پس از انتخاب کلید عضویت در انتهای صفحه جدیدی که باز خواهد شد، اطلاعات خود را تکمیل و عضویت خود را تایید نمایید
درباره وب سايت
مرجع آموزش زمین شناسی، سنجش از دور، معدن و عمران
جامع ترین و معتبرترین آموزش برای نرم افزار های زمین شناسی، مهندسی معدن، ژئومکانیک (مکانیک سنگ و ژئوتکنیک)، عمران (خاک و پی)
............................................
رزومه مدرسان:دانشجویان کارشناسی ارشد و دکترا رشته های مهندسی معدن و عمران دانشگاه صنعتی امیرکبیر (پلی تکنیک) تهران
جهت آموزش حضوری و غیر حضوری (آنلاین و تهیه فیلم آموزشی) نرم افزار ها با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید............................................
09157330367-09381295869 اسمعیلی-مدیریت وبسایت........ ................................................ در صورتی که موفق نشدید با شماره های فوق تماس حاصل فرمایید از طربق ایمیل زیر نیز می توانید در خواست خودتان را مطرح نمایید.......................................
raminesmaeili68@gmail.com
...................این سایت در ستاد ساماندهی پایگاه های اینترنتی به ثبت رسیده است و تمامی محصولات و خدمات این سایت حسب مورد دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه می باشد. همچنین فعالیت های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است
خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود
اهميت احداث مترو با توجه به رشد تعداد وسايل نقليه و ميانگين بالاي عمر آن ها و در نتيجه افزايش روز افزون آلودگي ها، محرز گرديده و بر اين اساس احداث سيستم قطار شهري براي كلان شهري مانند اصفهان امري ضروري تشخيص داده شده است . در اين پروژه با توجه به احداث هم زمان دو تونل موازي و مشابه با قطر حدود 6/5 متر و فاصله محور به محور حدود 20 متر، تأثير متقابل حفر اين دو تونل مورد توجه قرار گرفته است . مدلسازي به كمك نرم افزار عددي اجزاء محدود Plaxis 7.2 انجام گرديده است . تونل هاي دوقلو به روش تونل زني NATM حفر گرديده ومراحل مختلف حفاري و نصب پوشش در دو تونل به 6 فاز تقسيم بندي شده است . در اين تحقيق تأثير متقابل حفاري تونل اول بر تونل دوم در پايان فازششم مورد توجه قرار گرفته است . پارامترهاي مورد نظر براي مطالعه جابجايي هاي افقي و قائم توده سنگ و نيز تنش هاي اطراف محل هاي بازشدگي ها مي باشند . نتايج مقدماتي مطالعه نشان داد كه تأثير حفر هر تونل بر تونل ديگر در حدي است كه اثر تعيين كننده اي بر روند پيشروي و طراحي وسايل نگهداري ندارد .
كلمات كليدي:
تاثير متقابل حفاري، تونلهاي دوقلو، نرمافزار PLAXIS، روش تونلزني NATM
سومين كنفرانس مكانيك سنگ ايران-1386
نويسندگان:
فرشاسب جمشاسب - كارشناس ارشد استخراج معدن، دانشگاه صنعتي شاهرود
سيدرحمان ترابي - دانشيار، دانشكده معدن و ژئوفيزيك، دانشگاه صنعتي شاهرود
بهشاد جديري - كارشناس ارشد اكتشاف معدن؛ دانشكده معدن و ژئوفيزيك، دانشگاه صنعتي شاه
تحليل عددي عمليات لوله راني به روش ميكروتونلينگ در خاكهاي ناهمگن
در سالهاي اخير روش ميكروتونلينگ رشد سريعي نسبت به روشهاي حفاري روباز داشته است ميكروتونلينگ روشي است براي نصب خطوط لوله كانالها و آبروها كه در ان از جك هاي هيدروليكي بسيار قوي بريا راندمان لوله هايي با طرحي مخصوص استفاده مي شود لوله ها در پشت سپر قرار گرفته وهمزمان با حفر زمين توسط سپر به درون زمين رانده مي شوند حاصل اين روش احداث يك خط لوله انعطاف پذير ناتروا و به لحاظ سازه اي مقاوم است روش ميكروتونلينگ به شدت حمل مصالح از محل فعاليت هاي اجرايي را كاهش ميدهد و باعث ميشود تعداد دفعات تردد ماشين الات و تجهيزات به طور قابل ملاحظه اي كم مي شود ودرنتيجه حوادث مرتبط با آنها نيز كاهش يابد. با توجه به اينكه دراين روش تقريبا تمام فعاليت در زيرزمين انجام مي شوند مداخله ناچيزي با محيط زيست اطراف دارد در نتيجه ميزان تخريب محيط بسيار ناچيز است.
كلمات كليدي:
كل ميكروتونلينگ، لوله راني، تغيير شكل خاك، تحليل عددي
بررسي تاثير رفتار هيدرومكانيكي بر پايداري توده سنگ درزه دار تكيه گاههاي سدهاي بتني قوس
يكي از مسائل مهم در انتخاب محل مناسب براي سدهاي بتني قوسـي بلنـد وجـود تكيـه گاههـاي سنگي بـا مقاومـت و سـختي زيـاد اسـت . وجـود ناپيوسـتگيها در تـوده سـنگ و تـاثيرات مهـم خصوصيات آنها و اندركنش رفتار هيدروليكي و مكانيكي توده سنگ درزه دار رفتاري پيچيـده از توده سنگ را بوجود مي آورد . نگاهي به آمار شكست سدها نشان مي دهد وجود ضعف در پي ايـن سدها يكي از مهمترين علل شكست اينگونه سدها ميباشد . در اين تحقيق با اسـتفاده از نـرم افـزار UDEC كه برا ي مدلساز ي محيطها ي ناپيوسته تهيه شده است، پاسخ تكيـه گـاه سـدها ي قوسـ ي بتني تحت تاثير رفتار هيدرومكانيكي توده سنگ مورد بررس ي قرارگرفت ه است . در اين مطالعـه از سه شاخص ماكزيمم مقادير لغزش، بازشدگ ي و دبي عبوري در م حـل ناپيوسـتگيها جهـت تخمـين ايمني تكيه گاه سد استفاده مي شود . نتايج نشان مي دهـد كـه ناديـده انگاشـتن جريـان آب درون ناپيوستگيها منجر به درك نادرست از مكانيزم گسيختگي تكيهگاه سدهاي بتنـي قوسـي خواهـد شد . ضمن اينكه پديده هيدرومكانيكي در فشارهاي بالا برروي پايداري تك يـه گـاه اينگونـه سـدها تاثيرگذار است .
كلمات كليدي:
هيدرومكانيكي، توده سنگ درزه دار، سدبتني قوسي
سومين كنفرانس مكانيك سنگ ايران-1386
نويسندگان:
محمود يزداني - استاديار بخش عمران، دانشكده فني و مهندسي، دانشگاه تربيت مدرس، تهران
سعيد يزداني - كارشناس ارشد خاك و پي، دانشگاه تربيت مدرس، تهران
محمدتقي احمدي - استاد بخش عمران، دانشكده فني و مهندسي، دانشگاه تربيت مدرس، تهران
تحليل دو بعدي پايداري تونل هاي غيردايروي مسلح به سنگ دوزهاي تزريقي با استفاده از روش اجزاي محدود
دراين مقاله با استفاده از روش عددي اجزاي محدود تونلهاي واقع در محيط هاي سنگي وبا مقاطع غيردايروي كه به وسيله ي سنگدوزهاي تزريقي مسلح شده اند مدل شده است تحليل بصورت دو بعدي و با استفاده از برنامه نويسي در محيط نرم افزار MATLAB انجام گرفته است تنشهاي درجاي وارد بر مدل بصورت ناهمسانگرد در نظر گرفته شده است تا مدل نزديكتر به واقعيت گردد همچنين مقطع تونل مورد تحليل علاوه بر شكل دايره اي بصورت نعل اسبي نيز در نظر گرفته شدهاست تا برتري روش اجزاي محدود در مدل كردن تونلهاي با مقاطع غيردايروي را نشان دهد دراين تحقيق براي سنگ اطراف تونل معيار مقاومتي غيرخطي هوك و براون درنظر گرفته شده است با استفاده از اين معيار نواحي پلاستيك اطراف تونل بدون حضور سنگ دوزها مشخص شده است. در تحليل اجزاي محدود سنگدوز تزريقي كه درتمام طولش به سنگ اطراف خود متصل مي بشاد بصورت ناحيه ي دو بعدي مش بندي شده است.
كلمات كليدي:
تحليل دو بعدي، تونل غيردايروي، سنگ دوز تزريقي، روش اجزاي محدود
نهمين همايش ملي تونل-1390
نويسندگان:
مهدي زماني لنجاني - استاديار دانشكده فني مهندسي دانشگاه ياسوج
طاها گلزارچرندابي - كارشناس ارشد مهندسي عمران خاك و پي
بررسي تاثير بينظمي زمينهاي سنگي بر تغييرشكلها و تنشهاي اطراف مقطع و پوشش تونل ها
تجربه نشان مي دهد كه وجود نواحي سست، سيستم هاي درزه اي و سطوح لغزشي در زمين هاي سنگي تأثير زيادي بر تغييرشكل هاي اطراف مقطع و توزيع تنش ها در پوشش بتن پاشيده ( شاتكريت ) تونل دارد . شل شدگي و جداشدگي توده سنگي در اثر تغييرشكل هاي سقف ممكن است ابعاد فزاينده اي به خود گرفته ، موجب ريزش سقف گرديده و در موارد بحراني حتي به سوراخ شدن سقف منجرشود . دراين مطالعه، شعاع تأثير اين قبيل نواحي با استفاده از يك مدل اجــزاء محدود سه بعدي تعيين گرديده است . آنگاه نشان داده شده كه ضخامت اين نواحي تأثير قابل ملاحظه اي بر گسترش تغييرشكل ها نداشته، به عبارت ديگر وضعيت از لحاظ سختي تغيير نمي كند .
كلمات كليدي:
نواحي سست، تنش، تغييرشكل، شعاع تأثير، تحليل عددي، اجزاي محدود
سومين كنفرانس مكانيك سنگ ايران-1386
نويسنده:
سيدفرهاد افتخارزاده - استاديار و عضو هيئت علمي پژوهشكده حمل و نقل
تحليل پوشش نهايي سازه هاي زيرزميني در مقابل بارهاي ناشي از زلزله مطالعه موردي: تيپ يك لاينينگ تونلهاي دوقلوي شبلي
سازه هاي زيرزميني از جمله تولنهاي را و راه آهن ايستگاه هاي مترو نيروگاه هاي برق آبي زيرزميني كه شريانهاي حياتي جامعه محسوب ميشوند از اهميت ويژه اي برخوردار بوده و تحليل پايداري و مقاوم سازي آنها در مناطق لرزه خيز امري ضروري است در گذشته نظريه محققين بر آن بود كه سازه هاي زيرزميني نسبت به سازه هاي سطحي از آسيب پذيري بسيار كمتري در برابر زلزله برخوردار مي باشند اما وارد آمدن خسارات قابل توجه به سازه هاي زيرزميني طي زلزله هاي KOBE ژاپن در سال 1995 ، Chi-chi تايوان در سال 1999 و زلزله هاي Kocaeli تركيه در سال 1999 را مي توان نقطه عطفي براي تغيير نظر محققين در مورد آسيب پذيري سازه هاي زيرزميني در برابر نيروهاي ديناميكي برشمرد.
بررسي پديده فشارندگي در تونل در دست احداث جاده هراز
اصطلاح سنگ فشارنده از نخست ين روزهاي احداث تونل در كوههاي آلـپ متـداول شـد و تـاكنون براي آن تعار يف مختلف ي ارائه شده است . پديده فشارندگ ي بصورت همگرا يي بـزرگ وابـ سته بـه زمان در ط ي حفار ي تونل و پس از استخراج خود را نشان مي دهد . بزرگـ ي همگرايـي تونـل، نـرخ جابجايي و وسعت ناحيه تسليم به شرا يط زم ين شناس ي و ژئوتكن يك، و ضعيت تنـشها ي برجـا ي سنگ، جريان آبها ي ز يرزميني، فشار آب منفذ ي و همچن ين خواص توده سنگ بـستگ ي دارد . تونـل در دست احداث جاده هرا ز به عرض 12 متر و به ارتفاع 9 متر در مـس ير جـاده هـراز قـرار گرفتـه است . در اين تونل به دل يل وجود شرايط آبهاي زيرزميني، ناپيوستگيها، گسلها احتمـال ر يـ زش در مسير تونل در ماسه سنگها و ش يلهاي سازندها ي مختلف در مس ير تونل وجود دارد . در اين تحقيق با بررسي ويژگيهاي زم ين شناس ي و خواص ژئومكان يكي توده سنگ هاي مس ير اين تونل، اسـتعداد وقوع پديده فشارندگي و م يزان شدت آن به روشها ي تجرب ي، ن يمه تجرب ي و تحل يلي ارز يابي شده است . نتايج بدست آمده از ا ين تحق يق نشان م ي دهد كه م يزان فشارندگ ي در ش يل سازند شمـشك زياد م ي باشد و در اين سازند ر يزش اتفاق مي افتد . مارن با ميان لايه سـنگ آهكـ ي و سـنگ آهـك ضخيم لا يه سازند مبارك بعد از ش يل سـازند شمـشك دارا ي ب يـ شترين فـشارندگ ي در لايـه هـ اي موجود در مسير تونل مي باشند.
كلمات كليدي:
فشارندگي، شيل، ماسه سنگ، همگرايي تونل، مقاومت فشاري تك محوره، تونل در دست احداث جاده هراز
سومين كنفرانس مكانيك سنگ ايران-1386
نويسندگان:
مرتضي احمدي - استاديار گروه مكانيك سنگ، دانشگاه تربيت مدرس
كامران گشتاسبي - استاديار گروه مكانيك سنگ، دانشگاه تربيت مدرس
بررسي پديده انفجار سنگ در تونل انتقال آب بهشت آباد
پديده انفجار سنگ را مي توان به عنوان شكستگي و خرد شدگي ناگهاني توده سنگ در اثر تمركز تنشهاي برجايي كه بر جسمي از سنگ اثر مي كنند تعريف كرد . اين پديده غالباً در اعماق بيش از 600 متر و در سنگهاي با مقاومت فشاري تك محوري بيش از 140 مگا پاسكال رخ مي دهد . نقش اصلي در ايجاد اين پديده را به انرژي دگر شكلي ذخيره شده در سنگ نسبت مي دهند . طي ساليان اخير با توجه به اهميت حفظ نيروي كار و تجهيزات، درمطالعات اوليه و قبل ازحفاري، اين پديده بخصوص در مناطقي كه احتمال تمركز تنش به دليل عمق زياد، جنس سنگها و يا تكتونيزه بودن منطقه و غيره زياد است بطور دقيق احتمال وقوع و شدت آن مورد مطالعه قرار گرفته و راهكارهاي مقابله با آن نيز مد نظر قرار مي گيرد . تونل انتقال آب بهشت آباد با طول حدود 67 كيلومتر به منظور انتقال آب از سر شاخه هاي رودخانه كارون به فلات مركزي ايران از طريق رودخانه زاينده رود تحت بررسي است . مطالعات زمين شناسي اين تونل در دست اجرا است و حفاريهاي ژئوتكنيك در مسير تونل انجام شده است . در اين پژوهش به احتمال وقوع پديده انفجار سنگ در بخش پاياني تونل و در محدوده كوه تخت شاهلرا و در يك مسير 6 كيلومتري كه ضخامت روباره در بعضي نقاط تا حدود 1200 متر نيز ميرسد پرداخته شده است . در اين مطالعه با استفاده از روشهاي تجربي و معيارهاي سنجش انفجار سنگ، نقاط مستعد پديده انفجار سنگ در بخش پاياني تونل معرفي شده است .
تحليل پايداريتونلهاي انحراف آب سد مشمپا زنجان با روش المان هاي مجزا
بررسي پايداري تونل و طراحي سيستم نگهداري مناسب از مهمترين مراحل در فرايند حفر تونل است روشهاي مختلفي براي بررسي وضعيت پايداري تونلها وجوددارد دراين مقاله به منظور تحليل پايداري و پيشنهاد سيستم نگهداري لازم تونلهاي انحراف آب سد مشمپاي زنجان از روش هاي تجربي RMR و Q استفاده شده است اين تونلها با قطر 10 متر فاصله ي افقي 20 متر و اختلاف ارتفاع 6 متر نسبت به هم قرار دارند با توجه به وضعيت درزه اي منطقه وتاثير آن بروضعيت پايداري دو تونل از نرم افزار المان مجزاي UDEC استفاده و نتايج آن با روشهاي تجربي مقايسه شده است نتايج تحليل عددي نشان ميدهد كه با استفاده از سيستم نگهداري شاتكريت به عنوان نگهدارنده ي موقت با ضخامت 10 سانتي متر پايداريتونل تضمين شده و مقدار حداكثر همگرايي در ديواره ي تونل 1/93 ميلي متر باشد
كلمات كليدي:
تونل، تحليل پايداري، CEDU ،RMR ،Q ، سد مشمپا
نهمين همايش ملي تونل-1390
نويسندگان:
حسن بخشنده امنيه - استاديار گروه معدن دانشگاه كاشان
بررسي پايداري شيروانيهاي سنگي زير كوله هاي پل اول قطعه يكم راه آهن ميانه – اردبيل
كوله هاي پل دره اي شماره يك راه آهن ميانه - اردبيل بر روي شيرواني هاي طبيعي دو طرف دره واقع شده اند كه با توجه به اهميت پروژه، وضعيت پايداري اين ترانشه ها مورد بررسي قرار گرفته اند . بدين منظور ابتدا با استفاده از مقادير RMR سنگ هاي دو طرف دره، ظرفيت باربر ي مجاز توده سنگ هاي مذكور تخمين زده شدند . در مرحله بعد با استفاده از روش استريوگرافيك احتمال وقوع لغزش هاي صفحه اي، گوه اي و واژگوني مورد بررسي قرار گرفته و سپس با روش عددي اجزا محدود، با استفاده از نرم افزار PLAXIS ، وضعيت پايداري شيرواني هاي مذكور پس از اعمال بار وارده از طرف كوله هاي پل به برم سر ترانشه ها در حالت هاي استاتيكي و شبه استاتيكي مورد ارزيابي قرار گرفتند و مقادير ضريب اطمينان در حالات مذكور محاسبه شدند .
سومين كنفرانس مكانيك سنگ ايران-1386
نويسنده:
سعيد مشكين - كارشناس ارشد مهندسي معدن، كارشناس ژئوتكنيك مهندسين مشاور تردد راه
این سایت در ستاد ساماندهی پایگاه های اینترنتی به ثبت رسیده است و تمامی محصولات و خدمات این سایت حسب مورد دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه می باشد همچنین فعالیت های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران می باشد.