پس از انتخاب کلید عضویت در انتهای صفحه جدیدی که باز خواهد شد، اطلاعات خود را تکمیل و عضویت خود را تایید نمایید
درباره وب سايت
مرجع آموزش زمین شناسی، سنجش از دور، معدن و عمران
جامع ترین و معتبرترین آموزش برای نرم افزار های زمین شناسی، مهندسی معدن، ژئومکانیک (مکانیک سنگ و ژئوتکنیک)، عمران (خاک و پی)
............................................
رزومه مدرسان:دانشجویان کارشناسی ارشد و دکترا رشته های مهندسی معدن و عمران دانشگاه صنعتی امیرکبیر (پلی تکنیک) تهران
جهت آموزش حضوری و غیر حضوری (آنلاین و تهیه فیلم آموزشی) نرم افزار ها با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید............................................
09157330367-09381295869 اسمعیلی-مدیریت وبسایت........ ................................................ در صورتی که موفق نشدید با شماره های فوق تماس حاصل فرمایید از طربق ایمیل زیر نیز می توانید در خواست خودتان را مطرح نمایید.......................................
raminesmaeili68@gmail.com
...................این سایت در ستاد ساماندهی پایگاه های اینترنتی به ثبت رسیده است و تمامی محصولات و خدمات این سایت حسب مورد دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه می باشد. همچنین فعالیت های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است
خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود
تحليل نيروهاي داخلي پوشش تونل با تاكيد بر اندركنش زمين - پوشش
دراين مقاله مقايسه اي بين يك تحليل عددي براساس روش المان محدود و دو روش تحليلي براي بررسي لنگر خمشي و نيروي محوري گسترش يافته در طاق وديوراه پوشش تونلها انجام شده است روشهاي تحليلي مورد استفاده دراين مقاله روشهاي كورتس و انيشتين - شوارتز مي باشند روشهاي تحليلي مورد استفاده حالتهاي لغزش كامل و عدم لغزش بين پوشش و زمين اطراف تونل را دربرميگيرند نتايج تحليل عددي و روشهاي تحليلي نشان ميدهد كه براي تخمين نيروي محوري گسترش يافته در طاق پوشش تحليل عددي به روش المان محدود سازگاري خوبي با روش تحليلي كورتس در هر دو حالت لغزش كامل و عدم لغزش بين پوشش و زمين اطراف تونل دارد در حاليكه براي تخمين نيروي محوري گسترش يافته در ديواره پوشش تحليل عديد سازگاري بهتري با روش تحليلي انيشتين - شوارتز درحالت عدم لغزش بين پوشش و زمين اطراف تونل دارد.
كلمات كليدي:
پوشش تونل، تحليل عددي، روش تحليلي، PLAXIS، نيروي محوري، لنگر خمشي
نهمين همايش ملي تونل-1390
نويسندگان:
احمد فهيمي فر - عضو هيئت علمي دانشگاه صنعتي اميركبير
بررسي تاثير مراحل حفاري مغار توسعه بر پايداري مغار اصل فاز يك مسجد سليمان توسط نرم افزار phase 2 با نگرشي ويژه به نتايج ابزار دقيق
سد و نيروگاه برق آبي مسجد سليمان در 25 كيلومتري شمال شرقي شهر مسجد سليمان و 26 كيلومتري پايين دست سد شهيد عباس پور واقع مي باشد . در اين طرح چهار فضاي بزرگ زيرزميني كه شامل مغار اصلي و ترانسفورمر فاز يك و توسعه مي باشد، در نظر گرفته شده است . از جمله ويژگي هاي بارز اين طرح، حفاري و توسعه يك فضاي بزرگ، همزمان با نصب تجهيزات و بهره برداري يك فضاي بزرگ مجاور آن ( فاز يك ) مي باشد . در اين تحقيق با استفاده از برنامه Phase 2 و نتايج ابزاردقيق، تأثيرات مراحل حفاري مغار توسعه بر پايداري فضاهاي زيرزميني فاز مجاور مورد تحليل گرديده است . پس از مدلسازي مغارهاي نيروگاه و ترانسفورمر هر دو فاز كه در امتداد طولي هم واقع شده اند، داده هاي حاصل از ابزار دقيق ( سلول فشار ) نصب شده در فاز يك مورد بررسي قرار گرفته اند . براساس تجزيه و تحليل هاي انجام گرفته، در مراحل اوليه حفاري مغار طرح توسعه، تنشهاي ناحيه دراين بخش متمركزگرديده وبا پيشروي مراحل حفاري، توزيع تنشها يكنواخت مي گردد .
كلمات كليدي:
مغار، حفاري، پايداري، Phase 2، ابزار دقيق، سد مسجد سليمان
تحليل نشست ساختمان هاي مابين ايستگاه هاي شماره 11و 12 خط يك قطار شهري تبريز با درنظر گرفتن 2 نوع فشار تزريق ملات و مقايسه نتايج آنها بهمنظور انتخاب فشار مناسب حفاري
حفر تونل درمناطق شهري باعث جابجايي و نشست در سطح زمين و صدمه ديدن ساختمان ها و زيرساختها مي شود ازاين رو پيش بيني حركت زمين در اطراف و بالا ي تونل در مناطق شهري از اهميت ويژه اي برخوردار است فرايند حفاري به طرق مختلف صورت ميگيرد يكي از اين روشها كه هم اكنون دربسياري از پروژههاي تونل سازي مورد استفاده قرارميگيرد حفاري مكانيزه توسط دستگاه TBM مي باشد اما آنچه دراين روش حفاري حائز اهميت مي باشد نشستهاي ايجاد شده شناسي از حفاري تونل توسط دستگاه TBM مي باشد دراين تحقيق تاثير فشار ملات تزريقي در محفظه خالي مابين سپر و لاينينگ تونل بررسي شده كه دراين راستا پس از معرفي 4 حالت فشار ملات تزريقي مختلف نتايج 2 حالت از آنها به عنوان حد بالا و پايين براي چند مقطع بحراني مابين ايستگاه هاي شماره 11 و 12 خط يك قطار شهري تبريز مورد بررسي قرارگرفته است.
اهميت احداث مترو با توجه به رشد تعداد وسايل نقليه و ميانگين بالاي عمر آن ها و در نتيجه افزايش روز افزون آلودگي ها، محرز گرديده و بر اين اساس احداث سيستم قطار شهري براي كلان شهري مانند اصفهان امري ضروري تشخيص داده شده است . در اين پروژه با توجه به احداث هم زمان دو تونل موازي و مشابه با قطر حدود 6/5 متر و فاصله محور به محور حدود 20 متر، تأثير متقابل حفر اين دو تونل مورد توجه قرار گرفته است . مدلسازي به كمك نرم افزار عددي اجزاء محدود Plaxis 7.2 انجام گرديده است . تونل هاي دوقلو به روش تونل زني NATM حفر گرديده ومراحل مختلف حفاري و نصب پوشش در دو تونل به 6 فاز تقسيم بندي شده است . در اين تحقيق تأثير متقابل حفاري تونل اول بر تونل دوم در پايان فازششم مورد توجه قرار گرفته است . پارامترهاي مورد نظر براي مطالعه جابجايي هاي افقي و قائم توده سنگ و نيز تنش هاي اطراف محل هاي بازشدگي ها مي باشند . نتايج مقدماتي مطالعه نشان داد كه تأثير حفر هر تونل بر تونل ديگر در حدي است كه اثر تعيين كننده اي بر روند پيشروي و طراحي وسايل نگهداري ندارد .
كلمات كليدي:
تاثير متقابل حفاري، تونلهاي دوقلو، نرمافزار PLAXIS، روش تونلزني NATM
سومين كنفرانس مكانيك سنگ ايران-1386
نويسندگان:
فرشاسب جمشاسب - كارشناس ارشد استخراج معدن، دانشگاه صنعتي شاهرود
سيدرحمان ترابي - دانشيار، دانشكده معدن و ژئوفيزيك، دانشگاه صنعتي شاهرود
بهشاد جديري - كارشناس ارشد اكتشاف معدن؛ دانشكده معدن و ژئوفيزيك، دانشگاه صنعتي شاه
تحليل عددي عمليات لوله راني به روش ميكروتونلينگ در خاكهاي ناهمگن
در سالهاي اخير روش ميكروتونلينگ رشد سريعي نسبت به روشهاي حفاري روباز داشته است ميكروتونلينگ روشي است براي نصب خطوط لوله كانالها و آبروها كه در ان از جك هاي هيدروليكي بسيار قوي بريا راندمان لوله هايي با طرحي مخصوص استفاده مي شود لوله ها در پشت سپر قرار گرفته وهمزمان با حفر زمين توسط سپر به درون زمين رانده مي شوند حاصل اين روش احداث يك خط لوله انعطاف پذير ناتروا و به لحاظ سازه اي مقاوم است روش ميكروتونلينگ به شدت حمل مصالح از محل فعاليت هاي اجرايي را كاهش ميدهد و باعث ميشود تعداد دفعات تردد ماشين الات و تجهيزات به طور قابل ملاحظه اي كم مي شود ودرنتيجه حوادث مرتبط با آنها نيز كاهش يابد. با توجه به اينكه دراين روش تقريبا تمام فعاليت در زيرزمين انجام مي شوند مداخله ناچيزي با محيط زيست اطراف دارد در نتيجه ميزان تخريب محيط بسيار ناچيز است.
كلمات كليدي:
كل ميكروتونلينگ، لوله راني، تغيير شكل خاك، تحليل عددي
بررسي تاثير رفتار هيدرومكانيكي بر پايداري توده سنگ درزه دار تكيه گاههاي سدهاي بتني قوس
يكي از مسائل مهم در انتخاب محل مناسب براي سدهاي بتني قوسـي بلنـد وجـود تكيـه گاههـاي سنگي بـا مقاومـت و سـختي زيـاد اسـت . وجـود ناپيوسـتگيها در تـوده سـنگ و تـاثيرات مهـم خصوصيات آنها و اندركنش رفتار هيدروليكي و مكانيكي توده سنگ درزه دار رفتاري پيچيـده از توده سنگ را بوجود مي آورد . نگاهي به آمار شكست سدها نشان مي دهد وجود ضعف در پي ايـن سدها يكي از مهمترين علل شكست اينگونه سدها ميباشد . در اين تحقيق با اسـتفاده از نـرم افـزار UDEC كه برا ي مدلساز ي محيطها ي ناپيوسته تهيه شده است، پاسخ تكيـه گـاه سـدها ي قوسـ ي بتني تحت تاثير رفتار هيدرومكانيكي توده سنگ مورد بررس ي قرارگرفت ه است . در اين مطالعـه از سه شاخص ماكزيمم مقادير لغزش، بازشدگ ي و دبي عبوري در م حـل ناپيوسـتگيها جهـت تخمـين ايمني تكيه گاه سد استفاده مي شود . نتايج نشان مي دهـد كـه ناديـده انگاشـتن جريـان آب درون ناپيوستگيها منجر به درك نادرست از مكانيزم گسيختگي تكيهگاه سدهاي بتنـي قوسـي خواهـد شد . ضمن اينكه پديده هيدرومكانيكي در فشارهاي بالا برروي پايداري تك يـه گـاه اينگونـه سـدها تاثيرگذار است .
كلمات كليدي:
هيدرومكانيكي، توده سنگ درزه دار، سدبتني قوسي
سومين كنفرانس مكانيك سنگ ايران-1386
نويسندگان:
محمود يزداني - استاديار بخش عمران، دانشكده فني و مهندسي، دانشگاه تربيت مدرس، تهران
سعيد يزداني - كارشناس ارشد خاك و پي، دانشگاه تربيت مدرس، تهران
محمدتقي احمدي - استاد بخش عمران، دانشكده فني و مهندسي، دانشگاه تربيت مدرس، تهران
تحليل دو بعدي پايداري تونل هاي غيردايروي مسلح به سنگ دوزهاي تزريقي با استفاده از روش اجزاي محدود
دراين مقاله با استفاده از روش عددي اجزاي محدود تونلهاي واقع در محيط هاي سنگي وبا مقاطع غيردايروي كه به وسيله ي سنگدوزهاي تزريقي مسلح شده اند مدل شده است تحليل بصورت دو بعدي و با استفاده از برنامه نويسي در محيط نرم افزار MATLAB انجام گرفته است تنشهاي درجاي وارد بر مدل بصورت ناهمسانگرد در نظر گرفته شده است تا مدل نزديكتر به واقعيت گردد همچنين مقطع تونل مورد تحليل علاوه بر شكل دايره اي بصورت نعل اسبي نيز در نظر گرفته شدهاست تا برتري روش اجزاي محدود در مدل كردن تونلهاي با مقاطع غيردايروي را نشان دهد دراين تحقيق براي سنگ اطراف تونل معيار مقاومتي غيرخطي هوك و براون درنظر گرفته شده است با استفاده از اين معيار نواحي پلاستيك اطراف تونل بدون حضور سنگ دوزها مشخص شده است. در تحليل اجزاي محدود سنگدوز تزريقي كه درتمام طولش به سنگ اطراف خود متصل مي بشاد بصورت ناحيه ي دو بعدي مش بندي شده است.
كلمات كليدي:
تحليل دو بعدي، تونل غيردايروي، سنگ دوز تزريقي، روش اجزاي محدود
نهمين همايش ملي تونل-1390
نويسندگان:
مهدي زماني لنجاني - استاديار دانشكده فني مهندسي دانشگاه ياسوج
طاها گلزارچرندابي - كارشناس ارشد مهندسي عمران خاك و پي
بررسي تاثير بينظمي زمينهاي سنگي بر تغييرشكلها و تنشهاي اطراف مقطع و پوشش تونل ها
تجربه نشان مي دهد كه وجود نواحي سست، سيستم هاي درزه اي و سطوح لغزشي در زمين هاي سنگي تأثير زيادي بر تغييرشكل هاي اطراف مقطع و توزيع تنش ها در پوشش بتن پاشيده ( شاتكريت ) تونل دارد . شل شدگي و جداشدگي توده سنگي در اثر تغييرشكل هاي سقف ممكن است ابعاد فزاينده اي به خود گرفته ، موجب ريزش سقف گرديده و در موارد بحراني حتي به سوراخ شدن سقف منجرشود . دراين مطالعه، شعاع تأثير اين قبيل نواحي با استفاده از يك مدل اجــزاء محدود سه بعدي تعيين گرديده است . آنگاه نشان داده شده كه ضخامت اين نواحي تأثير قابل ملاحظه اي بر گسترش تغييرشكل ها نداشته، به عبارت ديگر وضعيت از لحاظ سختي تغيير نمي كند .
كلمات كليدي:
نواحي سست، تنش، تغييرشكل، شعاع تأثير، تحليل عددي، اجزاي محدود
سومين كنفرانس مكانيك سنگ ايران-1386
نويسنده:
سيدفرهاد افتخارزاده - استاديار و عضو هيئت علمي پژوهشكده حمل و نقل
تحليل پوشش نهايي سازه هاي زيرزميني در مقابل بارهاي ناشي از زلزله مطالعه موردي: تيپ يك لاينينگ تونلهاي دوقلوي شبلي
سازه هاي زيرزميني از جمله تولنهاي را و راه آهن ايستگاه هاي مترو نيروگاه هاي برق آبي زيرزميني كه شريانهاي حياتي جامعه محسوب ميشوند از اهميت ويژه اي برخوردار بوده و تحليل پايداري و مقاوم سازي آنها در مناطق لرزه خيز امري ضروري است در گذشته نظريه محققين بر آن بود كه سازه هاي زيرزميني نسبت به سازه هاي سطحي از آسيب پذيري بسيار كمتري در برابر زلزله برخوردار مي باشند اما وارد آمدن خسارات قابل توجه به سازه هاي زيرزميني طي زلزله هاي KOBE ژاپن در سال 1995 ، Chi-chi تايوان در سال 1999 و زلزله هاي Kocaeli تركيه در سال 1999 را مي توان نقطه عطفي براي تغيير نظر محققين در مورد آسيب پذيري سازه هاي زيرزميني در برابر نيروهاي ديناميكي برشمرد.
بررسي پديده فشارندگي در تونل در دست احداث جاده هراز
اصطلاح سنگ فشارنده از نخست ين روزهاي احداث تونل در كوههاي آلـپ متـداول شـد و تـاكنون براي آن تعار يف مختلف ي ارائه شده است . پديده فشارندگ ي بصورت همگرا يي بـزرگ وابـ سته بـه زمان در ط ي حفار ي تونل و پس از استخراج خود را نشان مي دهد . بزرگـ ي همگرايـي تونـل، نـرخ جابجايي و وسعت ناحيه تسليم به شرا يط زم ين شناس ي و ژئوتكن يك، و ضعيت تنـشها ي برجـا ي سنگ، جريان آبها ي ز يرزميني، فشار آب منفذ ي و همچن ين خواص توده سنگ بـستگ ي دارد . تونـل در دست احداث جاده هرا ز به عرض 12 متر و به ارتفاع 9 متر در مـس ير جـاده هـراز قـرار گرفتـه است . در اين تونل به دل يل وجود شرايط آبهاي زيرزميني، ناپيوستگيها، گسلها احتمـال ر يـ زش در مسير تونل در ماسه سنگها و ش يلهاي سازندها ي مختلف در مس ير تونل وجود دارد . در اين تحقيق با بررسي ويژگيهاي زم ين شناس ي و خواص ژئومكان يكي توده سنگ هاي مس ير اين تونل، اسـتعداد وقوع پديده فشارندگي و م يزان شدت آن به روشها ي تجرب ي، ن يمه تجرب ي و تحل يلي ارز يابي شده است . نتايج بدست آمده از ا ين تحق يق نشان م ي دهد كه م يزان فشارندگ ي در ش يل سازند شمـشك زياد م ي باشد و در اين سازند ر يزش اتفاق مي افتد . مارن با ميان لايه سـنگ آهكـ ي و سـنگ آهـك ضخيم لا يه سازند مبارك بعد از ش يل سـازند شمـشك دارا ي ب يـ شترين فـشارندگ ي در لايـه هـ اي موجود در مسير تونل مي باشند.
كلمات كليدي:
فشارندگي، شيل، ماسه سنگ، همگرايي تونل، مقاومت فشاري تك محوره، تونل در دست احداث جاده هراز
سومين كنفرانس مكانيك سنگ ايران-1386
نويسندگان:
مرتضي احمدي - استاديار گروه مكانيك سنگ، دانشگاه تربيت مدرس
كامران گشتاسبي - استاديار گروه مكانيك سنگ، دانشگاه تربيت مدرس
این سایت در ستاد ساماندهی پایگاه های اینترنتی به ثبت رسیده است و تمامی محصولات و خدمات این سایت حسب مورد دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه می باشد همچنین فعالیت های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران می باشد.