پس از انتخاب کلید عضویت در انتهای صفحه جدیدی که باز خواهد شد، اطلاعات خود را تکمیل و عضویت خود را تایید نمایید
درباره وب سايت
مرجع آموزش زمین شناسی، سنجش از دور، معدن و عمران
جامع ترین و معتبرترین آموزش برای نرم افزار های زمین شناسی، مهندسی معدن، ژئومکانیک (مکانیک سنگ و ژئوتکنیک)، عمران (خاک و پی)
............................................
رزومه مدرسان:دانشجویان کارشناسی ارشد و دکترا رشته های مهندسی معدن و عمران دانشگاه صنعتی امیرکبیر (پلی تکنیک) تهران
جهت آموزش حضوری و غیر حضوری (آنلاین و تهیه فیلم آموزشی) نرم افزار ها با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید............................................
09157330367-09381295869 اسمعیلی-مدیریت وبسایت........ ................................................ در صورتی که موفق نشدید با شماره های فوق تماس حاصل فرمایید از طربق ایمیل زیر نیز می توانید در خواست خودتان را مطرح نمایید.......................................
raminesmaeili68@gmail.com
...................این سایت در ستاد ساماندهی پایگاه های اینترنتی به ثبت رسیده است و تمامی محصولات و خدمات این سایت حسب مورد دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه می باشد. همچنین فعالیت های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است
خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود
چگونگي انتخاب ماشين حفاري براساس مشخصات ژئوتكنيكي مسير درتونلهاي شهري مطالعه موردي خط 7 متروي تهران
با توجه به گسترش روش حفاري مكانيزه در ايران لزوم انتخاب صحيح ماشين حفار از جمله مهمترين موارد تاثير گذار برپيشرويپروژه هاي تونلي در محيط هاي شهري مي باشد زيرا اين عامل تاثير زيادي برعملكردماشين استهلاك ابزارهاي برشي عوارض جانبي در سطح زمين همچون پديده نشست و بالازدگي و هزينه هاي ناشي از اين موارد دارد از جمله اين پروژه ها مي توان به پروژه خط 7 متروي تهران اشاره كرد كه بطول 27 كيلومترجز طولاني ترين خطوط مترو در شهر تهران محسوب مي شود با توجه به مسير طولاني پروژه و عوامل ژئوتكنيكي مسير تونل و همچنين عبور قسمتي از پروژه از زيربافت شهري و برخورد با خطوط 1 ، 2 ، 3 و 4و 6 مترو روش حفاري مكانيزه از نوع متعادل كننده فشار زمين EPB انتخاب گرديد.
كلمات كليدي:
مترو، تونل، حفاري مكانيزه ، EPB، عوامل ژئوتكنيكي
نهمين همايش ملي تونل-1390
نويسندگان:
زهير صداقتي - دانشجوي كارشناسي رشته مهندسي معدن
ميثم رجبي - عضو هيئت علمي گروه مهندسي معدن دانشگاه صنعتي بيرجند
بررسي نتايج مدلسازي پديده سقوط سنگ با روش تودهاي – كلوخهاي RocFall و روش المان مجزاي 2D PFC، مطالعه موردي : ديواره مشرف به نيروگاه گتوند عليا
از جمله اهداف اساسي پيشبيني و مدل كردن پديده سقوط سنگ در مناطق مستعد و در ديوارههاي پرشيب، تشخيص پتانسيل خطر و پيش بيني تدابير لازم براي آن ميباشد . در اين راستا دو روش توده اي - كلوخه اي RocFall و روش المان مجزاي PFC براي شبيهسازي مسيرهاي بلوكهاي جداشده در طول شيبها استفاده ميشود . روشهاي محاسبه انرژي ناشي از سنگ در حال سقوط، جهش، چرخش و لغزش در مدل كردن اين دو روش متفاوت است . مدل كردن با كمك روش تودهاي - كلوخهاي RocFall بر مبناي تحليل آماري صورت ميگيرد و نرم افزار از قدرت بالايي در اين مورد برخوردار است اما تأثير شكل و نحوه خردايش توده سنگ بر اثر برخورد و ضربه با سطوح ديواره در نظر گرفته نميشود . در حالي كه در روش المان مجزايPFC ، نرمافزار شبيه سازي فرايندهاي فيزيكي حين حركت توده سنگ را به خوبي اجرا مي كند . در اين تحقيق با توجه به مقايسه كمي و كيفي اين دو روش، ديواره مشرف به نيروگاه گتوند عليا به عنوان مطالعه موردي انتخاب گرديد . به كارگيري هردو روش نشان داد كه در صورت جدايش و سقوط سنگ از ترازهاي مختلف وارد شدن خسارت به تاسيسات نيروگاه اجتناب ناپذير خواهد بود لذا بايستي تدابير پيشگيرانه مناسب در اين خصوص انديشيده شود .
كلمات كليدي:
سقوط سنگ، روش تودهاي كلوخهاي RocFall، روش المان مجزا PFC، نيروگاه گتوند
سومين كنفرانس مكانيك سنگ ايران-1386
نويسندگان:
جواد احمدي - دانشجوي كارشناسي ارشد استخراج معدن دانشكده معدن و ژئوفيزيك دانشگاه ص
سيدرحمان ترابي - دانشيار، عضو هيئت علمي دانشكده معدن و ژئوفيزيك دانشگاه صنعتي شاهرود
محمد عطائي - استاديار، عضو هيئت علمي دانشكده معدن و ژئوفيزيك دانشگاه صنعتي شاهرود
سيدمحمداسماعيل جلالي - استاديار، عضو هيئت علمي دانشكده معدن و ژئوفيزيك دانشگاه صنعتي شاهرود
چالشهاي زمين شناسي مهندسي براي تونلهاي سنگي در ايران
ساخت تونلهاي سنگي همواره يكي از پرهزينه ترين و مخاطره آميز ترين فعاليت هاي مهندسي بوده كه با بيشترين ناشناخته هاي زمين همراه است تنوع ويژگيهاي توده سنگ و شرايط زمين شناسي باعث مي شود تا هر تونل از نظر طراحي و ساخت منحصر بفرد باشد ارزيابي رفتار زمين در برگيرنده تونل وشناخت مخاطرات و لحاظ كردن راه هاي مقابله با آن در طراحي ها از پيش نيازهاي موفقيت در يك پروژه تونل سازي است اين ارزيابي بايد برپايه درك جامع زمين شناسي منطقه و تهيه مدلهاي زمين شناسي استوار باشد كه در آن داده ها و شرايط زمين با توصيف هاي زمين شناسي مهندسي همراه است هدف اصلي اين مقاله معرفي مخاطرات زمينشناسي مهندسي در ساخت تونلهاي سنگي و آشنايي طراحان، كارفرمايان و پيمانكاران با اهميت مطالعات زمين شناسي مهندسي در حفظ سرمايه و زمان ساخت اين حفريات زيرزميني است كه در طراحي بايد مورد توجه قرارگيرد.
بررسي كاربرد شبكههاي عصبي در پيش بيني ابعاد سنگ پس از انفجار
امروزه شبكه هاي عصبي ابزاري قدرتمند براي حل مسائل پيچيده از قبيل تخمين، تشخيص الگو و طبقهبندي انواع متغيرها هستند . در اين مقاله با هدف پيشبيني ابعاد سنگ خرد شده پس از انفجار با استفاده از يك شبكه عصبي چند لايه با الگوريتم آموزش پس انتشار، ابتدا تواناييهاي تئوري شبكه عصبي در تعيين ميزان خردشدگي سنگ پس از انفجار بررسي شده است . سپس با بهرهگيري از شبكههاي عصبي و با استفاده از نرمافزار Matlab ، مدلي ارائه شده كه بتواند ميزان خردشدگي سنگ پس از انفجار را تخمين بزند . در نهايت با استفاده از روشهاي آناليز تصويري و مدلهاي تجربي پيشبيني خردايش از قبيل مدل لارسون، روزين - راملر و كازرم ميزان دقت پيش - بيني مدل مورد ارزيابي قرار گرفته و اعتبارسنجي مدل نيز براساس ميانگين مربعات خطا انجام شده است.
كلمات كليدي:
روباز، خردايش سنگ، شبكه عصبي
سومين كنفرانس مكانيك سنگ ايران-1386
نويسندگان:
سيدكاظم اورعي - استاديار دانشگاه آزاد اسلامي واحد تهران جنوب
چارچوبي براي تعيين ساختار شكست كار WBS پروژههاي تونلسازي
ساختار شكست كار WBS يكي از اساسي ترين مفاهيم مديريت پروژه است كه پايه و اساسي را براي تعريف محدوده كار پروژه فراهم كرده و با انسجام دادن به آن دقت برآوردهاي هزينه و زمان را به بود مي بخشد مديريت كارا و موثر پروژه هاي تونلسازي يك نياز اساسي در شرايط كنوني به لحاظ محدوديت هاي موجوددر منابع تامين وجه و افزايش انتظارات عموم مي باشد از آنجا كه شرايط و متغيرهاي متعددي در مديريت پروژه هاي تونلسازي موثرند براي تعيين wBS بايد ازمتدلوژي دقيق و مشخصي استفاده شود با وجود اهميت WBS تحقيقات اندكي پيرامون متدلوژي تعيين ساختار شكست كار در يك پروژه تونلسازي انجام شده است دراين تحقييق چارچوبي برمبناي استفاده از شبكه هاي عصبي براي تعيين WBS پروژه هاي تونلسازي ارائه شده است. دراين چارچوب با توجه به ويژگيهاي پروژههاي تونلسازي به عنوان ورودي اصلي مدل ساختار شكست كار با استفاده از شبكه هاي عصبي تعيين ميشود. براي ارزيابي مدل، ساختار شكست كار پروژه تونل انحراف آب سد گلابر در چارچوب ارائه شده تهيه شد. با مقايسه نتايج حاصل از مرحله ارزيابي و ساختار شكست كار واقعي، مي توان نتيجه گرفت كه شبكه هاي عصبي طراحي شده به خوبي عناصر و ساختار WBS يك پروژه تونلسازي را شناسايي مي كنند. بنابراين از خروجي مدل ارائه شده مي توان به عنوان WBS اوليه كه نياز به اصلاحاتي دارد استفاده كرد.
بررسي عملكرد و كاربرد سيستم انحراف سنج در ارزيابي پايداري ديوارهاي ايستگاه مترو – مطالعه موردي ايستگاههاي قطعه جنوبي متروي اصفهان
در مسير قطعه جنوبي متروي اصفهان حدفاصل ميدان آزادي تا ترمينال صفه سه ايستگاه در نظر گرفته شده است . اين پروژه به طول 3991 متر مي باشد و ايستگاه هاي دانشگاه، كارگر و خوابگاه در مسير آن قرار دارد . در زمان عمليات اجرايي ايستگاهها هيچگونه طرحي براي ابزاردقيق جهت كنترل پايداري ايستگاهها در نظر گرفته نشده بود در صورتيكه در تونلهاي مسير از ابزاردقيق استفاده مي شد . پس از ريزش ديواره شرقي ايستگاه كارگر تيم طراحي جهت كنترل حركت ديوارهها طرح ابزاردقيقي را آماده نمود كه در آن تنها از انحراف سنج استفاده مي شد . در اين مقاله پس از بررسي عملكرد و كاربرد سيستم انحراف سنج در ارزيابي پايداري ايستگاهها تاثير طراحي غير اصوليطرح ابزاردقيق بر پروژه مورد ارزيابي قرار مي گيرد.
در دنيايي كه جمعيت آن روز به روز درحال افزايش است استفاده از فضاي زيرزميني بي ترديد يكي از مفيد ترين ابزارها براي حفظ و بهبود كيفيت زندگي است زندگي شهري بدون زيرساخت ها پايدار نخواهد بود و در بسياري موارد حفر يك تونل براي غالب اين زيرساخت ها بهترين گزينه به شمار مي رود براين اساس در حال حاضر تقاضا براي احداث تونل درمحيطهاي شلوغ شهري بسيار زياد است و اين روند در آينده نيز ادامه خواهد يافت اينگونه محيط ها با محدوديت هاي كاملا چالش برانگيز براي احداث فضاهاي زيرزميني همراه هستند زيرا ماهيت بافت شهري و سازه ها و محيط پيرامون آنها در راستاي به حداقل رساندن اختلال در فعاليت هاي اماكن عمومي و تاسيسات به الزامات عملياتي ويژه اي نياز دارند احداث تونلهاي شهري در تهران علاوه بر كاهش ترافيك مزاياي متعدد اقتصادي اجتماعي و زيست محيطي را در پي خواهد داشت.
بررسي علل لغزش و تحليل استاتيكي و ديناميكي زمين لغزش روستاي رزگ، بيرجند
روستاي رزگ در 12 كيلومتري جنوب بيرجند در دامنه اي قرار گرفته است كه گسلهاي موجود در منطقه اكًثرا حالت تقاطعي داشته و در محل گسلها فرسايش و جريان آب باعث شده سنگ منطقه شديًدا هوازده شود . شيرواني مجاور روستا نيز حاصل همين فرسايش شديد مي باشد . علت اصلي پديده زمين لغزش در اين شيرواني همراه با جابجايي قابل ملاحظه و وارد آمدن خسارت شروع شد، نفوذ مقادير زياد آب به داخل توده خاك بود . اگرچه بعد از مدتي لغزش و حركت زمين به صورت قابل حس متوقف شد و ًظاهرا شيرواني به حالت پايدار رسيد، اما همچنان احتمال ادامه حركت شيرواني در اثر نفوذ آب و وقوع زمين لرزه وجود دارد . در اين مقاله وضعيت پايداري دامنه مذكور در حالت استاتيكي و ديناميكي توسط نرم افزارهاي CLARA و ANSYS و آناليز حساسيت پايداري شيرواني نسبت به ميزان شتاب ديناميكي، مورد بررسي قرار گرفته است . نتايج نشان مي دهد كه شيرواني به صورت استاتيكي پايدار مي باشد، اما تغيير وضعيت آب و اعمال نيروي ديناميكي باعث ناپايداري و لغزش شيرواني مي گردد .
كلمات كليدي:
شيرواني، زلزله، زمين لغزش، بيرجند، CLARA، ANSYS
سومين كنفرانس مكانيك سنگ ايران-1386
نويسندگان:
سيدامير اسعد فاطمي - عضو هيات علمي دانشگاه سيستان و بلوچستان، دانشكده مهندسي، گروه معدن
سيديوسف احمدي بروغني - عضو هيات علمي دانشگاه بيرجند، دانشكده مهندسي، گروه مهندسي مكانيك
امين چمني - كارشناس ارشد مكانيك سنگ
محمد نجفي - عضو هيات علمي دانشگاه آزاد اسلامي واحد طبس
تونلسازي مكانيزه در شرايط بحران آب وگاز مطالعه موردي: تونل بلند زاگرس
يكي از عوامل مهم و تاثير گذار در روند احداث و انجام هر پروژه عمراني عليرغم انجام مطالعات اوليه وقوع شرايط پيش بيني نشده مي باشد كه عامل اصلي ايجاد حوادث ناخواسته و تاخيرات گوناگون و بعضا طولاني مدت در روند اجرايي پروژه مي شود اين عامل در پروژه هاي زيرزميني به دليل محدوديت هاي موجود آن مشكل سازتر ميباشد از مصاديق بارز اين شرايط هجوم اب با دبي بالا در حين حفر تونل استكه از مهمترين دلايل بروز مشكل در اكثر تونل هاي بلندكشور مي باشد دراين مقاله علاوه بر بيان شرايط بحراني تونل بلند زاگرس راهكارهاي موثر براي مقابله با شرايط مذكور ارائه شده است يكي از مشكلات اصلي دراين تونل هجوم آب گازدار با دبي تا 1000 ليتر برثانيه حاوي گاز سمي و خورنده سولفيد هيدروژن H2S با غلظت تا 700ppm مي باشد تونلسازي دراين شرايط كه به جرات مي توان گفت در سطح دنيا بي سابقه مي باشد نيازمند تمهيدات خاصي مي باشد.
بررسي طرح تزريق فوارهاي براي ساخت ديوار آببند در رسوبات آبرفتي پي سد نيان – بندرعباس
با توجه به وضعيت ساختار پي سد نيان واقع در بندرعباس كه مشتمل بر رسوبات آبرفتي با آژند ضعيف همراه با قلوه سنگ ها و تخته سنگ هاي با ابعاد بزرگ مي باشد، استفاده از روش تزريق فواره اي را براي ساخت ديوار آب بند سد مذكور الزامي ساخت . براي بررسي پارامترهاي اجرايي تزريق و نيز تعيين فواصل بين گمانه هاي تزريقي، چند مرحله تزريق فواره اي آزمايشي انجام گرفت . در اين مقاله به شرح دو مرحله تزريق فواره اي آزمايشي پرداخته شده است . مرحله اول تزريق آزمايشي، شامل بررسي امكان سنجي استفاده از تزريق با فشار فواره اي براي ساخت ديوار آب بند و تعيين پارامترهاي اوليه تزريق با فشار بالا مي باشد . با بررسي نتايج تزريق آزمايشي مرحله اول، مرحله دوم تزريق فواره اي آزمايشي نيز اجرا شد . در نهايت بر اساس نتايج دو مرحله تزريق آزمايشي، طرح تزريق اصلي ساخت ديوار آب بند پي سد نيان ارائه شده است.
این سایت در ستاد ساماندهی پایگاه های اینترنتی به ثبت رسیده است و تمامی محصولات و خدمات این سایت حسب مورد دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه می باشد همچنین فعالیت های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران می باشد.