<>

صفحه قبل 1 ... 6072 6073 6074 صفحه بعد

نوشته شده توسط : رامین اسمعیلی

بررسی پتانسیل مچالهشوندگی و مخاطرات ژئوتکنیکی ناشی از آن در توده های سنگی مسیر تونل انتقال آب آزاد (قطعه اول) به دشت دهگلان قروه

مچالهشوندگي عبارت است از برش وابسته به زمان سنگ كه منجر به حركت سنگ های درونگير به سمت تونل مي شود. در این مقاله به منظور بررسي پتانسيل مچاله شوندگي در مسير تونل انتقال آب آزاد (قطعه اول) به دشت دهگلان قروه از دو روش تجربي و دو روش نيمه تجربي استفاده شده است. نتایج روش های تجربي، پتانسيل وقوع مچاله شوندگي رد كرده است ولي در مقابل نتایج روش های نيمه تجربي وقوع مچاله شوندگي حتمي را پيش بيني مي نماید. با توجه به اینکه مسير تونل انتقال آب آزاد از زون فعال سنندج سيرجان عبور مي كند و روش نيمه تجربي علاوه بر ضخامت روباره، مقاومت توده های سنگي و كرنش جداره تونل را نيز در نظر  مي گيرد، لذا نتایج روش نيمه تجربي از دقت بالاتری برخوردار بوده و پتانسيل وقوع مچاله شوندگي برای مسير تونل انتقال آب آزاد وجود دارد.

کلمات کلیدی:

مچاله شوندگی، تونل آزاد (قطعه اول)، کرنش جداره تونل، روش تجربی، روش نیمه تجربی

نویسندگان :

سید داود محمدی (عضو هیات علمی گروه زمین شناسی، دانشگاه بوعلی سینا همدان)

حیدر فتحی (کارشناس ارشد معدن، مهندسین مشاور طاها)

هانا مرادی سلیمی (دانشجوی کارشناسی ارشد زمین شناسی مهندسی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان)

 

دومين كنفرانس ملي مهندسي ژئوتکنيک ایران (1393)

 

 

برای دانلود مقاله به ادامه مطلب بروید

 



:: موضوعات مرتبط: دانلود مقالات فارسی (کنفرانس های داخلی) , مقالات مکانیک سنگی و ژئوتکنیکی , ,
:: برچسب‌ها: دانلود , مقاله , رایگان , مچاله شوندگی , تونل آزاد (قطعه اول) , کرنش جداره تونل , روش تجربی , روش نیمه تجربی ,
:: بازدید از این مطلب : 2932
|
امتیاز مطلب : 4
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : دو شنبه 15 تير 1394 | نظرات ()
نوشته شده توسط : رامین اسمعیلی

مطالعه و بررسی خطرکلاگینگ در مسیرتونل کمکی کانال ابوذر تهران

نياز به حفاری مکانيزه تونلها در محيط های شهری در دو دهه اخير، پيوسته درحال افزایش بوده است. با این وجود مخاطراتي مانند گل گرفتگي، سایش، نشست سطحي و غيره در حفاری در محيط شهری وجود دارد كه قبل از اجرای هر پروژه باید پيش بيني شده و تمهيدات مقابله با آن اندیشيده شود. چسبندگي خاک یکي از موضوعات حساس در تونل های مکانيزه در زمين های نرم مي باشد كه به معني چسبندگي ذرات خاک به ابزار برشي، دیسک كاتر، كاترهد، اتاقک فشار و حتي نقاله مارپيچي ميباشد كه مي تواند سبب پدیده كلاگينگ و یا انسداد ناشي از گل گرفتگي در ماشين شود. در این مقاله روشهای زمين شناسي مهندسي و ژئوتکنيکي كه برای پيش بيني كلاگينگ در مسير تونل معرفي شده و برای این منظور تونل كمکي كانال ابوذر كه با استفاده از سپر تعادلي فشار زمين ) EPB TBM ( اجرا شده است، مورد مطالعه قرار گرفته است. این تونل با 1 متر در بخش شرقي بلوار ابوذر و در مجاورت كانال سرخه حصار حد فاصل پل دوم تا بزرگراه افسریه تهران واقع شده است. ارزیابي خطر / قطر 7 انسداد وگل گرفتگي با استفاده از روش های مختلف مانند) 2004 ) Burger and Thewes در بخش های مختلف مسير تونل نشان داد كه بيشتر مسيرتونل در محدوده خطركم تا متوسط قرار مي گيرند. 

کلمات کلیدی:

تونل، خطر کلاگینگ، حفاری مکانیزه

نویسندگان :

سید داود محمدی (استادیار دانشگاه بوعلی سینا)

امید فروغ (مدیر طراحی دسیبلین تونل مهندسین مشاور هندسه پارس)

مینا صدقی (دانشجوی کارشناسی ارشد زمین شناسی مهندسی دانشگاه بوعلی سینا -
همدان)

 

دومين كنفرانس ملي مهندسي ژئوتکنيک ایران (1393)

 

 

برای دانلود مقاله به ادامه مطلب بروید

 



:: موضوعات مرتبط: دانلود مقالات فارسی (کنفرانس های داخلی) , مقالات مکانیک سنگی و ژئوتکنیکی , ,
:: برچسب‌ها: دانلود , مقاله , رایگان , تونل , خطر کلاگینگ , حفاری مکانیزه ,
:: بازدید از این مطلب : 2996
|
امتیاز مطلب : 1
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : دو شنبه 15 تير 1394 | نظرات ()
نوشته شده توسط : رامین اسمعیلی

مقایسه ی تراکم ارتعاشی و دینامیکی از نظر اهمیت و کاربرد در خاک های ماسه ای

یکي از مسائل مهم در پيسازی و راهسازی، مقاومت لایههای خاک ميباشد. این مقدار باید در حد مطلوب باشد تا سطوح مختلف خاک در اثر تنشهای واردهی ناشي از بارگذاری، تغيير شکل نداده و بتوانند تحمل جذب و انتقال بار را از لایه های بالاتر به پایينتر داشته باشند. برای این منظور باید لایههای مختلف را تا حد قابل قبولي متراكم نمود. متراكمكردن خاک باعث افزایش مقاومت خاک، كاهش قابليت تغييرحجم و كاهش قابليت نفوذپذیری خاک ميگردد. در این مقاله به مقایسهی تراكم ارتعاشي و دیناميکي از نظر اهميت و كاربرد در خاکها پرداخته ميشود. نيروی متراكم كنندهی غلتکهای ارتعاشي ناشي از ارتعاش و وزن استاتيکي غلتک ميباشد؛ حال آنكه تراكم دیناميکي با غلتک یک فرآیند دارای ظرفيت انتقال بارهای ضربهای دیناميکي در یک بازهی گسترده است. این فرآیند به صورت انتقال انرژی به خاک به وسيلهی حركت صعودی سقوطي جرم چرخان با مقطعي غيردایرهای انجام ميپذیرد. این دو روش تراكم به طور وسيعي به عنوان وسيلهی اصلاح خاک، به خصوص در لایههای فوقاني آن به كار ميروند. انواع معيني ازخاکها مانند ماسه، شن وسنگهای درشت عکسالعمل بسيارخوبي درمقابل تراكم توليد شده به وسيله تركيب فشار و ارتعاش ازخود نشان ميدهند. هنگامي كه خاک مرتعش ميشود ذرات تغيير محل داده و جهت افزایش وزن مخصوص توده به ذرات مجاورشان نزدیکتر ميشوند. پارامترهای مهم خاک كه در تراكم دیناميکي مؤثر هستند عبارتند از طبقهبندی خاک، درجهی اشباع، نفوذپذیری و طول مسيرهای زهکشي. معمولاً دو پارامتر اول را ميتوان با روش سنتي تعيين كرد و دو پارامتر آخر یعني نفوذپذیری و طول مسيرهای زهکشي دارای نقش مهمي در تراكم دیناميکي هستند. بنابراین با توجه به عوامل مختلف، گروهبندی خاکهای مناسب برای تراكم دیناميکي تعيين شده و خاکها را بر مبنای نفوذپذیری، به سه منطقهی دانهبندی شمارهی یک (خاکهای نفوذپذیر)، شمارهی دو (خاکهای نيمه نفوذپذیر) و شمارهی سه (خاکهای نفوذناپذیر) تقسيم نمودهاند. درنتيجهی بهسازی خاک با این روشها ميتوان به افزایش مقاومت مجاز خاک، از بين رفتن نشست نامتقارن و رفع پتانسيل روانگرایي دست یافت .

کلمات کلیدی:

تراکم ارتعاشی، تراکم دینامیکی، کاربرد غلتکها، خاک ماسه ای.

نویسندگان :

غزال جبرئیلی (دانشجوی کارشناسی ارشد ژئوتکنیک دانشکدهی فنی و مهندسی دانشگاه یاسوج)

مهرانگیز غفاری (کارشناسی ارشد ژئوتکنیک دانشکدهی فنی و مهندسی دانشگاه یاسوج)

منصور پرویزی (استادیار دانشکدهی فنی و مهندسی گروه عمران دانشگاه یاسوج)

 

دومين كنفرانس ملي مهندسي ژئوتکنيک ایران (1393)

 

 

برای دانلود مقاله به ادامه مطلب بروید

 



:: موضوعات مرتبط: دانلود مقالات فارسی (کنفرانس های داخلی) , مقالات مکانیک سنگی و ژئوتکنیکی , ,
:: برچسب‌ها: دانلود , مقاله , رایگان , تراکم ارتعاشی , تراکم دینامیکی , کاربرد غلتکها , خاک ماسه ای ,
:: بازدید از این مطلب : 3191
|
امتیاز مطلب : 1
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : دو شنبه 15 تير 1394 | نظرات ()
نوشته شده توسط : رامین اسمعیلی

شبیه سازی عددی دیوارهای میخ کوبی شده با استفاده از روش بدون شبکه

امروزه ميخكوبي خاک 0 به صورت گسترده به عنوان یک تکنيک مقاومسازی جهت نگهداری شيبها و گودبرداریها استفاده ميشود. معمولاً تحليل و طراحي دیوارهای ميخكوبي شده با استفاده از روش تعادل حدی انجام ميگيرد. با این وجود پارامترهای متعددی بر رفتار این گونه سازهها تاثيرگذار هستند، به طوری كه ارزیابي درست اندركنش بين ميخخاکها و خاک اطراف دارای اهميت زیادی جهت ایمني و طراحي اقتصادی این گونه سازه ها مي باشد كه این موضوع در روند طراحي معمولي به صورت مناسب در نظر گرفته نميشوند . هدف از اینتحقيق، مدل سازی دقيق فصل مشترک 2 بين ميخخاک و خاک با روش بدون شبکه مي باشد كه مدل سازی دقيق آن در روش اجزاء محدود با معضلات تغييرشکلهای نامتجانس المان فصل مشترک همراه است. در این تحقيق با بهرهگيری از یک روش بدون شبکه، یک روش عددی جدید برای شبيه سازی دیوارهای ميخكوبي شده ارائه شده است. این روش با ایجاد هندسه مسئله توسط گرهها، مشکلات روشهای عددی مبتني بر شبکه را حل مينماید. یک برنامه با استفاده از روش بدون شبکه RPIM نوشته شده است. برنامه با چندین مثال صحت سنجي شده است و عملکرد بسيار خوب روش بدون شبکه در مسائل اندركنش خاک-سازه با مدلسازی یک دیوار ميخكوبيشده و مقایسه نتایج با روش المان محدود نشان داده شده است.


کلمات کلیدی:

گودبرداری، دیوارهای میخکوبیشده، اندرکنش میخ و خاک، روش عددی بدون شبکه

نویسندگان :

محمد علیائی (استادیار دانشکده مهندسی عمران دانشگاه تربیت مدرس)

بهنام نوروزی (دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه تربیت مدرس)

 

دومين كنفرانس ملي مهندسي ژئوتکنيک ایران (1393)

 

 

برای دانلود مقاله به ادامه مطلب بروید

 



:: موضوعات مرتبط: دانلود مقالات فارسی (کنفرانس های داخلی) , مقالات مکانیک سنگی و ژئوتکنیکی , ,
:: برچسب‌ها: دانلود , مقاله , رایگان , گودبرداری , دیوارهای میخکوبیشده , اندرکنش میخ و خاک , روش عددی بدون شبکه ,
:: بازدید از این مطلب : 2998
|
امتیاز مطلب : 2
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : دو شنبه 15 تير 1394 | نظرات ()
نوشته شده توسط : رامین اسمعیلی

رابطه اعداد نفوذ استاندارد و ضربه فرورفت در ریزشمع کوبشی

نظر به مزایای روش استفاده از ریزشمع در بهسازی خاک از جنبههای فني و اقتصادی، استقبال از این روش در ساليان اخير رشد چشمگيری داشته است. تحقيقات اخير برای دستيابي به روابط همبستگي بين نتایج آزمایشهای ضربه فرورفت (دیناميکي)شمع و ظرفيت باربری استاتيکي آن حاكي از آن است كه این روش جایگزین خوبي برای آزمایشهای استاتيکي ظرفيت باربری ميباشد كه گران و زمانبرند. ریزشمع نيز به عنوان یکي از اعضا خانواده شمع، نميتواند از این قاعده مستثني باشد لذا بررسي ایده ارتباطسنجي بين آزمایش ضربه فرورفت و نتایج آزمایش نفوذ استاندارد توسط مولفين برای سایتي در استان گيلان دارای بستر ماسهای اشباع مورد بررسي قرار گرفت. در این سایت ابتدا نتایج آزمایش نفوذ استاندارد و پارامترهای دیگر ژئوتکنيکي جمعآوری شده است. در گام بعد، یکسری آزمایشات ضربه فرورفت بر روی ریزشمعهای در حال كوبش انجام و ميزان نفوذ برای هر ضربه ثبت گردید. سپس رابطهی همبستگي بين مقادیر ضربه فرورفت و اعداد نفوذ استاندارد بررسي شد. در نهایت، معياری برای پس زدگي كوبش ریزشمع مورد كاوش قرار گرفت.

کلمات کلیدی:

تحکیم بستر، آزمایش ضربه فرورفت، آزمایش نفوذ استاندارد، رابطه همبستگی، ظرفیت باربری ریزشمع

نویسندگان :

محسن صابر ماهانی (عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت)

حمیدرضا الهی (عضو هیات علمی دانشگاه علم و فرهنگ)

شهام آتش بند (دانشجوی دوره دکتری خاک و پی)

 

دومين كنفرانس ملي مهندسي ژئوتکنيک ایران (1393)

 

 

برای دانلود مقاله به ادامه مطلب بروید

 



:: موضوعات مرتبط: دانلود مقالات فارسی (کنفرانس های داخلی) , مقالات مکانیک سنگی و ژئوتکنیکی , ,
:: برچسب‌ها: دانلود , مقاله , رایگان , تحکیم بستر , آزمایش ضربه فرورفت , آزمایش نفوذ استاندارد , رابطه همبستگی , ظرفیت باربری ریزشمع ,
:: بازدید از این مطلب : 2950
|
امتیاز مطلب : 4
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : دو شنبه 15 تير 1394 | نظرات ()
نوشته شده توسط : رامین اسمعیلی

تحلیل دینامیکی فشار آب مفذی و تنش موثرنسبت به کاهش سطح آب زیرزمینی (بررسی موردی برج الماس خاورمیانه در استان مازندران )

چکیده: یکي از اهداف مهم مطالعات لرزه ای در زمين های ماسه ای اشباع كاهش خطر روانگرایي و جلوگيری از افزایش فشار آب منفذی در ارتعاشات ناشي از زلزله مي باشد. در تحقيق حاضر، سعي شده است با به خدمت گرفتن یک مدل رفتاری خاك در نرم افزار اجزاء محدود كه رفتار سيکلي خاك راتحت شتابنگاشت منجيل مدل مي نماید، گروه شمع به صورت عددی در برج الماس خاورميانه در استان مازندران مورد تحليل و بررسي قرارگيرد . گروه شمع مورد مطالعه روی فونداسيوني دارای شش لایه كه عمدتا ماسه لای دار بددانه بندی مي باشد قراردارد . مدلسازی های مختلفي با نرم افزار FlacЗD صورت گرفت كه با تغيير پارامتركاهش سطح آب زیرزميني، اثر آنها بررفتار دیناميکي و استاتيکي مدل بررسي شد . نتایج حاصل، نشانگر حذف و بعضا كاهش احتمال روانگرایي در لایه های مستعد روانگرایي مي باشد.

کلمات کلیدي :

فشار آب حفره اي، ژئوتکنیکی، ماسه لاي دار بددانه بندي، ،نرم افزار FlacЗD

نویسندگان :

رضا حیدرنژاد (کارشناس ارشد ژئوتکنیک ،شرکت طراحی و نظارت مسکن سازان سلمانکلار)

 

دومين كنفرانس ملي مهندسي ژئوتکنيک ایران (1393)

 

 

برای دانلود مقاله به ادامه مطلب بروید

 



:: موضوعات مرتبط: دانلود مقالات فارسی (کنفرانس های داخلی) , مقالات مکانیک سنگی و ژئوتکنیکی , ,
:: برچسب‌ها: دانلود , مقاله , رایگان , فشار آب حفره اي , ژئوتکنیکی , ماسه لاي دار بددانه بندي , , نرم افزار FlacЗD ,
:: بازدید از این مطلب : 3088
|
امتیاز مطلب : 2
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : دو شنبه 15 تير 1394 | نظرات ()
نوشته شده توسط : رامین اسمعیلی

استفاده از روش قطعات افقی برای پیش بینی تغییر مکان لرزه ای شیب ها و دیوارهای مسلح

تئوری های متعددی در زمينه ی تغيير مکان شيب ها و دیوارهای حائل وجود دارد مانند: نيومارک، ریچارد و .... استفاده از خاک مسلح در طراحي دیوار های حائل و شيرواني ها، روشي است كه در سال های اخير متداول شده است. در بعضي جاها سازه های حائل از قبيل دیوارهای نگهبان و شيب های خاک های مسلح در مناطق فعال لرزه ای قرار گرفته اند و در اثر زلزله دچار تغيير مکان های دائمي مي گردند به طوری كه بعضي از این سازه ها در هنگام زلزله گسيخته شده و خسارات متعددی را بر جای مي گذارند، به همين دليل بررسي رفتار لرزه ای این گونه سازه ها امری بسيار مهم تلقي مي شود. روشي كه در این پژوهش برای محاسبه ی تغيير مکان ماندگار شيب های خاكي مورد ارزیابي قرار خواهد گرفت، روش قطعات افقي مي باشد. روش قطعات افقي یکي از مهم ترین روش ها در تحليل شيب های خاكي است، كه بر پایه ی تعادل حدی ارائه شده است. با توجه به مطالب فوق، در این مقاله تلاش خواهد شد تا راهکاری برای محاسبه ی تغيير مکان ماندگار شيب های خاكي به روش قطعات افقي ارائه گردد. در نهایت نتایج بدست آمده با نتایج سایر محققين مقایسه خواهد شد. سعي خواهد شد با تحليلهای متعدد فرمولها یا نمودارهایيبرای استفادههای كاربردی ارائه شود.

کلمات کلیدی:

تحلیلی، تغییر مکان لرزه ای، دیوارهای حائل مسلح شده، روش قطعات افقی

نویسندگان :

صبا شهرزاد (دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی عمران، دانشگاه خوارزمی)

صبا شهرزاد (دانشیار گروه مهندسی عمران، دانشگاه خوارزمی)

 

دومين كنفرانس ملي مهندسي ژئوتکنيک ایران (1393)

 

 

برای دانلود مقاله به ادامه مطلب بروید

 



:: موضوعات مرتبط: دانلود مقالات فارسی (کنفرانس های داخلی) , مقالات مکانیک سنگی و ژئوتکنیکی , ,
:: برچسب‌ها: دانلود , مقاله , رایگان , تحلیلی , تغییر مکان لرزه ای , دیوارهای حائل مسلح شده , روش قطعات افقی ,
:: بازدید از این مطلب : 3157
|
امتیاز مطلب : 3
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : شنبه 13 تير 1394 | نظرات ()
نوشته شده توسط : رامین اسمعیلی

بررسی عددی اثر انفجار بر روی گود پایدار شده به روش میخ کوبی در خاک ماسه ای

یکي از چالشهای مهندسين عمران در زمينه انفجار، حفظ قابليت سرویس دهي سازهها و پایداری آن پس از انفجار است. لذا در این تحقيق سعي شده است تا با استفاده از روشهای اجزاء محدود دو بعدی و با بررسي نتایج حاصل از مدلسازی كامپيوتری، اثر انفجار برروی گود پایدار شده به روش ميخکوبي مورد مطالعه قرار گيرد. بدین منظور ابتدا براساس آئين نامه FHWA یک گود پایدار شده به روش ميخکوبي به عمق 8 متر با ( 10،20 ،30 ،)و  متر  از لبه گود قرار داده شد و ، عملکرد دائمي در خاک ماسه ای طراحي گردید. سپس مدل تحت بار انفجاری با سه فاصله مختلف  نيروهای ماندگار و تغييرشکل های ایجاد شده در گود مورد بررسي قرار گرفت. بار انفجاری اعمال شده تابعي از فشار و زمان درنظرگرفته شده است. نتایج حاكي از آن است كه هرچه مركز انفجار به لبه گود نزدیکتر باشد ميزان جابجایي بيشتر است.

کلمات کلیدی:

انفجار، گود، میخ کوبی، اجزاء محدود، پدافند غیرعامل

نویسندگان :

علیرضا اردکانی (استادیار گروه مهندسی عمران دانشگاه بین المللی امام خمینی)

فرهاد همت یار (دانشجوی کارشناسی ارشد خاک و پی دانشگاه بین المللی امام خمینی)

احسان طاهرآبادی (دانشجوی کارشناسی ارشد خاک و پی دانشگاه بین المللی امام خمینی)

 

دومين كنفرانس ملي مهندسي ژئوتکنيک ایران (1393)

 

 

برای دانلود مقاله به ادامه مطلب بروید

 



:: موضوعات مرتبط: دانلود مقالات فارسی (کنفرانس های داخلی) , مقالات مکانیک سنگی و ژئوتکنیکی , ,
:: برچسب‌ها: دانلود , مقاله , رایگان , انفجار , گود , میخ کوبی , اجزاء محدود , پدافند غیرعامل ,
:: بازدید از این مطلب : 3317
|
امتیاز مطلب : 4
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : شنبه 13 تير 1394 | نظرات ()
نوشته شده توسط : رامین اسمعیلی

تاثیر وجود حفرات زیر سطحی بر پاسخ لرزه ای عوارض توپوگرافی شیروانی با استفاده از روش اجزای مرزی

فقدان شناخت كامل از چگونگي اثرات حفره های زیرزميني بر پاسخ لرزه ای عوارض توپوگرافي سطحي ونبود دسترسي به ابزارهای مناسب جهت تحليل دیناميکي این عوارض،خصوصا در حوزه زمان استفاده از روشهای عددی مناسب را جهت حل مساله انتشار امواج را ایجاب مي نمایيد. برآورد پاسخ لرزهای عوارض توپوگرافي به ویژه در حضور حفره های زیرزميني را ایجاب مينماید. در این مقاله با استفاده از روش عددی اجزای مرزی) BEM ( جهت حل مساله انتشار امواج وارزیابي پاسخ لرزهای سطح زمين شيبدار در حضور حفرات زیرزميني و تاثير این عوارض بر تفرق امواج مهاجم قائم فشاری درون صفحه P پرداخته شده است. در این راستا با بيبعد نمودن پارامترهای تاثيرگذار در مساله نظير شعاع حفره، فاصله حفره از نقطه تاج شيب و فاصله حفره از نقطه پایين شيب و زوایای مختلف شيب، به بررسي الگوهای بزرگنمایي در زمين شيبدار پرداخته شده است. نتایج بدست آمده از این تحقيق نشان ميدهند كه وجود حفرههای زیرزميني ميتواند مؤلفه افقي و قائم پاسخ لرزهای سطح زمينهای شيبدار را در مقایسه با حالت بدون حفره، تحت تاثير قرار دهد. اندركنش لرزهای توپوگرافي از نوع شيبدار با حفرات زیر زميني، الگوی تغيير مکانهای متفاوتي از سطح شيبدار بدون حفره ایجاد خواهند نمود و با تغييرات نسبت فاصله حفره به مشخصات هندسي شيب، الگوهای تفرق امواج و به دنبال آن بزرگنمایي آنها تغيير مينماید. با افزایش زاویه شيب شيرواني واقع بر حفره ، بزرگنمایي در سطح شيب نسبت به شيرواني بدون حضور حفره، به ميزان 01 درصد افزایش یافته و با افزایش فاصله حفره از پای شيب در پریودهای بالا، بزرگنمایي تغيير مکان افزایش مي یابد.

کلمات کلیدی:

عوارض توپوگرافی شیب، بزرگنمایی، پاسخ لرزه ای، اجزای مرزی، حفره های زیرزمینی

نویسندگان :

حمید علی الهی (استادیار دانشکده فنی مهندسی،گروه ارشد خاک و پی،دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان، ایران)

بهرام دارابیان (دانشجوی کارشناسی ارشد عمران گرایش خاک و پی دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان، ایران)

 

دومين كنفرانس ملي مهندسي ژئوتکنيک ایران (1393)

 

 

برای دانلود مقاله به ادامه مطلب بروید

 



:: موضوعات مرتبط: دانلود مقالات فارسی (کنفرانس های داخلی) , مقالات مکانیک سنگی و ژئوتکنیکی , ,
:: برچسب‌ها: دانلود , مقاله , رایگان , عوارض توپوگرافی شیب , بزرگنمایی , پاسخ لرزه ای , اجزای مرزی , حفره های زیرزمینی ,
:: بازدید از این مطلب : 3178
|
امتیاز مطلب : 2
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : شنبه 13 تير 1394 | نظرات ()
نوشته شده توسط : رامین اسمعیلی

بررسی اندرکنش میان تونل های خط یک و دو قطار شهری تبریز

تونلهای قطار شهری تبریز یکي از پروژه های بزرگ ملي در كشور ميباشد كه با توجه به گسترش ناوگان حمل و نقل در این كلانشهر، احداث خط دو تونل تبریز در كنار خط یک لازم و ضروری تشخيص داده شد. در تحقيق حاضر سعي خواهد شد اندركنش تونل خط دو با تونل های سهند و سبلان، با كمک نرم افزار FLAC  با توجه به ميزان تغييرات بارهای طراحي وارده بر سيستم نگهداری و كرنش های برشي بحراني در پایه های مياني مورد بررسي قرار گيرد. بدین منظور ميزان تغييرات نيروهای محوری، گشتاور خمشي و نيروهای برشي وارده بر سيستم نگهداری و همچنين كرنش های برشي ایجاد شده در پایه های مياني به فواصل مختلفي از حفاری خط دو بررسي شده است. با توجه به بررسي های بعمل آمده، هر گونه جابجایي ميان خطوط دو و یک باعث تغيير در بارهای طراحي ميگردد كه در این صورت پایداری تونل ها دستخوش تغييرات خواهد شد. نتایج حاصل از این بررسي ها ميتواند در بخش نخست از طراحي و جانمایي خط دو از دیدگاه پایداری پایه های مياني و ایمني سيستم نگهداری مورد استفاده قرار گيرد.

کلمات کلیدی:

تونل های خط 1 و 2 تبریز، نرم افزار FLAC ، بارهای طراحی، کرنش برشی.

نویسندگان :

نگین ریش سفید محمدی (دانشکده مهندسی معدن، دانشگاه صنعتی ارومیه)

رضا میکائیل (دانشکده مهندسی معدن، دانشگاه صنعتی ارومیه)

 

دومين كنفرانس ملي مهندسي ژئوتکنيک ایران (1393)

 

 

برای دانلود مقاله به ادامه مطلب بروید

 

 



:: موضوعات مرتبط: دانلود مقالات فارسی (کنفرانس های داخلی) , مقالات مکانیک سنگی و ژئوتکنیکی , ,
:: برچسب‌ها: دانلود , مقاله , رایگان , تونل های خط 1 و 2 تبریز , نرم افزار FLAC , بارهای طراحی , کرنش برشی , ,
:: بازدید از این مطلب : 3190
|
امتیاز مطلب : 3
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : شنبه 13 تير 1394 | نظرات ()

آدرس:مشهد-خیابان رسالت-رسالت 64-مذهبی5-پلاک 11-شرکت مهندسین مشاور پارسیان سازه گستر کانیار-گروه مهندسی IROCK
شماره تماس:اسمعیلی 09381295869 (تلگرام) - 09157330367 آدرس ایمیل:raminesmaeili68@gmail.com
این سایت در ستاد ساماندهی پایگاه های اینترنتی به ثبت رسیده است و تمامی محصولات و خدمات این سایت حسب مورد دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه می باشد همچنین فعالیت های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران می باشد.
اینماد logo-samandehi لوگوی شرکت لوگوی گروه