پس از انتخاب کلید عضویت در انتهای صفحه جدیدی که باز خواهد شد، اطلاعات خود را تکمیل و عضویت خود را تایید نمایید
درباره وب سايت
مرجع آموزش زمین شناسی، سنجش از دور، معدن و عمران
جامع ترین و معتبرترین آموزش برای نرم افزار های زمین شناسی، مهندسی معدن، ژئومکانیک (مکانیک سنگ و ژئوتکنیک)، عمران (خاک و پی)
............................................
رزومه مدرسان:دانشجویان کارشناسی ارشد و دکترا رشته های مهندسی معدن و عمران دانشگاه صنعتی امیرکبیر (پلی تکنیک) تهران
جهت آموزش حضوری و غیر حضوری (آنلاین و تهیه فیلم آموزشی) نرم افزار ها با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید............................................
09157330367-09381295869 اسمعیلی-مدیریت وبسایت........ ................................................ در صورتی که موفق نشدید با شماره های فوق تماس حاصل فرمایید از طربق ایمیل زیر نیز می توانید در خواست خودتان را مطرح نمایید.......................................
raminesmaeili68@gmail.com
...................این سایت در ستاد ساماندهی پایگاه های اینترنتی به ثبت رسیده است و تمامی محصولات و خدمات این سایت حسب مورد دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه می باشد. همچنین فعالیت های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است
خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود
مدلسازي جريان آب ورودي به درون حفريات زيرزميني در سنگهاي شكسته با استفاده از روش اتومات سلولي نامنظم
جريان آب ورودي به درون حفريات زيرزميني و بخصوص تونلها يك عامل بسيار مهم در ناپايداري تونل هم درمرحله ساخت و هم در مرحله بهره برداري است يكي ازموثرترين روشهاي تحليل جريان آب ورودي به درون حفريات زيرزميني در محيطهاي سنگي شكسته روش مدلسازي شبكه شكستگي مجزا DFN است دراين تحقيق با استفاده از روش اتومات سلولي نامنظم ICA به عنوان يك ابزار كمكي موثر در كنار روش DFN براي شناسايي مسيرهاي اصلي جريان در شبكه شكستگي اطراف حفريات زيرزميني استفاده شده است بدين منظور كد محاسباتي FICAF براي تحليل جريان در شبكه شكستگي هاي اطراف حفريات زيرزميني توسعه داده شد به منظرو اعتبار سنجي كد محاسباتي FICAF جريان ورودي به دورن مغار ترانسفورماتور سد سياه بيشه با استفاده از داده هاي ميداني مدلسازي شد.
تحليل برگشتي و آناليز حساسيت به منظور تعيين پارامترهاي ژئومكانيكي ترانشه در حال ريزش BTE- سازند هزاردره
به منظور بررسي پايداري محدوده گسيخته و طراحي نگهداري ترانشه BTE كه درسازند هزاردره ايجاد گرديده نياز به تعين پارامترهاي ژئومكانيكي بود . با توجه به تغيير مشخصات ژئومكانيكي از سطح به عمق در ترانشه هاي با پوشش خاكي و مشكلات مربوط به تعيين مشخصات اصلي سازند توسط روشهاي آزمايشگاهي، از روش تحليل برگشتي استفاده گرديد . بر اساس شرايط ترانشه از نظر زمين شناسي و لايه بندي، موقعيت درزه هاي كششي، وضعيت آبهاي زيرزميني و پوشش گياهي تحليل برگشتي جهت تخمين اوليه پارامترهاي ژئومكانيكي سازند ( چسبندگي، زاويه اصطكاك داخلي و ...) انجام و سپس بر اساس روشي، آناليز حساسيت پارامترهاي فوق انجام شد تا دقت پارامترهاي ذكر شده كنترل شود . كنترل صحت تحليل برگشتي نيز به روش عددي تفاضلهاي محدود توسط نرم افزار FLAC انجام گرفت .
كلمات كليدي:
ترانشه، تحليل برگشتي، آناليز حساسيت، تحليل پايداري،چسبندگي، زاويه اصطكاك
مدلسازي آماري ناپيوستگي ها و تحليل ناپايداري بلوكهاي اطراف فضاهاي زيرزميني مطالعه موردي: تونل انحراف آب سد قردانلو
مدلسازي آماري ناپيوستگي هاي توده سنگ در سه بعد براساس پارامترهاي هندسي درزه ها اعم از موقعيت اندازه و چگالي آنها در واحدحجم توده سنگ صورت ميگيرد تعيين اندازه و چگالي ناپيوستگي ها در واحد حجم توده سنگ به اين دليل كه صفحات درزه ها درون توده سنگ بوده و نمي توان آنها را مستقيما اندازه گيري كرد بسيار دشوار است دراين تحقيق ناپيوستگي هاي طبيعي اطراف تونل انحراف آب سد قردانلو ، در سازند تيرگان شبيه سازي آماري گرديدند دراين مدلسازي ناپيوستگي ها بصورت ديسك فرض شدند توزيع هاي تئوري قطر درزه ها و همچنين چگالي آنها درواحد حجم توده سنگ با توجه به توزيع هاي تجربي بدست آمده از برداشت ناپيوستگي هاي ساختگاه تخمين زده شدند.
تحليل برگشتي به كمك احتمالات – مطالعه موردي تونل خماري
در بسياري از موارد، تحقيق در مورد طراحي و اجراي سازههاي زيرزميني منحصراً با تخمين پارامترهاي ژئومكانيكي توده سنگ انجام ميشود . بيان دقيق كمي و كيفي اين پارامترها همانند حالت اوليه تنشها، سطح آبهاي زيرزميني و نفوذپذيري بسيار مشكل است . بنابراين عليرغم استفاده از بررسيهاي زمين شناسي دقيق و تحليلهاي كامپيوتري پيچيده، رفتار واقعي سازه - هاي مذكور متفاوت با رفتار پيش بيني شده باشد . براي رفع اين مشكل از مطالعات صحرايي و تكنيكهاي تحليل برگشتي استفاده ميشود . هدف اين روشها صرفاً تعيين مدل مكانيكي يا مقادير ثابتهاي مكانيكي و نيروهاي خارجي نبوده، بلكه اندازهگيري جابجائيها پيرامون سازههاي زيرزميني توسط ابزارهاي رفتار نگاري و تعيين بارها بر روي نگهدارندهها و نهايتاً ارزيابي روشهاي طراحي پروژه مورد نظر در طي اجراي آن ميباشد . امروزه توسعه وسايل پيشرفته و سيستمهاي تجزيه و تحليل، امكان انجام يك تحليل برگشتي صحيح را فراهم مي آورد . از آنجا كه در مسائل ژئومكانيك پارامترهاي مجهول زياد است و همچنين نتايج حاصل از آزمايشات برجا دقت محدودي دارند، استفاده از روش احتمالاتي براي كاليبره كردن روشهاي عددي مناسبتر خواهد بود . در اين مقاله داده هاي حاصل از رفتار سنجي تونل خماري در مسير راه آهن مشهد به بافق در 30 كيلومتري شهرستان تربت حيدريه به طول حدود 2/5 كيلومتر به عنوان دادههاي اوليه تحليل برگشتي به روش احتمالاتي مورد استفاده قرار گرفته است . نهايتاً نتايج حاصل با يافته هاي تحليل برگشتي مرسوم كه قبلاً انجام گرديده، مقايسه شده است .
كلمات كليدي:
تكنيك تحليل برگشتي احتمالاتي، مدلسازي عددي، ابزارهاي رفتارسنجي
سومين كنفرانس مكانيك سنگ ايران-1386
نويسندگان:
محسن صائمي - كارشناس ارشد مكانيك سنگ، دانشگاه تربيت مدرس
محاسبه ضخامت ناحيه آسيب ديده از انفجار با استفاده از روشهاي تجربي آزمايش بارگذاري صفحه اي و ژئورادار
مدول تغيير شكل پذيري توده سنگ پارامتري مهم در بررسي خواص ژئومكانيكي محيط مي باشد اين مدول با انجام آزمايشهاي برجاي بارگذاري صفحه اي كه طي آن توده سنگ تحت چند چرخه بارگذاري و باربرداري قرار ميگيرد به دست مي ايد بدين منظور با حفر گالري هايي به روش حفاري و انفجار به محدوده هاي آزمايش بارگذاري صفحه اي دسترسي پيدا مي كنند در فرايند عمليات حفاري و انفجار با وجود اعمال تدابير لازم و انجام انفجارهاي كنترل شده آسيب ديدگي توده سنگ ناشي از انفجار غيرقابل اجتناب مي باشد درهنگام آماده سازي محل آزمايش محدوده صفحه بارگذاري را تا حد امكان از سنگهاي آسيب ديده از انفجار تميز مي كنند تا به محدوده نسبتا سالمي از توده سنگ جهت انجام آزمايش دسترسي يابند دراين تحقيق به بررسي روشهاي تعيين ناحيه آسيب ديده ناشي از انفجار پرداخته شده است.
كلمات كليدي:
ناحيه آسيب ديده از انفجار، مدول تغيير شكل پذيري، آزمايش بارگذاري صفحه اي، ژئورادار
نهمين همايش ملي تونل-1390
نويسندگان:
فواد صوفي - دانشجوي كارشناسي ارشد مكانيك سنگ
سعيد كريمي نسب - استاديار دانشگاه شهيد باهنر كرمان
حسين جلالي فر - دانشيار بخش مهندسي نفت و گاز دانشگاه شهيد باهنر كرمان
تحليل اجزاء محدود دو نمونه آزمايش جهت تعيين استحكام كششي مواد سنگي
در اين مقاله، از تحليل اجزاء محدود دو نمونه آزمايشي به نامهاي " قطعه دايرهاي تحت بار فشاري قطري ( ديسك برزيلي ) " و " نيمه ديسك تحت بار خمش سه نقطه اي " ، جهت بدست آوردن روابط لازم براي تعيين استحكام كششي سنگ ها استفاده شده است . تعداد زيادي مدل اجزاء محدود براي اين دو قطعه در حالت دو بعدي و سه بعدي مورد تحليل قرار گرفته و از مقدار ماكزيمم تنش كششي ايجاد شده در مركز اين قطعات، روابطي براي تعيين ميزان استحكام كششي سنگها با استفاده از اين دو قطعه آزمايشگاهي پيشنهاد شده است . در حاليكه اكثر روابط موجود براي استفاده از قطعات فوق و به كارگيري روابط بدست آمده مي تواند استحكام كششي يك نوع سنگ مرمر را به خوبي تخمين بزند.
كلمات كليدي:
استحكام كششي، سنگ، روش اجزاء محدود، قطعات دايره اي شكل
سومين كنفرانس مكانيك سنگ ايران-1386
نويسندگان:
سعيد خادمي - كارشناس مكانيك، دانشگاه علم و صنعت ايران
مجيدرضا آيت الهي - دانشياردانشگاه علم و صنعت ايران، دانشكده مهندسي مكانيك
محمدرضا محمدعليها - دانشجوي دكتري دانشگاه علم و صنعت ايران، دانشكده مهندسي مكانيك
حفاري مكانيكي درزمينه هاي مختلف مهندسي معدن و عمران با يك آهنگ صعودي توسعه يافته است از تلاشهاي كوچك درساخت ابزار حفاري در اواخر قرن نوزدهم تا ماشينهاي حفر تونل پيچيده امروزي پيشرفته حفاري مكانيكي يك حركت پيوسته گام به گام بوده است ماشينهايتونلسازي در سنگها و شرايط زمينشناسي كه تنها تا يك دهه گذشته عبور از آن غيرممكن بنظر مي رسيد با موفقيت عمليات حفاري را انجام ميدهد و صنعت حفاري مكانيكي گامهاي پيشرفت خود را در سالهاي اينده نيز ادامه ميدهد اين مقاله به بحث در مورد اصول حفاري مكانيكي مكانيزم برش سنگ و كاربرد ماشين هاي حفار مكانيكي مي پردازد، همچنين پيشرفتهاي اخير در زمينه حفاري مكانيزه و روند رو به رشد آن در آينده بررسي شده است.
تأثير نيروهاي ناشي از نشت آب زيرزميني بر جابجايي هاي شعاعي اطراف تونلها (مطالعه موردي : تونل انتقال آب كرمان)
يكي از مسائل مهم در پايداري فضاهاي زيرزميني عامل آب زيرزميني مي باشد . به طوريكه وقتي يك تونل در زير سطح آب زيرزميني حفر مي شود، بر اثر نشت آب به داخل تونل، نيروهاي نشتي بر مقاطع عرضي تونل فعال مي شوند . اين نيروها بر روي تنش هاي اطراف فضا تأثير گذاشته ومنجر به تغيير در ميدان جابجايي هاي اطراف تونل مي شوند . بر اين اساس اين نيروها از جمله عوامل موثر در پايداري تونل مي باشند و درك عميق از نقش آب هاي زيرزميني، از ملزومات اساسي در طراحي منطقي فضاهاي زيرزميني مي باشد . تونل انتقال آب كرمان، با ارتفاع روباره متغير بين 15 تا 1160 متر در استان كرمان واقع شده است كه در راستاي حفاري آن، تغييرات زيادي در مورفولوژي و ساختار زمين شناسي ديده مي شود . همچنين اكثر مقاطع اين تونل در زير سطح آب زيرزميني قرار گرفته اند . به اين لحاظ در مقاله حاضر، تأثير نيروهاي ناشي از نشت آب زيرزميني بر رويجابجايي هاي شعاعي اطراف تونل مذكور، در حالات مختلف بررسي شد . نتايج نشان مي دهند كه تحت تأثير وجود آب زيرزميني، دامنه گسترش جابجايي هاي شعاعي در جبهه كار و جلوي جبهه كار اطراف تونل، نسبت به حالت خشك افزايش مي يابد كه باعث كاهش ميزان پايداري تونل مي شود .
كلمات كليدي:
تونل انتقال آب كرمان؛ نيروي ناشي از نشت آب؛ جابجايي شعاعي نرمال شده
كاربرد مهندسي ارزش در بازنگري طرح پوشش بتني تونلهاي پنستاك سد رودبار لرستان
مطالعات اساس و مبناي تعريف پروژه هاي اجرايي مي باشد پروژه هاي برق آبي نيز با توجه به تنوع عمليات اجرايي نيازمند به مطالعات در سطوح مختلف قبل و بعد از اجرا مي باشند در پروژه هاي عمراني بخصوص آنهايي كه با فضاهاي زيرزميني مانند تونلها و مغارهاي نيروگاه ها ارتباط بيشتري دارند ناشناخته هاي متعددي وجود خواهد داشت كه درمراحل طراحي و اجرا خود را نشان خواهند داد در اين موارد روش مهندسي ارزش كه اكنون با توجه به اهميت آن به عنوان يك فرصت در قرار دادها گنجانده شده است اهميت خود را نمايان مي سازد سدونيروگاه رودبار لرستان واقع در 100 كيلومتري جنوب اليگودرز و برروي سرشاخههاي دز در حال اجرا مي باشد جهت انتقال آب از درياچه سد به نيروگاه از يك سيستم انتقال آب مركب از يك رشته تونل آب بر به طور 1366 متر به قطر حفاري 7 متر دو رشته تونل پنستاك بلند مجموعا بطول حدود 1500 متر به قطر حفاري 10 متر و دو رشته تونل پنستاك كوتاه مجموعا به طول حدود 400 متر و به قطر حفاري 10 متر استفاده خواهد شد.
تأثير زونهاي گسلي و خرد شده بر توقف دستگاه TBM درتونل انتقال آب قمرود
در حين عمليات حفاري تونل قمرود در زونهاي ريزشي و ناپايدار، مشكلات متعددي رخ داد كه بعضي از آنها با تمهيدات مناسب برطرف شده اما برخي ديگر باعث توقفهاي طولاني مدت دستگاه شد . با بررسي توقفات متعدد دستگاه در زونهاي گسلي و خرد شده مشخص شد كه عوامل زمين شناسي از يك سو و عوامل اجرائي از قبيل اپراتور دستگاه و غيره از سوي ديگر در بروز اين توقفات نقش داشته اند . هدف از ارائه اين تحقيق، بررسي عوامل موثر در توقفات دستگاه در زونهاي خرد شده و راهكارهاي بكار رفته براي مقابله با اين مشكلات است . با توجه به وجود نواحي ضعيف و خرد شده در مسير تونل ( در حدود 80 درصد از كل طول تونل ) ، پيش بيني دقيق ريسك ناشي از مواجهه با اين زونها قبل از حفاري و از آنجا استفاده از راهكارهاي مناسب، تأثير چشمگيري در كاهش توقفات طولاني مدت دستگاه خواهد داشت.
كلمات كليدي:
تونلزني مكانيزه تمام مقطع (TBM)¬، زونهاي گسلي، گير كردن ماشين، تونل انتقال آب قمرود
سومين كنفرانس مكانيك سنگ ايران-1386
نويسندگان:
مصطفي شريف زاده - استاديار دانشگاه صنعتي اميركبير
احمد تركمني قطب - كارشناس ارشد استخراج معدن
جعفر خادمي حميدي - دانشجوي دوره دكتري استخراج معدن ; دانشگاه صنعتي اميركبير
این سایت در ستاد ساماندهی پایگاه های اینترنتی به ثبت رسیده است و تمامی محصولات و خدمات این سایت حسب مورد دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه می باشد همچنین فعالیت های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران می باشد.