پس از انتخاب کلید عضویت در انتهای صفحه جدیدی که باز خواهد شد، اطلاعات خود را تکمیل و عضویت خود را تایید نمایید
درباره وب سايت
مرجع آموزش زمین شناسی، سنجش از دور، معدن و عمران
جامع ترین و معتبرترین آموزش برای نرم افزار های زمین شناسی، مهندسی معدن، ژئومکانیک (مکانیک سنگ و ژئوتکنیک)، عمران (خاک و پی)
............................................
رزومه مدرسان:دانشجویان کارشناسی ارشد و دکترا رشته های مهندسی معدن و عمران دانشگاه صنعتی امیرکبیر (پلی تکنیک) تهران
جهت آموزش حضوری و غیر حضوری (آنلاین و تهیه فیلم آموزشی) نرم افزار ها با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید............................................
09157330367-09381295869 اسمعیلی-مدیریت وبسایت........ ................................................ در صورتی که موفق نشدید با شماره های فوق تماس حاصل فرمایید از طربق ایمیل زیر نیز می توانید در خواست خودتان را مطرح نمایید.......................................
raminesmaeili68@gmail.com
...................این سایت در ستاد ساماندهی پایگاه های اینترنتی به ثبت رسیده است و تمامی محصولات و خدمات این سایت حسب مورد دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه می باشد. همچنین فعالیت های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است
خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود
روشي نوين با توجيه فني اقتصادي براي اجراي سازه هاي زيرزميني در ايران
دراين مقاله روشنويني با توجيه فني اقتصادي در ساخت سازه هاي زيرزميني و بطور خاص اجراي شفت ها مورد بررسي قرار گرفته است اين شفت ها كاربرد وسيعي در عمليات تونل سازي و سازه هيا زيرزميني دارند كه روش ديوار ديافراگمي به عنوان روشي نوين درا يران مي تواند جايگزين مناسبي براي اجراي شفت ها با روش سنتي حفاري و حفاظت موقت و لاينينگ بتني به حساب ايد اجراي ديوار ديافراگمي بوسيله دستگاه حفار گراب مكانييك هيدروليكي يا هيدروفرز با حفاري ترانشه هاي ديوار آغاز و با نصب انداستاپ، ماسه گيري دوغاب داخل ترانشه، نصب قفسه هاي بافته شده آرماتور و بتن ريزي به روش ترمي تكميل مي شود سپس حفاري خاك داخل شفت صورت ميگيرد. براي بررسي مزاياي اين روش مطالعه موردي برروي شفت هواكش مربوطب ه توسعه شمالي خط 1 متروي تهران و سپس مقايسه مالي و زماني ميان روش سنتيو ديوار ديافراگمي انجام گرفته است.
كلمات كليدي:
سازه هاي زيرزميني، ديوار ديافراگمي، روش سنتي، گراب، هيدروفرز، توسعه پايدار
نهمين همايش ملي تونل-1390
نويسندگان:
علي وهابي - دانشجوي كارشناسي ارشد مهندسي و مديريت ساخت
مهدي روانشادنيا - كانديداي دكتري مهندسي و مديريت ساخت
بكارگيري مجموعههاي فازي در انديس قابليت حفاري توده سنگ براي انتخاب روش تونلزني
سازگاري روش تونلزني انتخابي با سهولت حفر توده سنگ نقش مهمي در موفقيت يك پروژه تونلزني داراست . يكي از روشهاي انتخاب تكنيك تونلزني، روش جديد امتيازدهي قابليت حفاري توده سنگ ) ) RME است . عليرغم استفاده گسترده از چنين سيستمهاي ردهبندي تودهسنگ، عدم - قطعيت پارامترهاي ورودي و وجود مرزهاي دقيق بين كلاسهاي مجاور، استفاده عملي از آنها را با مشكل مواجه ساخته است . تئوري مجموعه فازي يكي از ابزارهاي ممكن براي غلبه بر چنين عدم - قطعيتهاست . اين مقاله به تشريح بكارگيري تئوري مجموعه فازي در روش انديس RME با استفاده از الگوريتم ممداني ميپردازد . به منظور ارزيابي قابليت اطمينان مدل فازي ارائه شده، دادههاي ژئوتكنيكي لازم از سه پروژه تونل انتقال آب نوسود، قمرود ( قطعات 3 ، (4 و كرج - تهران جمع آوري و در مدل موجود بكار گرفته شد . نتايج حاصل از اين تحقيق درستي انتخاب ماشين تونلزني سپر تلسكوپي براي هر سه پروژه را تأييد ميكند.
كلمات كليدي:
مجموعه فازي، قابليت حفاري توده¬سنگ، انديس RME، رده¬بندي توده¬سنگ
سومين كنفرانس مكانيك سنگ ايران-1386
نويسندگان:
جعفر خادمي حميدي - دانشجوي دوره دكتري استخراج معدن ; دانشگاه صنعتي اميركبير
كورش شهريار - دانشيار دانشگاه صنعتي اميركبير
محسن اكبرپورشيرازي - استاديار دانشگاه صنعتي خواجه نصيرالدين طوسي
روشي تحليلي براي پيش بيني تغيير شكل نقاط اطراف تونل با توجه به فاصله از سينه كار حفاري در شرايط تنشهاي اوليه غيرهيدرواستاتيك
بطور كلي تغيير شكل وابسته به زمان توده سنگ را مي توان ناشي از خزش توده سنگ زمان نصب و خصوصيات سيستم حائل و پيشروي سينه كار حفاري دانست روشهاي متعددي از جمله تحليلي و تجربي به كار بسته شده اند تا تغيير مكان ها و تنشهاي اطراف تونل را با توجه به فاصله از سينه كار پيش بيني نمايند. مدلهاي تحليلي ارائه شده عمدتا برپايه مفروضات ساده كننده مانند كرنش صفحه اي شرايط تنش هيدرواستاتيك و غيره مي باشند واقعيت اين است كه اين مفروضات با آنچه درعمل اتفاق مي افتد تفاوت زيادي دارد دراين پژوهش ابتدا يكي از مدلهاي تحليلي معروف در اين زمينه بررسي شده است و سپس با اصلاح مدل مذكور براي حالت تنشهاي اوليه غيرهيدرواستاتيك مدلي جديد براي پيش بيني تغيير شكل نقاط اطراف تونل با توجه به فاصله از سينه كار حفاري در شرايط تنش هاي اوليه غيرهيدرواستاتيك بدست مي آيد.
بررسيهاي منحنيهاي همگرايي – همجواري متاثر از حفر مرحله اي (تونل اصلي تالون آزادراه تهران شمال)
با توجه به پيچيدگيهاي موجود در تحليل و طراحي تونلها استفاده از روشهاي كلي ساده شده به منظور بررسي اندركنش توده و سازه، در تخمين پوشش مورد نياز , ضروري به نظر مي رسد . روش همگرايي - همجواري يكي از ابزارهاي معتبر در اين مورد محسوب مي گردد . اين روش با به تصوير كشيدن طبيعت سه بعدي تنش و كرنش فضاي اطراف سينه كار حفاري تونل، درك ساده از پيچيدگيهاي آن قسمت از تونل در حال پيشروي را ارائه مي دهد . اساس اين روش منحنيهايي است كه تغييرات هر كدام بازگو كننده شرايط تنش و كرنش ديواره تونل و حائل در فواصل مختلف از سينه كار حفاري مي باشند . منحني عكس العمل زمين، پروفيل تغيير شكل طولي تونل، منحني مشخصه نگهداري، منحنيهاي مورد بررسي در اين روش مي باشند . در اين تحقيق شرايط هندسي پيچيده در يك حفاري چند مرحلهاي، در شبيه سازي دوبعدي و سه بعدي مورد بررسي قرار مي گيرد و براساس آن روند تغييرات هر منحني در حفاري چند مرحله اي بسط داده مي شود . به طور كلي مكانيزم حاكم بر تغييرات هر منحني را مي توان كاهش فشار محبوس، بازپخش تنش در اطراف فضاي حفاري و در نهايت ايجاد جابجايي در حفر هرمرحله دانست.
كلمات كليدي:
روش همگرايي- همجواري، حفاري چند مرحلهاي، منحني عكس العمل زمين، پروفيل تغيير شكل طولي تونل، منحني مشخصه نگهداري
سومين كنفرانس مكانيك سنگ ايران-1386
نويسندگان:
رحيم حسني - كارشناسي ارشد مكانيك سنگ، دانشگاه صنعتي امير كبير
حسين سالاري راد - عضو هيئت علمي، دانشگاه صنعتي اميركبير، دانشكده مهندسي معدن، متالور
روشهاي نوين حفر و ساخت فضاهاي بزرگ زيرزميني درزمينهاي سست شهري با نگرش برروي قوس سلولي
با توجه به نياز روزافزون كلان شهرها به توسعه ناوگان حمل و نقل عمومي و انتقال بخشي از حمل و نقل به زيرشهرها بهدليل افزايش ترافيك و آلودگي ناشي از آن لازم است فضاهاي زيرزميني متعددي با سرعت زياد و در مقياسهاي بزرگ ايجاد شود اين فضاها شامل تونل هاي ترافيكي تونلهاي قطارهاي شهري و ايستگاه هاي مترو مي باشد با توجه به اجراي اين سازه ها در شهر و زيرمحلهاي زندگي انسانها احتمال ايجادمشكلاتي از قبيل نشست ساختمان ها ريزش سطح زمين و تخريب زيرساختهاي شهري وجود دارد به هميندليل با توجه به توضيح هاي فوق لازم است در اجراي روشهاي متداول زمان بر غيرايمن و پرهزينه مرسوم دركشور عزيزمان ايران بازنگري شده و روشهاي ساخت سريع مكانيزه ايمن و كم هزينه جايگزين شود .
بررسيهاي ژئومكانيكي و طرحهاي بهسازي و تقويت توده سنگ پي برج آبگير سد دوستي
در اين مقاله بررسيهاي ژئومكانيكي انجام شده بر روي توده سنگ پي برج آبگير سد دوستي و طرحهاي بهسازي و تقويت آن، مورد بحث قرار ميگيرد . سد خاكي دوستي، در شمال شرق ايران در مرز كشورهاي ايران و تركمنستان احداث شده است . يكي از اهداف اصلي اين سد تامين بخشي از آب شرب مصرفي شهر مشهد مي باشد . آبگيري از مخزن سد، از طريق يك سازه مرتفع داراي دو تراز آبگيري صورت مي گيرد . بدليل شرايط ويژه تشكيلات مارني سازند آتامير تشكيل دهنده توده سنگ پي برج آبگير و همچنين اهميت و حساسيت سازه برج آبگير، آزمايشها و بررسي هاي ژئومكانيكي وسيعي بمنظور شناسائي دقيق تر توده سنگ پي و جهت حصول اطمينان از ظرفيت باربري و پايداري سازه در طول سالهاي بهره برداري از آن انجام گرفته است . بدين منظور ضمن تجزيه و تحليل بر روي خصوصيات ناپيوستگي هاي منطقه، نتايج حاصل از آزمون هاي آزمايشگاهي و برجا، شامل تعيين وزن مخصوص، مقاومت فشاري تك محوري، مدول الاستيسيته، شاخص وارفتگي، آزمايش هاي كشيدگي ميل مهار و ديلاتومتري جهت تعيين پارامترهاي ژئومكانيكي و تخمين ظرفيت باربري توده سنگ پي مورد بررسي واقع شده است . بمنظور بهسازي و تقويت توده سنگ پي، طرح هاي انكراژ و تزريق مورد بحث قرار مي گيرد.
رده بندي WFD براي پرهيز از بي نظيمي هاي كنوني ارزش دهي سنجه هاي توده سنگ
در همه ي رده بندي هاي مهندسي توده سنگها كه تاكنون از سوي پژوهشگران پيشنهاد و به كارگرفته شده دو نارسايي يا ناروايي خودنمايي مي كند 1)ارزش دهي Rating به سنجه ها پارامترها ي رده بندي ها به هيچ روي بسامان نيست 2) پيوند ميان سنجههاي همگون و ناهمگون ناديده گرفته شده به ساني كه نگرش دلخواهانه فرمانرواي بي چون و چرا بوده است ! دراين نوشتار براي چاره گري رده بندي نويني پيشنهادشده كه برپايه ي 6 سنجه ي ديداري زمين شناسي مهندسي است پيشنهادانجمنهاي جهاني IAEAوISRM ستبراي لايه ها L تاب فشاري سنگابه R اندازه بلوكها BS شكافتگي توده سنگ F نفوذ پذيري P و هوازدگي W كه 6 سنجه يديداري اندكه درهمه ي پروژه هاي سازه هاي مهندسي در سنگها بكارگرفته مي شوند نگرش پايه اي دراين رده بندي اثر گذاري سنجها روي همه C و اثر پذيري از هم E و براي هرس زاه ارزش آن C+E پيشنهاد شدهاست.
يكي از مهمتر ين مسائل در احداث سدها ي مخزن ي، توانا يي در حفظ آب مخزن و جلوگ يري از نـشت از پي سد و مخزن آن مي باشد . براي انجام اين مهم از تمه يداتي چون : احداث پرده تزر يق آببنـد در پي سد استفاده مي شود . با توجه به قرار گرفتن سد مخزني سليمانشاه بر روي سنگهاي درزه دار، بررسي پرده آببند در ا ين پروژه از اهم يت بسزا يي برخوردار مي باشد . در اين مقالـه بـا بررسـ ي وضعيت زم ين شناس ي و ژئوتكن يكي منطقه پ ي سد، كارها ي انجام شـده در ا يـ ن راسـتا و نتـا يج حاصله را مورد بحث و بررسي قرار خواهد گرف تا بتوان از اين نتايج تدابير لازم را در مرحله فاز بهره برداري پروژه مورد استفاده قرار ده يم . از مهمتر ين نتايج به دسـت آمـده در فـاز طراحـ ي و اجراي پرده م ي توان به وجود نواح ي با م يزان نفوذپذ يري بالا ذكر نمود كه نياز به دقت بالا در فاز نگهداري و توجه زياد به اين مناطق مي باشد.
راهكارهاي بهبود سيستم تهويه تونل قمرود در كيلومتر 17 به منظور تامين و انتقال هواي موردنيازبه سينه كار
تونل انتقال آب قمرود قطعه 3و4 باطول بيش از 17 كيلومتر بلندترين تونلهاي اجرا شده كشور از يك دهانه ميباشد در زمان اين تحقيق حفاري تونل در كيلومتراژ 17 توسط دستگاه TBM در حال انجام بودكه با توجه به مشكلات تامين هواي تازه درمحدوده سينه كار و دستگاه حفاري TBM تلاش شد تامشكلات سيستم تهويه درتامين و انتقال هوا تازه به سينه كار توسط ابزارهاي اندازه مورد بررسي قرار گيرد دراين تحقيق بررسي وضعيت سيستم تهويه در سه قالب بررسي وضعيت تهويه و جريان هوا توسط بادبزن هاي دهشي و مكشي در Backup بررسي كيفي عملكرد بادبزن ها و لوله تهويه براساس ميزان هواي دهش شده توسط هر دستگاه بادبزن تهويه و هواي انتقال يافته به بادبزن هاي كمكي در طول تونل و بررسي وضعيت تهويه سرعت هوا درطول تونل هواي برگشتي سيستم تهويه و مقايسه آن با نتايج طراحي انجام شد تا ضمن ارزيابي عملكرد سيستم تهويه برآوردي از راندمان سيستم تهويه براساس شرايط بكارگيري بادبزن هاي تهويه دردهانه و طول تونل و اندازه گيري سرعت جريان هوا در دهانه ورودي و خروجي بادبزن هاي تهويه و درطول تونل انجام گرفته و مقايسه اي بين شرايط واقعي و مباني طراحي و طرح ارايه شده انجام گرفت.
بررسي نكات ژئوتكنيكي تونل شماره 4 راه جايگزين سد كارون4
تونلها يكي از شريانهاي حياتي هستند كه به علت صرف هزينههاي گزاف جهت احداث آنها و نيز مختل شدن ترافيك عبوري در اثر تخريب كامل و يا آسيبهايجدي وارده بر آنها، رعايت نكات فني ژئوتكنيكي در طراحي و نيز اجراي آنها، الزامي است . براين اساس،بررسي و مطالعه مشخصات مكانيك سنگ تودههاي سنگي و آبرفت محل احداث تونلها، ازنكات مهم در طراحي و اجراي تونلها به شمار ميرود . در اين مقاله، پس از معرفي زمينشناسي و خصوصيات ژئوتكنيكي منطقه، به ذكر و معرفي آزمايشهاي صحرايي صورت گرفته در سايت تونل شماره 4 راه جايگزين سد و نيروگاه كارون 4 پرداخته ميشود . اين تونل در بخش پايين دست ساختگاه سد مذكور قرار گرفته است . سپس در ادامه به بررسي و تحليل نتايج مطالعات صحرايي صورت گرفته در استخراج پارامترهاي ژئوتكنيكي سنگها و آبرفتهاي محدوده طرح تونل مذكور با توجه به زمين شناسي مصالح موجود در منطقه احداث تونل پرداخته خواهد شد . در اين مطالعات براي اولين بار در ايران همراه با تجهيزات صحرايي مانند GPS ، كمپاس و چكش اشميد، از يك دستگاه لرزه نگار سبك براي تعيين سرعت امواج تراكمي و برشي استفاده گرديد .
كلمات كليدي:
تونل، مكانيك سنگ، آزمايشهاي صحرايي
سومين كنفرانس مكانيك سنگ ايران-1386
نويسندگان:
مسعود عامل سخي - دانشجوي دكتري مهندسي زلزله، پژوهشگاه بين المللي زلزلهشناسي و مهند
این سایت در ستاد ساماندهی پایگاه های اینترنتی به ثبت رسیده است و تمامی محصولات و خدمات این سایت حسب مورد دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه می باشد همچنین فعالیت های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران می باشد.