پس از انتخاب کلید عضویت در انتهای صفحه جدیدی که باز خواهد شد، اطلاعات خود را تکمیل و عضویت خود را تایید نمایید
درباره وب سايت
مرجع آموزش زمین شناسی، سنجش از دور، معدن و عمران
جامع ترین و معتبرترین آموزش برای نرم افزار های زمین شناسی، مهندسی معدن، ژئومکانیک (مکانیک سنگ و ژئوتکنیک)، عمران (خاک و پی)
............................................
رزومه مدرسان:دانشجویان کارشناسی ارشد و دکترا رشته های مهندسی معدن و عمران دانشگاه صنعتی امیرکبیر (پلی تکنیک) تهران
جهت آموزش حضوری و غیر حضوری (آنلاین و تهیه فیلم آموزشی) نرم افزار ها با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید............................................
09157330367-09381295869 اسمعیلی-مدیریت وبسایت........ ................................................ در صورتی که موفق نشدید با شماره های فوق تماس حاصل فرمایید از طربق ایمیل زیر نیز می توانید در خواست خودتان را مطرح نمایید.......................................
raminesmaeili68@gmail.com
...................این سایت در ستاد ساماندهی پایگاه های اینترنتی به ثبت رسیده است و تمامی محصولات و خدمات این سایت حسب مورد دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه می باشد. همچنین فعالیت های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است
خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود
تحليل پايداري سه بعدي تونل MAT با استفاده از روش اجزاي گسسته
پايداري عددي و تفسير توده رفتار سنگ پيرامون فضاهاي زيرزميني تونل مغار و چاه از الزامات مهم در مهندسي سنگ است اين تحليل ها مي تواند از مرحله امكان سنجي حفرسازه هاي زيرزميني با استفاده از داده هاي سطحي و زيرسطحي شروع و تا تدقيق رفتار مدل با ثبت نتايج ابزار دقيق ادامه يابد ميزان صحت نتايج تحليل هاي عددي از يك سو به چگونگي دادههاي ورودي اندازه گيري شده و يا تخميني و از سوي ديگر به تجربه و مهارت طراح دربكارگيري نرم افزارهاي اين حوزه بستگي دارد دراين مقاله با گردآوري داده هاي آزمايشگاهي و برداشتهاي صحرايي سطحي با مدلي سه بعدي همزمان با ساخت اثر سينه كار در رفتار توده سنگ پيرامون تونل دسترسي به مغار نيروگاهي با روباره 280 متري در توده سنگ فيليت مورد ارزيابي قرار داده شد.
كلمات كليدي:
تحليل پايداري، مدل سه بعدي اجزاي گسسته، شبيه سازي جابجايي ديواره ها، روشهاي احتمالاتي، تونل سازي
به منظور تعيين مقدار تنش برجا در توده سنگ، روش هاي متعددي از جمله جك صفحه اي و شكست هيدروليكي ارائه شده است . دانستن حدود تنش در انتخاب روش تعيين مقدار تنش از اهميت بالايي برخوردار است . اخيراً روش هايي بدين منظور پيشنهاد شده است . يكي از روش هاي تخمين تنش، آناليز سرعت تغيير شكل مي باشد . به منظور بررسي قابليت و توانايي اين روش و امكان انجام آن در ايران نمونه هاي آزمايشگاهي از جنس مارن انتخاب شد . آزمايش به صورت انجام بار محوري در دو سيكل بارگذاري و باربرداري توصيه شده است لذا بر روي نمونه هاي تهيه شده، اين آزمايش انجام شد . از خصوصيات آزمايش، اندازه گيري كرنش در حد ميكرون مي باشد . پس از انجام آزمايش مشخص گرديد كه دو سيكل پاسخگوي ارائه تخمين تنش نمي باشد لذا مجدداً نمونه تحت چندين مرحله بارگذاري و باربرداري قرار گرفت و مشخص گرديد، حداقل تعداد چهار سيكل بارگذاري و باربرداري براي تشخيص ميزان تنش برجا لازم مي باشد . همچنين با توجه به امكانات موجود آزمايشگاهي، نحوه انجام اين آزمايش مشخص شد
كلمات كليدي:
تخمين تنش، كرنش، جك صفحه اي
سومين كنفرانس مكانيك سنگ ايران-1386
نويسندگان:
مرتضي احمدي - استاديار گروه مكانيك سنگ، دانشگاه تربيت مدرس
بهروز سمندري - دانشجوي گروه مكانيك سنگ، دانشگاه تربيت مدرس
تحليل پايداري تونل كلات با استفاده از روشهاي تجربي و المان محدود
تونل كلات در انتهاي راه آسفالته مشهد - كلات در سال 1367 بطور ناقص احداث شده و در طي حفاري تونل به علت شرايط ساختاري بخشهايي از آن ريزش كرده است مسير تونل از ميان توده سنگهاي ماسه اي آهكي و مارني كرتاسه فوقاني عبور مي كند دراين مقاله پارامترهاي مقاومتي و تاثير خصوصيات ژئومكانيكي و ويژگيهاي ساختاري برپايداري تونل كلات در زمان تعريض بررسي شده است برآورد خصوصيات كمي و كيفي توده سنگ در برگيرنده تونل و رده بندي مهندسي آن با استفاده از سيستمهاي طبقه بندي ژئومكانيكي توده سنگ RMR شاخص كيفي تونل سازي در سنگ Q و شاخص مقاومت زمين شناسي GSI انجام شده است به منظور تخمين پارامترهاي مقاومتي توده سنگي از معيار تجربي هوك و براون استفاده شده است براساس نتايج حاصل از رده بندي هاي مهندسي سنگ كل مسر تونل در داخل توده سنگهاي متوسط تا خيلي ضعيف حفر مي شود كه مقطع باتدايي و انتهايي به ترتيب داراي بيشترين و كمترين مقدار پارامترهاي مقاومتي است.
كلمات كليدي:
تونل كلات، پايداري، توده سنگ، تحليل عددي و تجربي
نهمين همايش ملي تونل-1390
نويسندگان:
علي بهارلو - دانشجوي كارشناسي ارشد استخراج معدن دانشگاه كاشان
حسن بخشنده امنيه - استاديار گروه معدن دانشگاه كاشان
بررسي امكان بهره گيري از شبكه هاي عصبي براي تعيين قابليت استخراج در معادن سطحي
تعيين قابليت استخراج توده سنگ نقش اصلي و حياتي در پروژه هاي مهندسي معدن و عمران داراست . قابليت استخراج توده سنگ را مي توان به صورت رابطه اي بين پارامترهاي ژئومكانيكي قابل سنجش از توده سنگ و نرخ توليد يا سرعت نفوذ ماشين در سينه كار سنگي تعريف كرد . توان ويژه مصرفي ماشين آلات استخراج به عنوان يكي از شاخصهاي كمي نشان دهنده تفاوت انواع توده سنگ در برابر كنده شدن است . در اين مقاله مروري بر مدلهاي مختلف ارزيابي قابليت استخراجصورت گرفته و با استفاده از داده هاي ثبت شده معدن سنگ آهك Retznei در كشور اطريش مدلسازي شبكه عصبي با بكارگيري پارامترهاي ژئومكانيكي، مقاومت فشاري سنگ، مقاومت كششي، فاصله درزه داري و مقاومت ويژه برش پذيري جهت تخمين توان مصرفي ماشين آلات صورت گرفته است . نتايج حاكي از توانايي شبكه هاي عصبي جهت شناسايي پارامترهاي موثر و ارتباط دادن آنها به توان مصرفي ماشين آلات است .
كلمات كليدي:
قابليت استخراج، شبكه هاي عصبي و توان مصرفي ماشينآلات
سومين كنفرانس مكانيك سنگ ايران-1386
نويسندگان:
سجاد حقير چهره قاني - عضو هيات علمي گروه مهندسي معدن دانشگاه اروميه
عارف عليپور - كارشناسي ارشد مهندسي استخراج معدن، دانشگاه تهران
تحليل پايداري ايستگاه 07 خط هفت متروي تهران و بررسي حوزه تاثير آن
ساخت تونل در مناطق شهري و مكانهايي با تراكم زياد همواره مورد بحث بوده و با ملاحظات خاصي صورت ميگيرد پيش بيني تغيير شكل ناشي از تونلسازي و براورد آسيب ناشي از آن بر سازه هاي اطراف بخش حياتي طراحي و برنامه ريزي ساخت تونل در نواحي شهري مي باشد بنابراين به منظور جلوگيري از خسارت برسازه هاي سطحي بايستي نشست سطح زمين با آيين نامه هاي مربوطه كنترل دراين مقاله ايستگاه O7 خط هفت متروي تهران كه درمنطقه اي تجاري مسكوني با تراكم زياد واقع شده با استفاده از نرم افزار FLAC3D مدلسازي شد روش حفاري ايستگاه زيرزميني بوده بطوريكه ابتدا يك گالري در وسط ايستگاه به منظور دسترسي و حفاري شمعهاي كناري و طاقهاي بتني ايستگاه حفاري شد. شمع ها و طاقهاي بتني براي كنترل نشست و به عنوان نگهداري موقت به فاصله داري 1/2 متر ايجاد شدند و در مرحله بعدي داخل ايستگاه حفاري شد.
كلمات كليدي:
مقاومت نهايي بتن، شمع و طاق بتني، نشست، تنش برشي، ايستگاه مترو
بررسي اثر نفوذ گل حفاري در سازند شكافدار بر پايداري يكي از چاههاي ميدان نفتیA
در صنعت نفت پايداري چاه از اهميتي فوق العاده برخوردار است چرا كه يك چاه ناپايدار نياز به عمليات اضافي، گران و وقت گير دارد . مطالعه موردي يكي از چاه هاي نفتي واقع در سازند شكافدار با استفاده از داده هاي حفاري، لاگ هاي پتروفيزيكي و داده هاي توليد نشان مي دهد كه در سازندهاي شكافدار اثر متقابل گل حفاري و سازند در پايداري چاه نقشي اساسي دارد . در اين مقاله يك مدل واقعي با استفاده از اطلاعات به دست آمده از مغزه، لاگ هاي تصويرگر و ديگر آزمايش ها ساخته شد . سپس به بررسي نقش افزايش وزن گل حفاري در توسعه باز شدگي شكستگي ها كاهش زاويه اصطكاك داخلي و القاي ناپايداري پرداخته شده است . در اين مطالعه از نرم افزار UDEC جهت تحليل عددي رفتار ديواره چاه استفاده شده است . از نتايج اين تحقيق مي توان براي پيش بيني رفتار ديواره چاه هايي كه در آينده در اين ميدان نفتي حفر مي شوند استفاده كرد كه موجب كاهش ريسك عمليات حفاري مي گردد.
كلمات كليدي:
پايداري چاه، سازند شكافدار، گل حفاري، حفاري، تحليل عددي، زاويه اصطكاك داخلي
تحليل پايداري استاتيكي و ديناميكي فضاهاي زيرزميني در محيطهاي ناپيوسته با استفاده از مدل توسعه يافته موهر - كولمب
يكي از معمول ترين مدلهاي رفتاري براي بيان مشخصات زمين كه بطور عمده از خاك و سنگ تشكيل يافته مدل پلاستيك موهر كولمب MC مي باشد اين مدل در بيان دقيق رفتار درزه ها كاستي هاي زيادي دارد به منظور غلبه برضعفهاي عنوان شده در مورد مدل موهر - كولمب مدل غيرخطي بارتون - بنديس BB بعنوان يك مدل ساختاري constitutive model براي درزه ها توسعه داده شده است هرچندمدل بارتون - بنديس بيان معقولتري از رفتار ناپيوستگي ها را ارائه ميدهد اما با اين حال گستردگي استفاده از مدل BB محدود بوده و معمولا مدل مور كولمب بطور گسترده اي در مسائل ژئومكانيك مورد استفاده قرار ميگيرد دراين پژوهش الگوريتمي جهت پياده سازي زبري درزه در مدل خطي موهر - كولمب توسعه داده شده و در تحليل پايداري يك مغار زيرزميني در شرايط استاتيكي و ديناميكي لرزه اي در محيط نرم افزار UDEC استفاده شده است.
كلمات كليدي:
مكانيك تماس، مقاومت برشي، زبري درزه، مدل ساختاري، تحليل استاتيكي و ديناميكي
نهمين همايش ملي تونل-1390
نويسندگان:
علي بنكدار - كارشناس ارشد مهندسي مكانيك سنگ
علي مرتضوي - دانشيار دانشگاه صنعتي اميركبير دانشكده مهندسي معدن و متالورژي
بررسي اثر مسلح سازي شيرواني ها با ميل مهار در كاهش فشار وارد بر ديوارهاي حايل
نظريه هاي مختلفي در مورد فشار برآيند بر ديوارهاي حائل ارائه شده است، با اين حال براي توده هاي مسلح شده فشار برآيند وارد بر ديوار با توده هاي غير مسلح تفاوت مي كند . از عوامل مهم در توزيع فشار، شدت و توزيع تغيير مكان جانبي ديوار مي باشد . در اين نوع ديوارها مقاومت برشي خاك، سختي ديوار، شيب ميل مهار و همچنين فاصله قائم بين ميل مهار ها، بر روي تغيير مكان ديوار و فشارمحيط، تاثيرگذار مي باشد . در اين مقاله با استفاده از تحليل عددي سعي شده است ميزان كاهش فشار در اثر مسلح سازي توده با ميل مهار مورد بررسي قرار گيرد . در همين ارتباط ضمن معرفي روشهاي متفاوت برآورد فشار فعال محيط و توزيع فشار فعال وارد بر ديوار در توده هاي مسلح شده، تحليلي هاي متعددي بر مبناي روش اجزاء محدود صورت گرفته و نتايج آن ارائه شده است . بررسي هاي عددي كه براي يك ديوار ثقلي صلب انجام شده است نشان مي دهد كه در توده هاي مسلح شده با ميل مهار فشار وارده بر ديوار با توجه به سختي، طول، تعداد و فاصله ميل مهارها كاهش قابل ملاحظه اي نسبت به حالت مسلح نشده خواهد داشت . همچنين نتايج بررسي ها نشان مي دهد كه مسلح سازي منجر به تغيير منحني تغيير شكل ديوار شده و در مجموع ميانگين تغيير مكان را كاهش مي دهد .
كلمات كليدي:
فشار برآيند، ديوار حايل، ميل مهار، خاك مسلح
سومين كنفرانس مكانيك سنگ ايران-1386
نويسندگان:
سعيد شكاريان - دانشجوي كارشناسي ارشد مكانيك خاك و پي، دانشگاه تربيت معلم
علي قنبري - استاديار گروه مهندسي عمران، دانشگاه تربيت معلم
تجهيزات و تاسيسات ايمني و كنترل تونل بلند دو طبقه ادامه بزرگراه صياد شيرازي در دوره بهره برداري
تامين ايمني تونل هاي ترافيكي شهري به دليل ترافيك بالا و حضور تعداد زياد مسافران همواره از اهميت زيادي برخوردار است تا در صورت مواجه با شرايط اضطراري تجهيزات مربوطه ضمن اعلام هشدار به مركز كنترل بتواند تصميم هاي مناسبي را براي كنترل و راهبري تجهيزات بكارببرد تا ضمن تامين ايمني حادثه ديدگاه امكان خروج ايمن آنها تا رسيدن گروه ايمني ونجات به محل فراهم نمايد براساس مطالعات انجام گرفته جهت اتصال ادامه بزرگراه صياد شيرازي به شبكه بزرگراهي تهران نياز به اجراي تونلي دو طبقه با طول 10 كيلومتر مي باشد دراين مقاله تجهيزات مورد نياز به منظور ايمن سازي و اجزاي سيستم كنترل و ايمني تونل بلند دو طبقه ادامه بزرگراه صياد شيرازي در دوره بهره برداري مورد بررسي قرارگرفته است همچنين مشخصات اصلي و فني تجهيزات كنترلي شامل نحوه عملكرد ابزار محدوديت ها شرايط بكارگيري تعداد ابزار مورد نياز مورد بررسي قرارگرفته است.
كلمات كليدي:
تجهيزات ، تاسيسات ، ايمني و كنترل، تونل، ادامه بزرگراه صياد شيرازي، دوره بهر ه برداري
بررسي اثر مراحل اجراي حفاري چند مرحله اي بر روي رفتار الاستوپلاستيك در تونل بزهل
تونــل بزهــل بــه طــول بــيش از هفتــصد متــر در محــل واريانــت ســد بزهــل در امتــداد مــسير اصــلي خرم آباد - چغلوندي - بروجرد در حال اجراست . از نظر زمين شناسي محدوده تونل در جنوب باختري زون سنندج - سيرجان با سنگهاي آهكي شيلي و آهكهاي ماسه اي چرتي قـرار دارد . از آنجـا كـه قطـر طراحي تونل در حدود 12 متر است، بـه منظـور سـهولت در اجـراي عمليـات و امكـان انجـام كارهـاي حفاظتي تونل در زمان مناسب، حفر تونل طي دو مرحلة فوقا ني و تحتاني در نظر گرفته شده است؛ بـه طوري كه ابتدا قسمت فوقاني تونل حفاري شده و پس از اجـراي شـاتكريت، قـسمت تحتـاني تونـل در مرحله بعد حفاري شود . آناليز تونل با استفاده از روش همگرايي - همجواري براي در نظر گرفتن انـدر كنش الاستو پلاستيك تونل و اجزاي سازه اي صورت گرفته است . در اين مقاله بـا توجـه بـه تغييـرات مراحل حفاري در حين اجرا نسبت به طراحي اوليه، اثرچنـد مرحلـه اي بـودن آن بـر روي تـنش هـاي الاستو پلاستيك اطراف تونل با استفاده از روش المانهاي تفاضل محدود بـا نـرم افـزار FLAC مـورد بررسي قرار گرفته است و نتايج حاصله با تن شها وتغيير شـكلهاي بـه دسـت آمـده در طراحـي اوليـه، مقايسه شده است . نتايج نشان مي دهد مراحل حفاري بر روي توزيع تنشهاي الاستو پلاستيك اطـراف تونل و تغيير شكلهاي آن تاثير به سزايي دارد.
كلمات كليدي:
تونل، حفاري چند مرحله هاي، الاستوپلاستيك
سومين كنفرانس مكانيك سنگ ايران-1386
نويسندگان:
اكبر ياري وند - عضو هيات علمي گروه عمران؛ دانشگاه لرستان
سيدنجم الدين الماسي - عضو هيات علمي گروه معدن؛ دانشگاه لرستان
این سایت در ستاد ساماندهی پایگاه های اینترنتی به ثبت رسیده است و تمامی محصولات و خدمات این سایت حسب مورد دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه می باشد همچنین فعالیت های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران می باشد.