پس از انتخاب کلید عضویت در انتهای صفحه جدیدی که باز خواهد شد، اطلاعات خود را تکمیل و عضویت خود را تایید نمایید
درباره وب سايت
مرجع آموزش زمین شناسی، سنجش از دور، معدن و عمران
جامع ترین و معتبرترین آموزش برای نرم افزار های زمین شناسی، مهندسی معدن، ژئومکانیک (مکانیک سنگ و ژئوتکنیک)، عمران (خاک و پی)
............................................
رزومه مدرسان:دانشجویان کارشناسی ارشد و دکترا رشته های مهندسی معدن و عمران دانشگاه صنعتی امیرکبیر (پلی تکنیک) تهران
جهت آموزش حضوری و غیر حضوری (آنلاین و تهیه فیلم آموزشی) نرم افزار ها با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید............................................
09157330367-09381295869 اسمعیلی-مدیریت وبسایت........ ................................................ در صورتی که موفق نشدید با شماره های فوق تماس حاصل فرمایید از طربق ایمیل زیر نیز می توانید در خواست خودتان را مطرح نمایید.......................................
raminesmaeili68@gmail.com
...................این سایت در ستاد ساماندهی پایگاه های اینترنتی به ثبت رسیده است و تمامی محصولات و خدمات این سایت حسب مورد دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه می باشد. همچنین فعالیت های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است
خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود
ارزيابي همگرايي تونل انتقال آب قمرود و تأثير آن بر عملكرد ماشين حفاريTBM
در اين مقاله با توجه به مطالعات زمين شناسي مهندسي، ميزان همگرايي مقطع تونـل در محـدودة كيلومتر 18 تا 36 با دو روش تحليلي ( روش كارانزا تورس - فرهارست ) و عددي ( مدلسازي با نرم افزار ) FLAC برآورد شد تا پس از مقايسة نتايج با مشاهدات عينـي در متراژهـاي حفـاري شـدة تونل، راهكارهايي مناسب براي حفاري ادامة مسير تونل، ارائة شود . بر اين اسـاس در حـدود يـك ( TBM ميليمتـر ( مقـدار اضـافه حفـاري 17/5 چهارم مسـير تونل مقدار همـگرايي مقطـع تونـل از بيشتر مي باشد . مقايسة نتايج تحليلها با مقادير اندازه گيري شده در بخـش حفـاري شـدة تونـل نشان مي دهد كه مقادير همگرايي اندازه گيري شده، بيشتر از مقادير پيش بيني شـده مـي باشـد . بررسي اين موضوع نشان مي دهد كـه اسـتفاده از روشـهاي تحلي لـي و عـددي مـذكور در تـوده سنگهاي شيستوز از دقت مناسبي برخوردار نيست و نياز به برداشت شرايط توده سنگ با تعداد پارامترهاي بيشتر با مقياس بزرگتر دارد .
تاكنون روشهاي متعددي براي تعيين ميزان فشار نگهداري سينه كار با ماشين سپري از نوع فشار تعادلي زمين EPB در زمين هاي نرم ارائه شدها ست مسئله پايداري سينه كار درحفاري مكانيزه ماهيتي سه بعدي دارد در طي پيشروي دستگاه حفاري سه زون مشخصه وجود دارد: زون بكر جاييكه توده خاك هنوزتحت تاثير عمليات حفاري قرار نگرفته است و سينه كار تونل به آن زون نرسيده است ، زون سينه كار يا زون انتقالي كه وابسته به شعاع تاثير سينه كار است ، زون پايدار كه پس از گذر سينه كار و با گذشت زمان تمايل به پايداري دارد درواقع سينه كار محل انتقال از زون بكر به زون پايدار يا بهعبارتي محل گذر از شرايط تنش سه محوره به صفحه اي است كه بايد از آن عبور كرد بنابراين سينه كار مهمترين زون از ديدگاه طراحي است با توجه به شرايط مرزي حاكم برمسئله پايداري سينه كار و برهمكنش سينه كار - TBM، تحليلهاي سه بعدي طبيعتا به واقعيت نزديكتر هستند.
عمليات تزريق در محل سدها براي كاهش نفوذپذيري سنگها، در نتيجه تزريق مخلوط سيمان، انجام مي شود . فشار تزريق با توجه به افزايش عمق، افزايش مقاومت سنگ پي، كيفيت تجهيزات تزريق، كاهش درزه داري سنگ پي و ... افزايش مييابد . بنابراين براي انجام بهينه عمليات تزريق بايد بهترين شرايط را در نظر گرفت . تجربه نشان داده است كه هر نوع سنگي داراي قابليت تزريق پذيري ويژه اي مي باشد كه پس از انجام عمليات تزريق سنگ داراي درجه مشخصي از نفوذپذيري ميشود . ارزيابي ًَهاي اوليه از مقدار نفوذپذيري معمولا بوسيله انجام آزمايش نفوذ آب در گمانه صورت مي گيرد . با توجه به داده هاي حاصل از اين آزمايش و در نظر گرفتن ويژگي - هاي مغزه حفاري ميتوان رفتار هيدروليكي سنگها را با توجه به دياگرامهاي فشار - خورند (P- Q) تفسير نمود . هدف از اين مقاله SPI ( ( و نفوذپذيري آنها را بر اساس شاخص نفوذپذيري ثانويه ارزيابي نفوذپذيري سنگهاي پي و تكيه گاه سد خاكي كوچري واقع در 8 كيلومتري جنوب غربي شهرستان گلپايگان ميباشد . با توجه به دادههاي حاصل از گمانههاي اكتشافي ميتوان درك بهتري از شرايط زمينشناسي ساختگاه سد مذكور بدست آورد و مقدار نشت آب از پي و تكيه گاههاي ساختگاه سد را ارزيابي نمود .
انجام آزمايشهاي برجا به علت هزينه بالاي آن و نيز نقش مهم نتايج حاصل از آنها در طراحي هر سازه اي، ايجاب مي كند كه اين آزمايشها به خوبي طراحي، اجرا و تفسير گردند . روشهاي عددي به علت قابليت بالائي كه درتحليلهاي مهندسي و شبيه سازي دارند مي توانند در هدايت و كنترل و بهره گيري بهتر از نتايج آزمايشهاي برجا كمك زيادي به طراحان كنند . در اين مقاله با بهره گيري از آزمايش هاي برش برجا بر روي تعدادي از بلوكهاي مشابه، واقع در گالري تكيه گاه راست سد نرماب به شبيه سازي روند آزمايشها به كمك نرم افزار FLAC پرداخته شده است . اصول بكار گرفته شده در فرآيند اطلاعات حاصل از اين آزمايش ها كه در اين مقاله آورده شده است، مبتني بر روش پيشنهادي انجمن بين المللي مكانيك سنگ ISRM مي باشد . با استفاده از معيار كولمب، مقادير پارامترهاي مقاومت برشي تعيين شدند . اين آزمايش ها نشان دادند كه آماده سازي بلوك ها به همراه روش انجام آزمايش تأثير زيادي بر تعبير و تفسير نتايج دارند . بنابراين انتخاب مقادير مقاومت برشي برجا، مبتني بر يك قضاوت مهندسي است . به منظور ارزيابي نرم افزاري پارامتر هاي مقاومت برشي، تحليل برگشتي صورت پذيرفت . از اينرو با استفادهاز روش تجربي به روز شده انديس مقاومت زمين شناسي (GSI) و مدل عددي FLAC به ارزيابي پارامتر هاي مقاومت برشي برجا پرداخته شد . در اين ارزيابي مشخص گرديد كه مقادير پيش بيني شده از روش عددي با مقادير اندازه گيري شده از آزمايشات برشي برجا تطابق خوبي دارند .
كلمات كليدي:
تنش برشي برجا، سد نرماب، توده سنگ،FLAC ، GSI
سومين كنفرانس مكانيك سنگ ايران
نويسندگان:
عبدالحكيم جاويد - كارشناس ارشد مكانيك سنگ
سعيد كريمي نسب - استاديار دانشكدة فني و مهندسي، دانشگاه شهيد باهنركرمان
بررسي نقص مدلسازي عددي با استفاده از مدلموهر - كولمب در برآورد نشست ناشي از حفر تونلها درعمقهاي مختلف
در تحليل و طراحي مسائل تونلسازي استفاده از مدلسازي هاي عددي گسترش بسيارزيادي پيدا كردها ست دراين تكنيك ها تعيين پارامترهاي ژئومكانيكي ورودي و همچنين مدل رفتاري در نتايج تحليل بويژه مكانيزم شكست و الگوي جابجايي ها بسيار حائز اهميت است يكي از پركاربردتري ترين مدلهاي رفتاري مورد استفادهدراين خصوص مدل رفتاري الاستوپلاستيك موهر كولمب است كه درآن ميزان سختي مصالح بصورت مستقل از سطح تنش وارده بيان ميشود سختي ثابت تا قبل از رسيدن به نقطه ماكزيمم مقاومت اين موضوع باعث مي شود كه در مسائل حفريات زيرزميني الگوي جابجايي بويژه بالازدگي كف به خوبي شبيه سازي نشود. مشكل ديگر اين مدل رفتاري در برآورد ميزان نشست تونل در اعماق مختلف است كه با افزايش روباره تونل مقدار نشست سطح ربا بصورت افزايشي نشان ميدهد.
ارزيابي نتايج داده هاي ثبت لرزش ناشي از آتشباري در سد و نيروگاه تلمبه ذخيره اي سياه بيشه
حفاري فضاهاي زير زميني سد و نيروگاه سياه بيشه به روش چالزني و آتشباري صورت مي گيرد . جهت كنترل ميزان لرزش ناشي از آتشباري و كاهش پيامدهاي نامطلوب آن، تعيين خرج و توزيع مناسب خرج در هر تاخير، لرزش مغار نيروگاه و محيط اطراف آن با نصب ژئوفن ثبت شده است تا به منظور بهينه سازي طراحي انفجار مورد استفاده قرار گيرد . روابط تجربي متعددي جهت برآورد لرزش حاصل از انفجار ارائه شده است . در اين مقاله كارايي برخي از مهمترين روابط تجربي جهت تخمين حداكثر سرعت ذرات PPV ارزيابي شده و رابطه ي آمبراسيس _ هندرون به عنوان رابطه ي تجربي بهينه انتخاب شده است .
كلمات كليدي:
PPV، آتشباري، لرزش و روابط تجربي
سومين كنفرانس مكانيك سنگ ايران
نويسندگان:
عارف عليپور - فارغ التحصيل كارشناسي ارشد استخراج معدن دانشگاه تهران
احمد جعفري - عضو هيات علمي دانشكده مهندسي معدن دانشگاه تهران
محمد فاروق حسيني - عضو هيات علمي دانشكده مهندسي معدن دانشگاه تهران
بررسي نقش تونلهاي تاسيسات شهري به عنوان شاخصي در توسعه جوامع مختلف
ظهور و گسترش جوامع شهري از يك سو و به تبع آن لزوم گسترش زيرساختهاي تاسيساتي اينگونه شهرها از سوي ديگر يكي از مهمترين مباحث موجود به منظور كاهش مشكلات اجتماعي در جوامع شهري است پيچيدگي هاي موجود بخشهاي مختلف خدمات رساني به مردم لزوم بررسي و اجراي روشهاي جديد خدمات شهري را بيش از پيش آشكار ميس ازد دراين ميان تونلها و تاسيسات زيرزميني از ديرباز به عنوان يكي از مهمترين و بهترين راه حلهاي موجود در جهت كاهش مشكلات خدمات شهري مورد توجه مديران اينگونه جوامع قرارگرفته است شهرداري ها و شوراهاي شهر خصوصا درشهرهاي بزرگ بخش عمده اي از اعتبارات مطالعاتي و اجرايي خود را درجهت انتقال سيستمهاي خدمات شهري به زيرسطح زمين اختصاص داده اند نگاهي به تاريخچه استفاده از اينگونه سازه ها به عنوان يكي از اركان مهم تاسيسات شهري صحت اين ادعاها را بيش از پيش آشكار مس سازد.
ارزيابي مچاله شوندگي در توده سنگهاي مسير قطعه دوم تونل انتقال آب نوسود
تونل انتقال آب نوسود با طول بالغ بر 48 كيلومتر و قطر 6/73 متر در غرب ايران واقع است . بخش اعظم انتهايي مسير قطعه دوم اين تونل از سنگهاي شيلي و مارني با RMR حدود 26 و روباره 995 متري تشكيل شده است . اين موضوع شرايط را براي ظهور پديده مچاله شوندگي در قسمتهايي از مسير تونل مهيا نموده است . در اين تحقيق احتمال وقوع مچاله شوندگي با استفاده از روشهاي مختلف ارزيابي شده و محدوده هاي مستعد مچاله شوندگي در تونل نشان داده شده است . نتايج تحقيق نشان مي دهد كه برخي از مناطق تونل استعداد مچاله شوندگي متوسط تا زياد را دارند .
بررسي نشست زمين ناشي از حفاري مرحله اي تونلهاي دوقلوي شهري به روش تجربي و عددي - مطالعه موردي تونل اميركبير
تونلسازي درمناطق كم عمق شهري همواره داراي مخاطراتي است كه مهمترين آنها نشست سطح زمين و تاثير آن بر سازه هاي روزميني ميباشد دراينمقاله جهت پيش بيني ميزان نشست زمين در مسير حفاري بخش TU تونل اميركبير تهران از روشهاي تجربي پك و روش عددي تفاضل محدود نرم افزار Plaxis استفاده شدها ست در روش تجربي پارامترهاي شكل هندسي تونل و عمق حفاري از سطح زمين تاثير گذار ميب اشد درحاليكه در روش عددي علاوه بر پارامترهاي فوق پارامترهاي ژئوتكنيكي زمين محل حفاري و مشخصات سيستم نگهداري نيز در محاسبات پيش بيني نشست زمين به كار برده مي شود. دراين مقاله ابتدا نشست زمين ناشي از حفر گالري مركزي در هر سه مرحله حفاري به روش تجربي و عددي محاسبه و پس از مقايسه نتايج بدست آمده با مقادير واقعي اين روش براي حفاري تمام مقاطع تونل درنظر گرفته شده است كه با افزايش گالري هاي حفاري شده و ايجاد ستون درگالري مركزي كهنقش مهمي در توزيع تنش خاك و كاهش نشست زمين دارد.
ارزيابي فشار تورمي و تأثير آن بر پوشش تونل دشت ذهاب
در اين پروژه روشهاي ارزيابي تنشهاي تورمي و نحوه اعمال آن به پوشش بتنـي تونـل دشـت ذهـاب ( قطعه دوم تونل نوسود ) مورد بررسي قرار گرفته است . مقطع بحرانـي از ديـدگاه تـورم بـا اسـتفاده از آزمـايش هيدرومتري و XRD وآزمايشات نفوذپذيري تعيين شده است . بـراي بدسـت آوردن مقـدار تنـشهاي تورمي از روشهاي آزمايشگاهي و آزمايش كرنش تورمي آزاد استفاده شده و كرنش تورمي حجمـي بصورت افزايش تنش شبيه سازي شده است . براي بدسـت آوردن محـل اعمـال تنـشهاي تـورمي از روش مسير تنش استفاده شده است . منطقه آزادشدگي تنش مكـان هندسـي نقـاطي در نظر گرفته شده است كه در آن مقدار تغييـر ناپذير اول تنش بعد از حفاري نسبت به مقدار آن قبل از حفـاري كمتـر شـده باشـد . مقـداراعم ال تنش تورمي در هر المان از منطقـه آزادشـدگي تـنش بـه ميـزان آزادشـدگي تنش بـستگي داشته و تنشهاي تورمي بلافاصله پس از حفاري اعمال شده اند . در اين تحقيق توده سنگ اطـراف تونـل و سيستم نگهداري تونل با نرم افزار FLAC مدلسازي شده و تنشهاي تورمي به المانهاي اطراف تونل كه دچار آزادشدگي تنش شده است، اعمال شده است . با مطالعه تونـل انتقـال آب دشـت ذهـاب از ديدگاه تورم مشخص شد كه براساس آزمايشهاي انجام شده سيستم نگهداري موجود مناسب بـوده و توانايي تحمل بار اضافي ناشي از تورم را دارد.
كلمات كليدي:
فشار تورمي، سيستم نگهداري، تونل، دشت ذهاب
سومين كنفرانس مكانيك سنگ ايران
نويسندگان:
مسعود بياتي - كارشناسي ارشد مكانيك سنگ، دانشگاه صنعتي اميركبير
علي مرتضوي - عضو هيئت علمي دانشكده مهندسي معدن، متالوژي و نفت دانشگاه صنعتي امير
علي همتي شعباني - معاونت فني مهندسين مشاور ايمن سازان
این سایت در ستاد ساماندهی پایگاه های اینترنتی به ثبت رسیده است و تمامی محصولات و خدمات این سایت حسب مورد دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه می باشد همچنین فعالیت های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران می باشد.