بدون حضور بارهای لرزه ای مي تواند افزایش یابد .
مدلسازی عددی رفتار خاک های غیر اشباع در حالت های مکش ثابت و متغیّر
در این پژوهش مدل رفتاری BBM كه بر اساس اصول مکانيک خاک حالت بحراني توسعه یافته است، به نرم افزار كاربردی FLAC اضافه شده است. این مدل قابليت شبيه سازی رفتار های پيچيده خاک های غير اشباع در حالتهای مختلف بارگذاری نيرویي و بارگذاری محيطي (تغييرات مکش در خاک) را دارا مي باشد. در پژوهش حاضر، بعد از اضافه كردن كد تهيه شده به نرم افزار، كد تهيه شده با حل چند مثال كاربردی صحت سنجي شده و جواب های مدل با نتایج آزمایشگاهي موجود مقایسه شده است. از نتيجه كار تحقيقاتي حاضر ميتوان در آناليز و طراحي سازه های مختلف ژئوتکنيکي كه در حالت غير اشباع قرار دارند استفاده كرد.
بررسی پایداری سطوح شیبدار با استفاده از روش ریزلرزه نگاری و انتشارآوایی
پایداری پلکانهای سنگي و خاكي همواره یکي از مسائل مهم ژئوتکنيکي و مهندسي شيب بوده، و شناسایي بموقع مناطق محتمل شکست و ریزش ميتواند عامل بسيار موثری در جلوگيری و كاهش خسارات مالي و جاني گردد. به همين منظور روشهای متنوعي برای رفتارنگاری و اطمينان از پایداری شيب توسعه و بسط داده شده است. هركدام از این روشها دارای مکانيزم، مزایا و معایب خاصي برای رفتارنگاری ميباشند. در این مقاله با برشماری روشهای مختلف رفتارنگاری به تشریح روش ریزلرزه نگاری و انتشارآوایي به عنوان یک روش جدید و كاربردی برای رفتارنگاری شيب پرداخته ميشود.با بررسي جوانب روشهای مختلف نشان داده شد كه روش ریزلرزهنگاری و انتشارآوایي یک روش بسيار مناسب برای تعيين مناطق ناپایدار و سطوح شکست در پلکانها بوده و توانایي مناسبي در پيشبيني و اعلام هشدارهای بموقع در هنگام شکست سطوح شيبدار را دارا ميباشد.
کلمات کلیدی:
سطوح شیبدار، رفتارنگاری، ریزلرزه نگاری و انتشارآوایی
نویسندگان :
محمد حسین عرب نژاد (دانشجویکارشناسی ارشد مهندسی معدن، مکانیک سنگ، دانشگاه تربیت مدرس)
مرتضی احمدی (عضو هیئت علمی بخش مهندسی معدن، مکانیک سنگ، دانشگاه تربیت مدرس)
ارزیابی مدول الاستیسیته دینامیکی و استاتیکی آهک های سروک در ساختگاه سد بختیاری
امروزه استفاده از روشهای دیناميکي برای برآورد دقيق و سریع ثابتهای الاستيک در مهندسي سنگ كاملا پذیرفته شده است و از آنجایي كه این آزمایشها غيرمخرب هستند مورد استقبال زیاد قرارگرفتهاند. سد بختياری یک سد بتني دو قوسي است كه عمده ساختگاه آن روی واحدهای آهکي سازند سروک قرار گرفته است. برای بدست آوردن مدولهای تغييرشکلپذیری واحدهای سازند سروک در ساختگاه سد بختياری هم آزمایشهای آزمایشگاهي و هم آزمایش امواج التراسونيک انجام شده است. در این تحقيق دادههای بدست آمده از هر دو روش مورد ارزیابي قرارگرفته است كه نشان دهنده بيشتر بودن مدول الاستيسيته دیناميکي ميباشد كه به دليل كرنش كم آن است. در این مقاله برای بدست آوردن مدول استاتيکي از مدول دیناميکي برای آهکهای سروک در سد بختياری رابطهای ارائه شده است كه این رابطه تخمين بسيار نزدیکي از مدول الاستسيته را ميدهد.
کلمات کلیدی:
مدول الاستیسیته استاتیکی و دینامیکی، آزمایش التراسونیک، سد بختیاری
نویسندگان :
ساسان محمدی (دانشجوی کارشناسی ارشد زمینشناسی مهندسی دانشگاه تربیت مدرس)
ماشااله خامهچیان (دانشیار گروه زمین شناسی مهندسی دانشگاه تربیت مدرس)
مرتضی رحیمی دیزجی (دانشجوی دکتری مکانیک سنگ دانشگاه صنعتی امیرکبیر)
بهینه سازی آرایش گروه شمع و رادیه از دیدگاه ظرفیت باربری با استفاده از الگوریتم ژنتیک
در چند دهه اخير تمایل به استفاده از پيهای رادیه به همراه پيهای عميق در زیر سازه های مهمي همچون تجهيزات نيروگاهي، مجتمعه ای پتروشيمي، سازه های دریایي، پلها و سازه های بلند با توجه به نيروی قابل توجه سازه فوقاني و یا ضعف مکانيکي خاک افزایش یافته است. با توجه به پيچيدگياندركنش شمع، رادیه و خاک وهمچنين گستردگي زیاد پارامترهای طراحي در این نوع پيها، انتخاب بهينه برخي از این پارامترها به منظورتامين شرایط پایداری سازه و همچنين از لحاظ اقتصادی حایز اهميت است كه با استفاده از روشهای بهينه یابي ميتوان به این مهم دست پيدا نمود. بهينه یابي با استفاده از روش الگوریتم ژنتيک علاوه بر تامين كليه شرایط فني و اجرایي، ميتواند به كاهش قابل توجهي در هزینه های اجرایي منجر گردد. در تحقيق حاضر به بهينه سازی گروه شمع و رادیه از دیدگاه ظرفيت باربری، به صورت دو هدفه پرداخته شده است. جهت مدلسازی عددی گروه شمع و رادیه از نرم افزار MATLAB استفاده گردیده و بدین منظور مجموعه ای از گروه شمع برای شرایط معين تعریف و آرایش آنها در زیر رادیه برای افزایش ظرفيت باربری سيستم بررسي و بهينه سازی گردیده است.
کلمات کلیدی:
گروه شمع و رادیه، الگوریتم ژنتیک، ظرفیت باربری، بهینه سازی
نویسندگان :
توحید اخلاقی (دانشیار مهندسی ژئوتکنیک، دانشکدهی فنی و مهندسی عمران، دانشگاه تبریز)
سید صدرالدین دری (کارشناسارشد خاک و پی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات آذربایجان شرقی)
محمد مردشجاعی نوبری (دانشجوی کارشناسیارشد خاک و پی، پردیس بینالمللی ارس، دانشگاه تبریز)
بررسی خاک های مسئله دار استان گیلان تحلیل و پهنه بندی خاک های روانگرا در مسیر متروی رشت
مرکز استان گیلان پذیرای جمعیت زیادی در زمان فعالیت های روزانه در بخش های اداری، بازرگانی، گردشگری و صنعتی است. بدین سبب شهرداری رشت درصدد احداث مترو جهت توسعه ی زیربنایی حمل ونقل شهری و تأمین نیازهای آیندهی شهر رشت است. از طرف دیگر در شرایط ویژه ی زمینشناسی استان گیلان که دارای سوابق زلزله های شدید نیز بوده، طراحی و اجرای چنین طرح بزرگی نیازمند بررسی همه جانبه مخاطرات زمینشناختی و ژئوتکنیکی ازجمله خاکهای مسئله دار نظیر خاکهایی با پتانسیل روانگرایی است. بنابراین در این پژوهش سعی میگردد که به بررسی مخاطرات احتمالی خاکهای مسئلهدار در مسیر متروی در دست احداث رشت پرداخته شود. مسئلهی اصلی تهیه نقشه های پهنه بندی برای خاکهای مسئله دار با تأکید بر خاکهای روانگرا در مسیر خط دو متروی شهر رشت است. این طرح به بررسی مناطق مستعد روانگرایی و تعیین مخاطرات محتمل وارد بر پروژه مترو بر اساس داده ها و اطلاعات موجود میپردازد که البته به همراه خود تحلیل لایه های خاک در مسیر خط دو مترو رشت را نیز دربر دارد. در وهله ی اول فرض گردید که خاک بستر محدودهی شهر رشت دارای تنوع وسیعی است و پتانسیل روانگرایی را دارد. این موضوع با استفاده از نتایج مطالعات صحرایی و پردازش دادههای اخذشده و تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرمافزارهای تخصصی تحلیل و پهنه بندی خاکهای روانگرا انجام شد. نهایتاً، مناطق مستعد روانگرایی و پهنه بندی این مناطق بهگونه ای که برای کارفرمای طرح (شهرداری رشت) امکان برنامهریزی و طراحی بر اساس نتایج این پژوهش وجود داشته باشد شناسایی و معرفی گردید.
کلمات کلیدی:
روانگرایی، خاک های مسئله دار، مترو رشت
نویسندگان :
حامد پیله ور جاوید (دانشجوی کارشناسی ارشد عمران خاک وپی، دانشگاه علوم و تحقیقات)
ارائه یک مدل تجربی بین سرعت موج برشی و شاخص کیفیت سنگ ها
یکي از اركان مهم مطالعات ژئوتکنيک لرزهای، شناسایي خواص دیناميکي لایه های خاک و یا سنگ در ساختگاه مورد بررسي ميباشد. در همين رابطه آزمایشهای ژئوفيزیک محلي با جمع آوری اطلاعاتي همچون سرعت موج برشي و خواص دیناميکي لایههای بستر ساختگاه از كارآمدترین روشها در این زمينه ميباشند. از طرفي با توجه به هزینه زیاد این آزمایشها، تلاشهای زیادی جهت تعيين پارامترهای دیناميکي بصورت غيرمستقيم و با استفاده از اطلاعات ژئوتکنيکي محلي و یا آزمایشگاهي صورت پذیرفته است. هدف از این تحقيق ارائه مدلي جهت تعيين سرعت موج برشي با استفاده از شاخص كيفيت سنگ كه یکي از پارامترهای اساسي جهت تخمين كمي كيفيت توده سنگ است، ميباشد. اطلاعات مورد نياز با استفاده از سه سری داده كه از حفاری در ساختگاه با سنگهای رسوبي انجام گردیده، تأمين شده است. با استفاده از مجموعه دادههای جمع آوری شده، برازشهای مختلف از درجه اول و دوم انجام و نسبت به تعيين مدل اقدام گردیده است. بررسي مدلهای بدست آمده نشان داد كه یک مدل درجه یک دارای بيشترین تطبيق با دادههای موجود را دارا مي باشد. استفاده از سرعت موج برشي مدل بدست آمده زمينه صرفه جویي اقتصادی در عمليات ژئوتکنيک را باعث ميشود. همچنين بررسي نتایج بدست آمده از مدل مؤید تاثير بسزای نوع سنگ در تخمين سرعت موج برشي ميباشد.
پیشبینی نرخ نفوذ دستگاه TBM درتونل بلند زاگرس با استفاده از شبکه عصبی و spss
تونل انتقال آب نوسود بخشي از طرح انتقال آب به دشتهای گرمسيری غرب كشور است كه آب منحرف شده از رودخانه سيروان را به پایين دست منتقل مي كند. اجرای تونل(حفاری و سگمنت گذاری) بصورت مکانيزه و با استفاده از یک دستگاه D.S.TBM انجاا ماي گيارد. درایان مقا اه جهت بررسي تاثيرگذاری دادهها از spss و جهت پاي بيناي نار نفاو TBM از روش شاککه صصاکي اساتفاده شاده اسات. باا اساتفاده از برناماه spss پارامترهای بدون تاثيریا با تاثير كم شناسایي شده وفقط داده های موثر در نر پيشروی به صنوان ورودی به شککه صصاکي داده ماي شاود. نار نفو برابر با نر پيشروی آني ماشين است و معمولا بر حسب ميلي متر بر دور تاا حفاار باه تاورت معماول باا توجاه با ه TBM بياان ماي شاود. پارامترهایي كه برای پي بيني نر نفو به صنوان ورودی شککه مورد بررسي قرار گرفته اند صکارت اند از : مقاومت فشاری تک محوره، شاخص CLI ، سيستم طکقه بندی RMR ، آزمون برزیلي BTS ، SIGMA ، منظورشده اسات. باتوجاه باه خروجاي شککه صصکي ميزان تاثير پارامترهای ورودی به ترتيب: مقاومت فشاری تک محوره سنگ، BTS ، RMR ، شاخص CLI ، SIGMA تاثير گاذار است.
کلمات کلیدی:
نرخ نفوذ TBM ، تونل بلند زاگرس، شبکه عصبی،spss
نویسندگان :
حسین ابوالحسینی (دانشجوی کارشناسی ارشد زمین شناسی مهندسی دانشگاه اصفهان)
این سایت در ستاد ساماندهی پایگاه های اینترنتی به ثبت رسیده است و تمامی محصولات و خدمات این سایت حسب مورد دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه می باشد همچنین فعالیت های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران می باشد.