پس از انتخاب کلید عضویت در انتهای صفحه جدیدی که باز خواهد شد، اطلاعات خود را تکمیل و عضویت خود را تایید نمایید
درباره وب سايت
مرجع آموزش زمین شناسی، سنجش از دور، معدن و عمران
جامع ترین و معتبرترین آموزش برای نرم افزار های زمین شناسی، مهندسی معدن، ژئومکانیک (مکانیک سنگ و ژئوتکنیک)، عمران (خاک و پی)
............................................
رزومه مدرسان:دانشجویان کارشناسی ارشد و دکترا رشته های مهندسی معدن و عمران دانشگاه صنعتی امیرکبیر (پلی تکنیک) تهران
جهت آموزش حضوری و غیر حضوری (آنلاین و تهیه فیلم آموزشی) نرم افزار ها با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید............................................
09157330367-09381295869 اسمعیلی-مدیریت وبسایت........ ................................................ در صورتی که موفق نشدید با شماره های فوق تماس حاصل فرمایید از طربق ایمیل زیر نیز می توانید در خواست خودتان را مطرح نمایید.......................................
raminesmaeili68@gmail.com
...................این سایت در ستاد ساماندهی پایگاه های اینترنتی به ثبت رسیده است و تمامی محصولات و خدمات این سایت حسب مورد دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه می باشد. همچنین فعالیت های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است
خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود
راهكارهاي بهبود سيستم تهويه تونل قمرود در كيلومتر 17 به منظور تامين و انتقال هواي موردنيازبه سينه كار
تونل انتقال آب قمرود قطعه 3و4 باطول بيش از 17 كيلومتر بلندترين تونلهاي اجرا شده كشور از يك دهانه ميباشد در زمان اين تحقيق حفاري تونل در كيلومتراژ 17 توسط دستگاه TBM در حال انجام بودكه با توجه به مشكلات تامين هواي تازه درمحدوده سينه كار و دستگاه حفاري TBM تلاش شد تامشكلات سيستم تهويه درتامين و انتقال هوا تازه به سينه كار توسط ابزارهاي اندازه مورد بررسي قرار گيرد دراين تحقيق بررسي وضعيت سيستم تهويه در سه قالب بررسي وضعيت تهويه و جريان هوا توسط بادبزن هاي دهشي و مكشي در Backup بررسي كيفي عملكرد بادبزن ها و لوله تهويه براساس ميزان هواي دهش شده توسط هر دستگاه بادبزن تهويه و هواي انتقال يافته به بادبزن هاي كمكي در طول تونل و بررسي وضعيت تهويه سرعت هوا درطول تونل هواي برگشتي سيستم تهويه و مقايسه آن با نتايج طراحي انجام شد تا ضمن ارزيابي عملكرد سيستم تهويه برآوردي از راندمان سيستم تهويه براساس شرايط بكارگيري بادبزن هاي تهويه دردهانه و طول تونل و اندازه گيري سرعت جريان هوا در دهانه ورودي و خروجي بادبزن هاي تهويه و درطول تونل انجام گرفته و مقايسه اي بين شرايط واقعي و مباني طراحي و طرح ارايه شده انجام گرفت.
بررسي نكات ژئوتكنيكي تونل شماره 4 راه جايگزين سد كارون4
تونلها يكي از شريانهاي حياتي هستند كه به علت صرف هزينههاي گزاف جهت احداث آنها و نيز مختل شدن ترافيك عبوري در اثر تخريب كامل و يا آسيبهايجدي وارده بر آنها، رعايت نكات فني ژئوتكنيكي در طراحي و نيز اجراي آنها، الزامي است . براين اساس،بررسي و مطالعه مشخصات مكانيك سنگ تودههاي سنگي و آبرفت محل احداث تونلها، ازنكات مهم در طراحي و اجراي تونلها به شمار ميرود . در اين مقاله، پس از معرفي زمينشناسي و خصوصيات ژئوتكنيكي منطقه، به ذكر و معرفي آزمايشهاي صحرايي صورت گرفته در سايت تونل شماره 4 راه جايگزين سد و نيروگاه كارون 4 پرداخته ميشود . اين تونل در بخش پايين دست ساختگاه سد مذكور قرار گرفته است . سپس در ادامه به بررسي و تحليل نتايج مطالعات صحرايي صورت گرفته در استخراج پارامترهاي ژئوتكنيكي سنگها و آبرفتهاي محدوده طرح تونل مذكور با توجه به زمين شناسي مصالح موجود در منطقه احداث تونل پرداخته خواهد شد . در اين مطالعات براي اولين بار در ايران همراه با تجهيزات صحرايي مانند GPS ، كمپاس و چكش اشميد، از يك دستگاه لرزه نگار سبك براي تعيين سرعت امواج تراكمي و برشي استفاده گرديد .
كلمات كليدي:
تونل، مكانيك سنگ، آزمايشهاي صحرايي
سومين كنفرانس مكانيك سنگ ايران-1386
نويسندگان:
مسعود عامل سخي - دانشجوي دكتري مهندسي زلزله، پژوهشگاه بين المللي زلزلهشناسي و مهند
ايران از ديرباز مهد فن تونلسازي بوده كه شاهد آن احداث قنات هاي بسيار بلند در نقاط مختلف كشور است عليرغم اين چنين پيشينه قويدر شرايط فعلي خدمات فني تونلسازي به نحو مطلوبي انجام نميگيرد دراين مقاله هدف آن است كه با بررسي توانايي و مهارت گذشتگان به خود آييم و با استفاده ازدانش متخصصين خدمات فني تونلسازي با به نحو مطلوبترين ارائه دهيم.
كلمات كليدي:
قنات، تونلسازي، تهويه تونلها، روشنايي تونلها، خدمات فني تونلسازي
بررسي نقش مديريت در اجراي سازههاي زيرزميني با نگرشي بر تونل امامزاده هاشم
يكي از مشكلات بزرگ پروژه هاي عمراني در ايران تأخيراتي است كه در انها به وقوع مي پيوندد و مي توان گفت تقريباهمه پروژه ها كم ويازياد اين تأخير را دارند كه حتماً به همراه آن ، افزايش هزينه وجود خواهد داشت واز آنجا ئيكه عوامل اصلي اجراي پروژه ها، كارفرما – مشاور و پيمانكار مي باشند لذا اگر اين عوامل وظايف خود رابخوبي انجام ندهند، تاخير و افزايش هزينه را در پي خواهد داشت . البته تنها سه عامل فوق، باعث اين مشكل نشده بلكه عوامل طبيعي ،عوامل انساني و سايرعوامل و دستگاه هاي دولتي و خصوصي نيزاثر گذار بوده كه در اين مقاله موردبررسي قرار خواهند گرفت . ضمنا در انتها نمودار تاخيرات در پروژه امامزاده هاشم آورده شده است.
چگونگي انتخاب ماشين حفاري براساس مشخصات ژئوتكنيكي مسير درتونلهاي شهري مطالعه موردي خط 7 متروي تهران
با توجه به گسترش روش حفاري مكانيزه در ايران لزوم انتخاب صحيح ماشين حفار از جمله مهمترين موارد تاثير گذار برپيشرويپروژه هاي تونلي در محيط هاي شهري مي باشد زيرا اين عامل تاثير زيادي برعملكردماشين استهلاك ابزارهاي برشي عوارض جانبي در سطح زمين همچون پديده نشست و بالازدگي و هزينه هاي ناشي از اين موارد دارد از جمله اين پروژه ها مي توان به پروژه خط 7 متروي تهران اشاره كرد كه بطول 27 كيلومترجز طولاني ترين خطوط مترو در شهر تهران محسوب مي شود با توجه به مسير طولاني پروژه و عوامل ژئوتكنيكي مسير تونل و همچنين عبور قسمتي از پروژه از زيربافت شهري و برخورد با خطوط 1 ، 2 ، 3 و 4و 6 مترو روش حفاري مكانيزه از نوع متعادل كننده فشار زمين EPB انتخاب گرديد.
كلمات كليدي:
مترو، تونل، حفاري مكانيزه ، EPB، عوامل ژئوتكنيكي
نهمين همايش ملي تونل-1390
نويسندگان:
زهير صداقتي - دانشجوي كارشناسي رشته مهندسي معدن
ميثم رجبي - عضو هيئت علمي گروه مهندسي معدن دانشگاه صنعتي بيرجند
بررسي نتايج مدلسازي پديده سقوط سنگ با روش تودهاي – كلوخهاي RocFall و روش المان مجزاي 2D PFC، مطالعه موردي : ديواره مشرف به نيروگاه گتوند عليا
از جمله اهداف اساسي پيشبيني و مدل كردن پديده سقوط سنگ در مناطق مستعد و در ديوارههاي پرشيب، تشخيص پتانسيل خطر و پيش بيني تدابير لازم براي آن ميباشد . در اين راستا دو روش توده اي - كلوخه اي RocFall و روش المان مجزاي PFC براي شبيهسازي مسيرهاي بلوكهاي جداشده در طول شيبها استفاده ميشود . روشهاي محاسبه انرژي ناشي از سنگ در حال سقوط، جهش، چرخش و لغزش در مدل كردن اين دو روش متفاوت است . مدل كردن با كمك روش تودهاي - كلوخهاي RocFall بر مبناي تحليل آماري صورت ميگيرد و نرم افزار از قدرت بالايي در اين مورد برخوردار است اما تأثير شكل و نحوه خردايش توده سنگ بر اثر برخورد و ضربه با سطوح ديواره در نظر گرفته نميشود . در حالي كه در روش المان مجزايPFC ، نرمافزار شبيه سازي فرايندهاي فيزيكي حين حركت توده سنگ را به خوبي اجرا مي كند . در اين تحقيق با توجه به مقايسه كمي و كيفي اين دو روش، ديواره مشرف به نيروگاه گتوند عليا به عنوان مطالعه موردي انتخاب گرديد . به كارگيري هردو روش نشان داد كه در صورت جدايش و سقوط سنگ از ترازهاي مختلف وارد شدن خسارت به تاسيسات نيروگاه اجتناب ناپذير خواهد بود لذا بايستي تدابير پيشگيرانه مناسب در اين خصوص انديشيده شود .
كلمات كليدي:
سقوط سنگ، روش تودهاي كلوخهاي RocFall، روش المان مجزا PFC، نيروگاه گتوند
سومين كنفرانس مكانيك سنگ ايران-1386
نويسندگان:
جواد احمدي - دانشجوي كارشناسي ارشد استخراج معدن دانشكده معدن و ژئوفيزيك دانشگاه ص
سيدرحمان ترابي - دانشيار، عضو هيئت علمي دانشكده معدن و ژئوفيزيك دانشگاه صنعتي شاهرود
محمد عطائي - استاديار، عضو هيئت علمي دانشكده معدن و ژئوفيزيك دانشگاه صنعتي شاهرود
سيدمحمداسماعيل جلالي - استاديار، عضو هيئت علمي دانشكده معدن و ژئوفيزيك دانشگاه صنعتي شاهرود
چالشهاي زمين شناسي مهندسي براي تونلهاي سنگي در ايران
ساخت تونلهاي سنگي همواره يكي از پرهزينه ترين و مخاطره آميز ترين فعاليت هاي مهندسي بوده كه با بيشترين ناشناخته هاي زمين همراه است تنوع ويژگيهاي توده سنگ و شرايط زمين شناسي باعث مي شود تا هر تونل از نظر طراحي و ساخت منحصر بفرد باشد ارزيابي رفتار زمين در برگيرنده تونل وشناخت مخاطرات و لحاظ كردن راه هاي مقابله با آن در طراحي ها از پيش نيازهاي موفقيت در يك پروژه تونل سازي است اين ارزيابي بايد برپايه درك جامع زمين شناسي منطقه و تهيه مدلهاي زمين شناسي استوار باشد كه در آن داده ها و شرايط زمين با توصيف هاي زمين شناسي مهندسي همراه است هدف اصلي اين مقاله معرفي مخاطرات زمينشناسي مهندسي در ساخت تونلهاي سنگي و آشنايي طراحان، كارفرمايان و پيمانكاران با اهميت مطالعات زمين شناسي مهندسي در حفظ سرمايه و زمان ساخت اين حفريات زيرزميني است كه در طراحي بايد مورد توجه قرارگيرد.
بررسي كاربرد شبكههاي عصبي در پيش بيني ابعاد سنگ پس از انفجار
امروزه شبكه هاي عصبي ابزاري قدرتمند براي حل مسائل پيچيده از قبيل تخمين، تشخيص الگو و طبقهبندي انواع متغيرها هستند . در اين مقاله با هدف پيشبيني ابعاد سنگ خرد شده پس از انفجار با استفاده از يك شبكه عصبي چند لايه با الگوريتم آموزش پس انتشار، ابتدا تواناييهاي تئوري شبكه عصبي در تعيين ميزان خردشدگي سنگ پس از انفجار بررسي شده است . سپس با بهرهگيري از شبكههاي عصبي و با استفاده از نرمافزار Matlab ، مدلي ارائه شده كه بتواند ميزان خردشدگي سنگ پس از انفجار را تخمين بزند . در نهايت با استفاده از روشهاي آناليز تصويري و مدلهاي تجربي پيشبيني خردايش از قبيل مدل لارسون، روزين - راملر و كازرم ميزان دقت پيش - بيني مدل مورد ارزيابي قرار گرفته و اعتبارسنجي مدل نيز براساس ميانگين مربعات خطا انجام شده است.
كلمات كليدي:
روباز، خردايش سنگ، شبكه عصبي
سومين كنفرانس مكانيك سنگ ايران-1386
نويسندگان:
سيدكاظم اورعي - استاديار دانشگاه آزاد اسلامي واحد تهران جنوب
چارچوبي براي تعيين ساختار شكست كار WBS پروژههاي تونلسازي
ساختار شكست كار WBS يكي از اساسي ترين مفاهيم مديريت پروژه است كه پايه و اساسي را براي تعريف محدوده كار پروژه فراهم كرده و با انسجام دادن به آن دقت برآوردهاي هزينه و زمان را به بود مي بخشد مديريت كارا و موثر پروژه هاي تونلسازي يك نياز اساسي در شرايط كنوني به لحاظ محدوديت هاي موجوددر منابع تامين وجه و افزايش انتظارات عموم مي باشد از آنجا كه شرايط و متغيرهاي متعددي در مديريت پروژه هاي تونلسازي موثرند براي تعيين wBS بايد ازمتدلوژي دقيق و مشخصي استفاده شود با وجود اهميت WBS تحقيقات اندكي پيرامون متدلوژي تعيين ساختار شكست كار در يك پروژه تونلسازي انجام شده است دراين تحقييق چارچوبي برمبناي استفاده از شبكه هاي عصبي براي تعيين WBS پروژه هاي تونلسازي ارائه شده است. دراين چارچوب با توجه به ويژگيهاي پروژههاي تونلسازي به عنوان ورودي اصلي مدل ساختار شكست كار با استفاده از شبكه هاي عصبي تعيين ميشود. براي ارزيابي مدل، ساختار شكست كار پروژه تونل انحراف آب سد گلابر در چارچوب ارائه شده تهيه شد. با مقايسه نتايج حاصل از مرحله ارزيابي و ساختار شكست كار واقعي، مي توان نتيجه گرفت كه شبكه هاي عصبي طراحي شده به خوبي عناصر و ساختار WBS يك پروژه تونلسازي را شناسايي مي كنند. بنابراين از خروجي مدل ارائه شده مي توان به عنوان WBS اوليه كه نياز به اصلاحاتي دارد استفاده كرد.
بررسي عملكرد و كاربرد سيستم انحراف سنج در ارزيابي پايداري ديوارهاي ايستگاه مترو – مطالعه موردي ايستگاههاي قطعه جنوبي متروي اصفهان
در مسير قطعه جنوبي متروي اصفهان حدفاصل ميدان آزادي تا ترمينال صفه سه ايستگاه در نظر گرفته شده است . اين پروژه به طول 3991 متر مي باشد و ايستگاه هاي دانشگاه، كارگر و خوابگاه در مسير آن قرار دارد . در زمان عمليات اجرايي ايستگاهها هيچگونه طرحي براي ابزاردقيق جهت كنترل پايداري ايستگاهها در نظر گرفته نشده بود در صورتيكه در تونلهاي مسير از ابزاردقيق استفاده مي شد . پس از ريزش ديواره شرقي ايستگاه كارگر تيم طراحي جهت كنترل حركت ديوارهها طرح ابزاردقيقي را آماده نمود كه در آن تنها از انحراف سنج استفاده مي شد . در اين مقاله پس از بررسي عملكرد و كاربرد سيستم انحراف سنج در ارزيابي پايداري ايستگاهها تاثير طراحي غير اصوليطرح ابزاردقيق بر پروژه مورد ارزيابي قرار مي گيرد.
این سایت در ستاد ساماندهی پایگاه های اینترنتی به ثبت رسیده است و تمامی محصولات و خدمات این سایت حسب مورد دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه می باشد همچنین فعالیت های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران می باشد.