پس از انتخاب کلید عضویت در انتهای صفحه جدیدی که باز خواهد شد، اطلاعات خود را تکمیل و عضویت خود را تایید نمایید
درباره وب سايت
مرجع آموزش زمین شناسی، سنجش از دور، معدن و عمران
جامع ترین و معتبرترین آموزش برای نرم افزار های زمین شناسی، مهندسی معدن، ژئومکانیک (مکانیک سنگ و ژئوتکنیک)، عمران (خاک و پی)
............................................
رزومه مدرسان:دانشجویان کارشناسی ارشد و دکترا رشته های مهندسی معدن و عمران دانشگاه صنعتی امیرکبیر (پلی تکنیک) تهران
جهت آموزش حضوری و غیر حضوری (آنلاین و تهیه فیلم آموزشی) نرم افزار ها با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید............................................
09157330367-09381295869 اسمعیلی-مدیریت وبسایت........ ................................................ در صورتی که موفق نشدید با شماره های فوق تماس حاصل فرمایید از طربق ایمیل زیر نیز می توانید در خواست خودتان را مطرح نمایید.......................................
raminesmaeili68@gmail.com
...................این سایت در ستاد ساماندهی پایگاه های اینترنتی به ثبت رسیده است و تمامی محصولات و خدمات این سایت حسب مورد دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه می باشد. همچنین فعالیت های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است
خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود
بررسي پديده فشارندگي در تونل در دست احداث جاده هراز
اصطلاح سنگ فشارنده از نخست ين روزهاي احداث تونل در كوههاي آلـپ متـداول شـد و تـاكنون براي آن تعار يف مختلف ي ارائه شده است . پديده فشارندگ ي بصورت همگرا يي بـزرگ وابـ سته بـه زمان در ط ي حفار ي تونل و پس از استخراج خود را نشان مي دهد . بزرگـ ي همگرايـي تونـل، نـرخ جابجايي و وسعت ناحيه تسليم به شرا يط زم ين شناس ي و ژئوتكن يك، و ضعيت تنـشها ي برجـا ي سنگ، جريان آبها ي ز يرزميني، فشار آب منفذ ي و همچن ين خواص توده سنگ بـستگ ي دارد . تونـل در دست احداث جاده هرا ز به عرض 12 متر و به ارتفاع 9 متر در مـس ير جـاده هـراز قـرار گرفتـه است . در اين تونل به دل يل وجود شرايط آبهاي زيرزميني، ناپيوستگيها، گسلها احتمـال ر يـ زش در مسير تونل در ماسه سنگها و ش يلهاي سازندها ي مختلف در مس ير تونل وجود دارد . در اين تحقيق با بررسي ويژگيهاي زم ين شناس ي و خواص ژئومكان يكي توده سنگ هاي مس ير اين تونل، اسـتعداد وقوع پديده فشارندگي و م يزان شدت آن به روشها ي تجرب ي، ن يمه تجرب ي و تحل يلي ارز يابي شده است . نتايج بدست آمده از ا ين تحق يق نشان م ي دهد كه م يزان فشارندگ ي در ش يل سازند شمـشك زياد م ي باشد و در اين سازند ر يزش اتفاق مي افتد . مارن با ميان لايه سـنگ آهكـ ي و سـنگ آهـك ضخيم لا يه سازند مبارك بعد از ش يل سـازند شمـشك دارا ي ب يـ شترين فـشارندگ ي در لايـه هـ اي موجود در مسير تونل مي باشند.
كلمات كليدي:
فشارندگي، شيل، ماسه سنگ، همگرايي تونل، مقاومت فشاري تك محوره، تونل در دست احداث جاده هراز
سومين كنفرانس مكانيك سنگ ايران-1386
نويسندگان:
مرتضي احمدي - استاديار گروه مكانيك سنگ، دانشگاه تربيت مدرس
كامران گشتاسبي - استاديار گروه مكانيك سنگ، دانشگاه تربيت مدرس
بررسي پديده انفجار سنگ در تونل انتقال آب بهشت آباد
پديده انفجار سنگ را مي توان به عنوان شكستگي و خرد شدگي ناگهاني توده سنگ در اثر تمركز تنشهاي برجايي كه بر جسمي از سنگ اثر مي كنند تعريف كرد . اين پديده غالباً در اعماق بيش از 600 متر و در سنگهاي با مقاومت فشاري تك محوري بيش از 140 مگا پاسكال رخ مي دهد . نقش اصلي در ايجاد اين پديده را به انرژي دگر شكلي ذخيره شده در سنگ نسبت مي دهند . طي ساليان اخير با توجه به اهميت حفظ نيروي كار و تجهيزات، درمطالعات اوليه و قبل ازحفاري، اين پديده بخصوص در مناطقي كه احتمال تمركز تنش به دليل عمق زياد، جنس سنگها و يا تكتونيزه بودن منطقه و غيره زياد است بطور دقيق احتمال وقوع و شدت آن مورد مطالعه قرار گرفته و راهكارهاي مقابله با آن نيز مد نظر قرار مي گيرد . تونل انتقال آب بهشت آباد با طول حدود 67 كيلومتر به منظور انتقال آب از سر شاخه هاي رودخانه كارون به فلات مركزي ايران از طريق رودخانه زاينده رود تحت بررسي است . مطالعات زمين شناسي اين تونل در دست اجرا است و حفاريهاي ژئوتكنيك در مسير تونل انجام شده است . در اين پژوهش به احتمال وقوع پديده انفجار سنگ در بخش پاياني تونل و در محدوده كوه تخت شاهلرا و در يك مسير 6 كيلومتري كه ضخامت روباره در بعضي نقاط تا حدود 1200 متر نيز ميرسد پرداخته شده است . در اين مطالعه با استفاده از روشهاي تجربي و معيارهاي سنجش انفجار سنگ، نقاط مستعد پديده انفجار سنگ در بخش پاياني تونل معرفي شده است .
تحليل پايداريتونلهاي انحراف آب سد مشمپا زنجان با روش المان هاي مجزا
بررسي پايداري تونل و طراحي سيستم نگهداري مناسب از مهمترين مراحل در فرايند حفر تونل است روشهاي مختلفي براي بررسي وضعيت پايداري تونلها وجوددارد دراين مقاله به منظور تحليل پايداري و پيشنهاد سيستم نگهداري لازم تونلهاي انحراف آب سد مشمپاي زنجان از روش هاي تجربي RMR و Q استفاده شده است اين تونلها با قطر 10 متر فاصله ي افقي 20 متر و اختلاف ارتفاع 6 متر نسبت به هم قرار دارند با توجه به وضعيت درزه اي منطقه وتاثير آن بروضعيت پايداري دو تونل از نرم افزار المان مجزاي UDEC استفاده و نتايج آن با روشهاي تجربي مقايسه شده است نتايج تحليل عددي نشان ميدهد كه با استفاده از سيستم نگهداري شاتكريت به عنوان نگهدارنده ي موقت با ضخامت 10 سانتي متر پايداريتونل تضمين شده و مقدار حداكثر همگرايي در ديواره ي تونل 1/93 ميلي متر باشد
كلمات كليدي:
تونل، تحليل پايداري، CEDU ،RMR ،Q ، سد مشمپا
نهمين همايش ملي تونل-1390
نويسندگان:
حسن بخشنده امنيه - استاديار گروه معدن دانشگاه كاشان
بررسي پايداري شيروانيهاي سنگي زير كوله هاي پل اول قطعه يكم راه آهن ميانه – اردبيل
كوله هاي پل دره اي شماره يك راه آهن ميانه - اردبيل بر روي شيرواني هاي طبيعي دو طرف دره واقع شده اند كه با توجه به اهميت پروژه، وضعيت پايداري اين ترانشه ها مورد بررسي قرار گرفته اند . بدين منظور ابتدا با استفاده از مقادير RMR سنگ هاي دو طرف دره، ظرفيت باربر ي مجاز توده سنگ هاي مذكور تخمين زده شدند . در مرحله بعد با استفاده از روش استريوگرافيك احتمال وقوع لغزش هاي صفحه اي، گوه اي و واژگوني مورد بررسي قرار گرفته و سپس با روش عددي اجزا محدود، با استفاده از نرم افزار PLAXIS ، وضعيت پايداري شيرواني هاي مذكور پس از اعمال بار وارده از طرف كوله هاي پل به برم سر ترانشه ها در حالت هاي استاتيكي و شبه استاتيكي مورد ارزيابي قرار گرفتند و مقادير ضريب اطمينان در حالات مذكور محاسبه شدند .
سومين كنفرانس مكانيك سنگ ايران-1386
نويسنده:
سعيد مشكين - كارشناس ارشد مهندسي معدن، كارشناس ژئوتكنيك مهندسين مشاور تردد راه
تحليل پايداري و طراحي پوشش اوليه و نهايي تونل راه آهن سريع السير قم - اصفهان
استان اصفهان به لحاظ برخورداري از موقعيت خاص جغرافيايي وجودمراكز مهم صنايع فولاد پالايشگاه و جاذبه هاي مختلف توريستي و غيره جز شهرهاي مهم ايران محسوب مي شود اين شرايط باعث گرديده تا محورهاي ارتباطي بين پايتخت و شهر اصفهان از محورهاي مهم و پررفت و آمد محسوب گردد به اين دليل در حال حاضر ساخت راه آهن سريع السير بين شهرهاي قم و اصفهان در اولويت قرارگرفته است در كيلومتر 29 مسير راه آهن سريع السير قم - اصفهان يك دستگاه تونل احداث خواهد شد تونل مذكور در فاصله هوايي تقريبا 40 كيلومتري جنوب غربي قم قرارگرفته است دراين مقاله تحليل پايداري و طراحي سيستم نگهداري اوليه و نهايي تونل مذكور مورد بررسي قرارگرفته است.
كلمات كليدي:
تونل، راه آهن سريع السير، تحليل پايداري، پوشش اوليه، پوشش نهايي، تحليل ديناميكي
بررسي پايداري ديواره چاه در روش حفاري تحت تعادل با آناليز NYZA در يكي از مخازن نفتي سازند آسماري
حفاًري تحت تعادل غالبا به منظور كاهش آسيب وارده به سازند، كاهش ريسك هرزروي سيال حفاري و افزايش سرعت عمليات حفاري مطرح ميشود . در اين مقاله پايداري چاه در يكي از ميادين نفتي ايران بوسيله نرم افزار FLAC با بحث بر روي نواحي تسليم شده ( پلاستيك ) براي وزنهاي مختلف سيال حفاري بر اساس آناليز NYZA ، بررسي شده است . نتايج مدلسازي بيانگر آن است كه حفاري با سيالي به وزن 7/34 پوند بر گالن علاوه بر برقراري حالت تحت تعادل در كل مخزن ، باعث كاهش خطر ناپايداري ديواره چاه ميگردد.
تحليل پايداري و تعيين سامانه ي نگهداري مغارهاي ذخيره سازي نفت خام گناوه
تخمين صحيح ميزان جابجايي ها و گسترش ناحيه تسملي براي توده سنگ در برگيرنده ي مغارهاي داراي پوشش ذخيره سازي مواد هيدروكربوري يكياز نكات مهم فرايند طراحي آنها است از آنجايي كه پوشش فولادي مغارهاي ذخيره سازي توانايي باربري اندكي دارد كمترين تغيير شكل توده سنگ دربرگيرنده سبب ايجاد درزه و ترك در پوشش و نشت هيدروكربور به توده سنگ دربرگيرنده مي شود به همين دليل تخمين دقيق پايداري و تعيين صحيح سامانه ي نگهداري در فازهاي طراحي مغارهاي ذخيره سازي امري بسيار ضروري است يكي از سايت هاي انتخاب شده در مطالعات امكان سنجي ذخيره سازي نفت خام در جنوب كشورساختگاه گناوه است توده سنگ ناحيه گناوه تناوبي از مارن و ماسه سنگ سازندآغاجاري با ويژگيهاي مقاومتي نسبتا ضعيف است. موقعيت راهبردي بندرگناوه به دليل نزديكي به پايانه خارك و همچنين الزاماتكارفرما جانمايي مغارها در اين ساختگاه را برخلاف مشكلات ژئومكانيكي موجود اجتناب ناپذير نموده است.
تونل فاضلاب روي شرقي تهران، پروژه اي در حال اجرا در قسمت شرق تهران مي باشد . اين تونل بالغ بر 23 كيلومتر است كه 8300 متر آن در قالب قطعه 3 ، از تير ماه 1383 به مدت پيش بيني شده 721 روز به اجرا گذاشته شده است . در حفاري اين قطعه از روش دستي و براي تحكيم موقت آن از شاتكريت مسلح به شبكه و قابهاي فولادي در فواصل مختلف استفاده مي شود . طبق گزارشات ژئوتكنيكي اوليه خاك ، مسير تونل به چهار كلاس مختلف كه داراي شرايط نگهدار متفاوت مي باشند، تقسيم بندي شده است . از آنجايي كه تعيين كلاس نگهداري، از مسائلي است كه تاثير بسزايي در هزينه هاي پروژه دارد، تحقيق حاضر، براي تخمين اجزاي لازم براي تحكيم اوليه تونل به نحوي كه ايستايي موقت تا زمان اجراي پوشش نهايي تامين گردد، انجام شده است. در اين تحقيق نرم افزار كامپيوتري مورد استفاده Plaxis بوده كه توانايي فراهم آوردن شرايط خاك را دارد . مقادير ژئوتكنيكي بدست آمده از آزمايشات مكانيك خاك به عنوان پارامترهاي ژئوتكنيك در مدل سازي مورد استفاده قرار گرفتند . ابتدا در طول مسير ضعيفترين پارامترها، انتخاب شدند و پس از مدل سازي با ضعيف ترين پارامتر ها، براي مدلهاي ناپايدار، شرايط واقعي گمانه پياده شد و با ساخت مدلهاي تدقيق شده، مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت . نتايج حاصل نشانگرآن است كه 90 در صد مسير بدون اعمال سازه نگهبان از پايداري اوليه برخوردار است و كل مسير با اعمال 10 سانتيمتر شاتكريت مسلح به شبكه فولادي از ضريب اطمينان كافي به لحاظ پايداري، برخوردار ميگردد . همچنين تاثير زياد فاكتور چسبندگي مصالح در وقوع تغيير شكل هاي بارز در مدل رياضي، شايان توجه است.
تحليل پايداري و تخمين سامانه نگهداري تونل انتقال آب بهشت آباد با روش VNIMI
تونل انتقال آب بهشت آباد با هدف انتقال آب از سرشاخه هاي رودخانه كارون به فلات مركزي ايران مورد مطالعه و بررسي قرارگرفته است اين تونل با طول تقريبي 64930 متر و قطر تمام شده 6 متر با آورد سالانه 1070 ميليون مترمكعب جهت رفع كمبود هاي آبي بخشهاي شرب صنعت، كشاورزي و غيره در فلات مركزي ايران بزرگترين تونل انتقال آب دركشور خواهد بود دراين مقاله با توجه به برداشت درزه هاي سطحي و نتايج حاصل از آزمايش برروي مغزه هاي حاصل از گمانه ها مسير تونل به پهنه هايي تقسيم و با استفاده از طبقه بندي مهندسي مقدار پارامترهاي Q,RMR براي هر پهنه تعيين شده است سپس به بررسي وضعيت پايداري تونل مذكور به روش VNIMI پرداخته شده و پس از ارائه كلاس نگهداري لازم اين روش با روشهاي تجربي RMR,Q مورد مقايسه قرارگرفته است.
كلمات كليدي:
تونل بهشت آباد، نگهداري تونل، روش RMR، روش Q، روش VNIMI
بررسي پايداري توده سنگهاي مقطع خروجي تونل گردنه رخ به روش تجربي و عددي و تحليل پايداري شيب دهانه خروجي آن
تونل گردنه رخ با طول 1400 متر، در مسير جاده اصفهان به طرف شهركرد در حال احداث است . مقطع تونل نعل اسبي با ابعاد 8/62 متر ارتفاع و 13 متر عرض مي باشد . اين مقاله شامل ارزيابي ژئوتكنيكي از توده سنگ هاي مقطع خروجي و تحليل پايداري مقطع برش زده در دامنه دهانه خروجي تونل گردنه رخ مي باشد . ابتدا با استفاده از روش هاي تجربي، پايداري تونل و نوع سيستم هاي نگهدارنده در مقطع خروجي تونل پس از حفاري، مورد بررسي قرار گرفته و سپس در روش عددي با استفاده از نرم افزار PLAXIS ، تنش ها و تغيير مكان ها در اين زون مشخص شده است و با توجه به ميزان جابجايي هاي انجام شده و ظرفيت سيستم نگهداري، ميزان و نوع سيستم نگهدارندهبدست آمده از روش تجربي با نتايج حاصل از اين روش مقايسه گرديده است . تحليل پايداري شيب خاكي ترانشه ايجاد شده در دهانه خروجي تونل نيز به روش تعادل حدي با استفاده از نرم افزار مرتبط با آن SLOPEW انجام گرفت . در نهايت حداقل ضريب اطمينان حاصله از روش هاي مختلف، نشان داده شد.
كلمات كليدي:
تونل، گردنه رخ، روش تجربي، روش عددي ، پايداري شيب
سومين كنفرانس مكانيك سنگ ايران-1386
نويسندگان:
وجيهه عليان - دانشجوي كارشناسي ارشد دانشگاه اصفهان
این سایت در ستاد ساماندهی پایگاه های اینترنتی به ثبت رسیده است و تمامی محصولات و خدمات این سایت حسب مورد دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه می باشد همچنین فعالیت های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران می باشد.