پس از انتخاب کلید عضویت در انتهای صفحه جدیدی که باز خواهد شد، اطلاعات خود را تکمیل و عضویت خود را تایید نمایید
درباره وب سايت
مرجع آموزش زمین شناسی، سنجش از دور، معدن و عمران
جامع ترین و معتبرترین آموزش برای نرم افزار های زمین شناسی، مهندسی معدن، ژئومکانیک (مکانیک سنگ و ژئوتکنیک)، عمران (خاک و پی)
............................................
رزومه مدرسان:دانشجویان کارشناسی ارشد و دکترا رشته های مهندسی معدن و عمران دانشگاه صنعتی امیرکبیر (پلی تکنیک) تهران
جهت آموزش حضوری و غیر حضوری (آنلاین و تهیه فیلم آموزشی) نرم افزار ها با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید............................................
09157330367-09381295869 اسمعیلی-مدیریت وبسایت........ ................................................ در صورتی که موفق نشدید با شماره های فوق تماس حاصل فرمایید از طربق ایمیل زیر نیز می توانید در خواست خودتان را مطرح نمایید.......................................
raminesmaeili68@gmail.com
...................این سایت در ستاد ساماندهی پایگاه های اینترنتی به ثبت رسیده است و تمامی محصولات و خدمات این سایت حسب مورد دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه می باشد. همچنین فعالیت های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است
خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود
بررسی اثر ارتعاشی حرکت قطار در تونل های زیرزمینی بر روی سازه های سطحی(مورد مطالعه: خط 1 متروی تبریز)
تونل سازی در مناطق پرتراكم شهری، همواره دارای مخاطراتي است كه یکي از مهمترین آن ها ارتعاش های منتشر شده ناشي از قطارهای زیرزميني و تاثير آن بر سازه های روزميني مي باشد. در این مقاله هدف، بررسي اثر ارتعاشي حركت قطار زیرزميني بر روی سازه های سطحي در نزدیکي ایستگاه 11 خط 1 متروی تبریز مي باشد. استفاده شده است. برای شبيه سازی حركت قطار، فاكتورهای موثر روی بار دیناميکي و (ABAQUS )كه بدین منظور از مدل عددی المان محدود سه بعدی نرم افزار فركانس مطالعه شد و تغييرات نيروی واگن در یک مدل طولي درنظر گرفته شده است. سپس برای تعيين ارتعاش رسيده، بار دیناميکي قطار با استفاده از تبدیلات فوریه به صورت بار نقطه ای روی مدل عددی تونل اعمال شد. بيشترین جابجایي های افقي و قائم در زیر سازه برای حالت عبور هم زمان دو قطار به ترتيب برابر 2.78 و 5.23 83دسيبل مي باشد،كه در صورت استفاده از لایه الاستيک سيلومر در زیر ریل این / ميلي متر بدست آمد. هم چنين ارتعاش ایجاد شده در زیر سازه در این حالت برابر 98 ارتعاش ایجاد شده تا 61 دسيبل كاهش مي یابد. در نهایت، نتایج با تغييرات خواص ژئومکانيکي خاک بررسي شد. نتایج نشان مي دهد با افزایش وزن مخصوص خاک، دامنه ارتعاش رسيده به سازه كاهش مي یابد. و با افزایش مدول الاستيک خاک سطح ارتعاش رسيده به سازه افزایش مي یابد، در حالي كه تغييرات پارامترهای موهر كولمب ( چسبندگي و زاویه اصطکاک خاک) تأثير قابل توجهي روی سطح ارتعاش ایجاد شده ندارد.
کلمات کلیدی:
بار دینامیکی قطار، خط 1 متروی تبریز، ارتعاش سازه سطحی، مدلسازی عددی
نویسندگان :
بهرام طعنه گنبدی (دانشجوی کارشناسی ارشد ژئوتکنیک، دانشگاه صنعتی شریف)
محمد حسین صدقیانی (استادیار دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه صنعتی شریف)
امیر میرجلیلی (دانشجوی کارشناسی ارشد سازه، دانشگاه صنعتی شریف)
مدلسازی د ن یامیکی انفجارات داخلی در سازه های مدفون و تاثر ی آن بر سازه های اطراف
امروزهبا توجه به گسترش و توسعه شهرها و نياز مبرم آنها به فضاهای زیرزميني، ساخت این فضاها به سرعت در حال رشد مي باشد. در این شرایط قرار گرفتن دو فضای زیرزميني در كنار یکدیگر نه تنها دور از ذهن نيست، بلکه به وفور مشاهده مي شود. حال احتمال ایجاد انفجار در داخل تونل بر اثر تهد د یات نظامی، تروریستی و ا ی حوادث باعث می شود تا بررسی تخریب ها و تاثر یات آن بر سازه ها ی اطراف بسا یرحياتي باشد. در این تحقیق، ابتدا به تحلیل پاسخ دیناميکي تونل ها تحت تاثير انفجار داخلي به صورت سه بعد ی پرداخته شده است و پس از آن با بررسی و مدلسازی ،(PPV) و به روش تجربی هندرون و معا یر حداكثر سرعت ذرات Flac3D عددی انفجارات داخلی توسط روش تفاضل محدود بو ل سیه نرم افزارفاصله تخریب بین سازه های ز ر یزمینی و فاصله ا م ینی برای طراحی سازه های مجاور در راستاهای مختلف ارائ و مقا س یه گرد د یه است. نتایج نشان می دهد ه ک روش عددی سه بعدی نسبت به روش های تجربی، فاصله تخریب را كمی بیشتر برآورد می كند.
کلمات کلیدی:
مدلسازی د نا یمیکی، انفجار، سازهز ر یزمینی، روش عددی تفاضل محدود ،FLAC3D
نویسندگان :
امین صالحی (کارشناس ارشد مکانیک سنگ، دانشگاه ز ید)
سعید جمالی زواره (دانشجوی دکترای مکانیک سنگ، دانشگاه صنعتی اصفهان)
تحلیل حد پایین ظرفیت باربری پی نواری با استفاده از روش بدون شبکه و برنامه ریزی غیرخطی
در این مقاله با استفاده از تركيب تئوری حد پایين و یک روش بدون شبکه، تکنيکي جدید برای تعيين حد پایين ظرفيت باربری پي های نواری ارائه گردیده است. بر این اساس، هندسه مساله با استفاده از گره ها شبيه سازی شده و پارامتر تنش به عنوان متغير ميداني توسط یک روش بدون شبکه در گره ها مجزاسازی مي گردد. با اعمال شرایط تعادل، شرایط مرزی و شرایط عدم زوال به گره ها، یک مساله بهينه یابي غير خطي تشکيل مي شود كه با حل این مساله، ميدان تنش مجاز استاتيکي بدست مي آید. با توجه به ميدان تنش بدست آمده مي توان حد پایين برای ظرفيت باربری پي نواری را تخمين زد.
کلمات کليدی:
حد پایين، ظرفيت باربری، روش بدون شبکه
نویسندگان :
ساراراسخ (دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشگاه صنعتی شيراز)
سيد محمد بينش (استادیار دانشکده مهندسی عمران و محيط زیست، دانشگاه صنعتی شيراز)
عبدالحسین بغلانی (استادیار دانشکده مهندسی عمران و محيط زیست، دانشگاه صنعتی شيراز)
ارزیابی پتانسیل روانگرایی در سازه های زیرزمینی( مطالعه موردی قطعه شرقی- غربی تونل خط 7 متروی تهران)
روانگرایی یکی از مهمترین و تأثیرگذارترین عوامل تخریب سازهها در مناطق مستعد بروز این پدیده هنگام وقوع زلزله میباشد. بطور کلی روانگرایی و شدت آن به دو عامل مهم شامل خصوصیات لرزهها و شرایط مصالح اشباع برای روان شدن، از جمله تراکم آنها بستگی دارد. هر چند پدیده روانگرایی و تأثیر آن بر سازههای سطحی به کرات مورد مطالعه قرار گرفته، اما تأثیر آن بر سازههای زیرزمینی تاکنون کمتر مورد توجه بوده است. همچنین با توجه به گسترش فضاهای زیر زمینی مانند مترو و تونلهای ماشینرو در کشورهای رو به توسعه مانند ایران و قرار گرفتن کشور در منطقهای با لرزهخیزی بالا ضرورت مطالعه در این زمینه آشکار میباشد. در این پژوهش به ارزیابی روانگرایی در بخشی از تونل خط 7 متروی تهران (قطعه شرقی- غربی) پرداخته شده است. به منظور سهولت در محاسبات این قسمت از تونل به 6 بخش تقسیم شده است و هر بخش بطور مجزا مورد هستند استفاده شده است که عبارتند از روش سید، روش جدید ونکوور SPT بررسی قرار گرفته است. در این پژوهش از سه روش که بر پایه عدد و روش متوسط که میانگینی از چند روش ارزیابی می باشد. سپس پتانسیل روانگرایی بر پایه سرعت امواج برشی در خاک مورد ارزیابیقرار گرفته است و در نهایت مقادیر بدست آمده از این روش ها با هم مقایسه شده است.
کلمات کلیدی:
روانگرایی، تونل، عدد نفوذ استاندارد، موج برشی، لرزه خیزی
نویسندگان :
علی ارومیه ای (استاد دانشکده علوم پایه، دانشگاه تربیت مدرس)
امیرحسین منجمی(کارشناس ارشد زمین شناسی مهندسی، موسسه مهندسین مشاور طاها)
صادق طریق ازلی(دانشجوی دکتری زمین شناسی مهندسی، دانشکده زمین شناسی مهندسی دانشگاه فردوسی مشهد)
بررسی دقیق اثر درزه داری بر روی ظرفیت باربری پی سنگی تحت اثر بار سدهای وزنی(مطالعه موردی سد صفا در کرمان)
در طراحي پي ها برروي توده هاي سنگي، نياز است که توده سنگ ساختگاه از جنبه هاي مختلف مورد بررسي قرار گيرد. يکي از اين جنبه ها علاوه بر بررسي مساله نشست و ناپايداري، تعيين ظرفيت باربري پي سنگي است. ميزان تاثير ناپيوستگي ها در پي، روي ظرفيت باربري آن بستگي به جهت داري، شرايط سطح و پرکننده هاي اين ناپيوستگي ها دارد. در اين پژوهش پس از انجام مطالعاتي روي توده سنگ پي سد صفا در استان کرمان، ظرفيت باربري پي سنگي در دو حالت مورد ارزيابي قرار گرفته است. در حالت اول، با فرض محيط پيوسته براي پي سنگ، آناليز با در نظر گرفتن پارامترهاي ژئوتکنيکي توده سنگ براي سنگ پي انجام شده است. در حالت دوم، آناليز با درنظر گرفتن دو دسته درزه در پي سنگ، با درنظر گرفتن پارامترهاي ژئوتکينکي سنگ بکر براي سنگ پي انجام شده است. براي دو حالت مقادير تنش و ضريب اطمينان فشاري و کششي و در نتيجه ظرفيت باربري نهايي و مجاز با استفاده از روش هاي آئين نامه اي، تجربي و تحليلي بدست آمده است. در نهايت مقادير ظرفيت باربري نهايي و مجاز بدست آمده از روشهاي مختلف باهم مقايسه شده است. اختلاف بين مقادير ظرفيت باربري مجاز بدست آمده در دو حالت فوق حاکي از تاثير قابل توجه شرايط درز و ترک ها در ظرفيت باربري پي در اين پروژه است.
بررسي تغييرات نتايج تحليل عددي ديوارهاي خاك مسلح با استفاده از المانهاي سطح مشترك
تکنيک خاک مسلح به طور گسترده در ساخت دیوارهای حائل و خاكریز پي ها بکار گرفته شده است. در این مقاله رفتار دیوار خاكي مسلح شده با مورد بررسي قرار ميگيرد. بدین منظور یک مدل از این دیوار كه Plaxis ژئوگرید به كمک روش اجزاء محدود و با استفاده از نرمافزار دو بعدی نتایج مربوط به ابزارگذاری آنها در دسترس بود، انتخاب گردید و در دو حالت، با استفاده از المانهای سطح مشترک و بدون آن مدلسازی شد. سرانجام مدل عددی با استفاده از نتایج ابزارگذاری كاليبره گردیده و توانایي این نرمافزار در پيشبيني جابجایي دیوار، تغييرشکل روكش، نيروی كششي مسلحکننده در لایههای تسليح در دو حالت با استفاده از المانهای سطح مشترک و بدون آن ارزیابي ميشود.
تخمين فشار مناسب جبهه كار براي كنترل نشست در محدوده ايستگاه Q7 خط 7 متروي تهران
همواره نشست سطحي به عنوان چالشي در حفر تونلهای شهری مورد نظر بوده است. امروزه با استفاده از دستگاه های TBM-EPB كه با اعمال فشار به جبهه كار از اتلاف حجم جبهه كار تا حد زيادی جلوگيری مي نمايد، نشست های سطحي به حداقل رسانده مي شود. نکته اصلي در اين مورد تعيين فشار مناسب اتاقك حفاری برای رسيدن به حالت بهينه مي باشد.در اين تحقيق، 60 متر از مسير شمالي-جنوبي خط 7 متروی تهران در به همراه تونل دوقلوی توحيد كه به واسطه نزديکي تونلها و وجود Q محدوده ايستگاه 7 مدلسازیشدهاست.مزیانFLAC3Dسازههايسرباردرسطحزمينداراياهميتاست،بوسيلهتحليلسهبعديبروشتفاضلمحدودبااستفادهازنرمافزارتحليلعددی فشار مناسب ابتدا توسط روشهای تحلیلی-تجر يبو سپس بوسيله تحليل عددی برآورد شده است. در نهايت با بررسي نتايج حاصل از روش عددی مشاهده مي شود كه فشاری حدود 3 بار در اتاقك حفاری برای كنترل نشست مناسب مي باشد.
کلمات کليدي:
فشار جبهه کار، نشست، روش عددي ،TBM-EPB،FLAC3D
نویسندگان :
عيد جمالي زواره (دانشجوي دکتراي مکانيک سنگ دانشگاه صنعتي اصفهان)
عليرضا ياراحمدي (هيئت علمي دانشکده مهنسي معدن و متالورژي دانشگاه ز يد)
جواد غلام ن ژاد(هيئت علمي دانشکده مهنسي معدن و متالورژي دانشگاه ز يد)
بررسی اندرکنش دینامیکی خاک و سازه با استفاده از روش ترکیبی المان محدود المان محدود مرزی مقیاس شده
روش المان محدود مرزی مقا یس شده یک روش كاهش مرتبه با استفاده از ارتباط برقرار كردن ما ین دو روش المان محدود و المان مرزی برای حل مسائل مکانیک جامدات م یباشد. در مسائل ژئومکانیک، در حالت استاتیکی و د نا یمیکی این روش به خصوص برا ی مدل كردن فضا ی نم ی بینهایت خاک م د فی می باشد. در این مقاله ابتدا خلاصه ای از روابط كلی روش ا بین گرد د یه، سپس به بررسی كاربرد روش ترکیبیمذكور برای حل مسائل اندر كنش د نا یمیکی خاک وسازه پرداخته شده است. ابتدا كارآیي روش، در مد لسازی مسائل استاتيکي بررسي شده سپس پاسخ محیط الاستیک به موج افقی از نوع موجک ریكرو اندركنش د نا یمیکی خاک با بلوک الاستیک در حوزه ی فركانسی و زمانی مورد تحلیل قرار گرفته اند. برای مدل سازی در حوزه ی فركانسی از بسط مجان یب حد فركانس بالای ماتریس سختی د نا یمیکی توسط سری پده استفاده شده است. صحت تمامي پاس خهای بدست آمده با سایر رو شهای عددی سنجيده شده است.
تأثیر استفاده از تیر حلقوي بر ظرفیتباربريفونداسیونهاي پوستهاي
فونداسیونهاي پوستهاي میتوانند بعنوان جایگزینی مناسب جهت پیهاي مسطح مشابه بخصوصدر شرایط بارگذاري سنگینبررويخاكهايضعیفمورد استفاده قرار گیرند. نتایج حاصل از مطالعات نشان میدهد که استفاده از فونداسیون پوستهاي موجب افزایش ظرفیت باربري خاكمیشود.افزایش ظرفیت باربري ممکن است با توجه به نوع خاك و شکل پوسته تا بیش از 100 % نیز باشد. تحلیلهاي انجام شده بر روي اینشالودهها، نمایانگر ایجاد تمرکز تنش در محل اتصال پی با خاك است. به منظور جلوگیري از این تمرکز تنش، استفاده از یکتیر حلقوي در براي آنالیز این پیها بسیار پیچیده است، در این (closed-form) محل اتصال پیشنهاد میشود. باتوجه به آنکه ارائه راهحلهاي تحلیلی دقیق به بررسی اثر استفاده از تیر حلقوي بر ظرفیت باربري فونداسیون پوستهاي و Abaqus/CAE 6.11- مقاله با استفاده از نرمافزار المان محدود 3 تمرکز تنشدر محل اتصال پی و خاكپرداخته میشود. نتایج مطالعات حاکی از تاثیر عمده استفاده از این سیستم بر ظرفیتباریري پی می باشد.
مقایسه عملکرد ژئوسنتتیک برظرفیت باربري خاک هاي ریزدانه و درشت دانه مسلح شده
در این مقاله به منظور مطالعه عملکرد ژئوسنتتيک ها به منظور افزایش عمر سازه ها، كاهش ميزان نشست ، افزایش قابليت باربری خاک ، به و دونوع ژئوگرید (g/m2) بررسي آزمایشگاهي رفتارخاكهای درشت دانه و رس ریزدانه مسلح شده با دونوع ژئوتکستایل با وزن واحد 300 و 500 پرداخته شده است. در این تحقيق مدل آزمایشگاهي از هردو نوع خاک ریزدانه و درشت CBR 40 را با انجام آزمایش ×40mm 10 و ×10mm ابعاد دانه ساخته شده، سپس با لایه های از ژئوتکستایل و ژئوگرید جهت تاثير بيشتر در بالاترین تراز،مابين لایه های متراكم شده خاک با ژئوتکستایل و ژئوگرید مسلح گردیده و با مقایسه ميزان تاثير ژئوسنتتيک ها از نظر نوع بر عملکرد مکانيکي خاكهای ریز و درشت دانه به لحاظ ظرفيت باربری وميزان فرورفتگي نمونه تحت بارگذاری مورد پردازش و تحليل واقع گردیده است. با تحليل داده های حاصله از مطالعه بر روی نمونه های آزمایشگاهي و مقایسه داده ها در حالت مسلح با حالت مسلح نشده،تاثير استفاده از ژئوسنتتيک ها در افزایش ظرفيت باربری وكاهش نشست نمونه های مورد آزمایش نمایان مي شود.
این سایت در ستاد ساماندهی پایگاه های اینترنتی به ثبت رسیده است و تمامی محصولات و خدمات این سایت حسب مورد دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه می باشد همچنین فعالیت های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران می باشد.