پس از انتخاب کلید عضویت در انتهای صفحه جدیدی که باز خواهد شد، اطلاعات خود را تکمیل و عضویت خود را تایید نمایید
درباره وب سايت
مرجع آموزش زمین شناسی، سنجش از دور، معدن و عمران
جامع ترین و معتبرترین آموزش برای نرم افزار های زمین شناسی، مهندسی معدن، ژئومکانیک (مکانیک سنگ و ژئوتکنیک)، عمران (خاک و پی)
............................................
رزومه مدرسان:دانشجویان کارشناسی ارشد و دکترا رشته های مهندسی معدن و عمران دانشگاه صنعتی امیرکبیر (پلی تکنیک) تهران
جهت آموزش حضوری و غیر حضوری (آنلاین و تهیه فیلم آموزشی) نرم افزار ها با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید............................................
09157330367-09381295869 اسمعیلی-مدیریت وبسایت........ ................................................ در صورتی که موفق نشدید با شماره های فوق تماس حاصل فرمایید از طربق ایمیل زیر نیز می توانید در خواست خودتان را مطرح نمایید.......................................
raminesmaeili68@gmail.com
...................این سایت در ستاد ساماندهی پایگاه های اینترنتی به ثبت رسیده است و تمامی محصولات و خدمات این سایت حسب مورد دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه می باشد. همچنین فعالیت های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است
خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود
بررسي پايداري ديواره چاه در روش حفاري تحت تعادل با آناليز NYZA در يكي از مخازن نفتي سازند آسماري
حفاًري تحت تعادل غالبا به منظور كاهش آسيب وارده به سازند، كاهش ريسك هرزروي سيال حفاري و افزايش سرعت عمليات حفاري مطرح ميشود . در اين مقاله پايداري چاه در يكي از ميادين نفتي ايران بوسيله نرم افزار FLAC با بحث بر روي نواحي تسليم شده ( پلاستيك ) براي وزنهاي مختلف سيال حفاري بر اساس آناليز NYZA ، بررسي شده است . نتايج مدلسازي بيانگر آن است كه حفاري با سيالي به وزن 7/34 پوند بر گالن علاوه بر برقراري حالت تحت تعادل در كل مخزن ، باعث كاهش خطر ناپايداري ديواره چاه ميگردد.
تحليل پايداري و تعيين سامانه ي نگهداري مغارهاي ذخيره سازي نفت خام گناوه
تخمين صحيح ميزان جابجايي ها و گسترش ناحيه تسملي براي توده سنگ در برگيرنده ي مغارهاي داراي پوشش ذخيره سازي مواد هيدروكربوري يكياز نكات مهم فرايند طراحي آنها است از آنجايي كه پوشش فولادي مغارهاي ذخيره سازي توانايي باربري اندكي دارد كمترين تغيير شكل توده سنگ دربرگيرنده سبب ايجاد درزه و ترك در پوشش و نشت هيدروكربور به توده سنگ دربرگيرنده مي شود به همين دليل تخمين دقيق پايداري و تعيين صحيح سامانه ي نگهداري در فازهاي طراحي مغارهاي ذخيره سازي امري بسيار ضروري است يكي از سايت هاي انتخاب شده در مطالعات امكان سنجي ذخيره سازي نفت خام در جنوب كشورساختگاه گناوه است توده سنگ ناحيه گناوه تناوبي از مارن و ماسه سنگ سازندآغاجاري با ويژگيهاي مقاومتي نسبتا ضعيف است. موقعيت راهبردي بندرگناوه به دليل نزديكي به پايانه خارك و همچنين الزاماتكارفرما جانمايي مغارها در اين ساختگاه را برخلاف مشكلات ژئومكانيكي موجود اجتناب ناپذير نموده است.
تونل فاضلاب روي شرقي تهران، پروژه اي در حال اجرا در قسمت شرق تهران مي باشد . اين تونل بالغ بر 23 كيلومتر است كه 8300 متر آن در قالب قطعه 3 ، از تير ماه 1383 به مدت پيش بيني شده 721 روز به اجرا گذاشته شده است . در حفاري اين قطعه از روش دستي و براي تحكيم موقت آن از شاتكريت مسلح به شبكه و قابهاي فولادي در فواصل مختلف استفاده مي شود . طبق گزارشات ژئوتكنيكي اوليه خاك ، مسير تونل به چهار كلاس مختلف كه داراي شرايط نگهدار متفاوت مي باشند، تقسيم بندي شده است . از آنجايي كه تعيين كلاس نگهداري، از مسائلي است كه تاثير بسزايي در هزينه هاي پروژه دارد، تحقيق حاضر، براي تخمين اجزاي لازم براي تحكيم اوليه تونل به نحوي كه ايستايي موقت تا زمان اجراي پوشش نهايي تامين گردد، انجام شده است. در اين تحقيق نرم افزار كامپيوتري مورد استفاده Plaxis بوده كه توانايي فراهم آوردن شرايط خاك را دارد . مقادير ژئوتكنيكي بدست آمده از آزمايشات مكانيك خاك به عنوان پارامترهاي ژئوتكنيك در مدل سازي مورد استفاده قرار گرفتند . ابتدا در طول مسير ضعيفترين پارامترها، انتخاب شدند و پس از مدل سازي با ضعيف ترين پارامتر ها، براي مدلهاي ناپايدار، شرايط واقعي گمانه پياده شد و با ساخت مدلهاي تدقيق شده، مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت . نتايج حاصل نشانگرآن است كه 90 در صد مسير بدون اعمال سازه نگهبان از پايداري اوليه برخوردار است و كل مسير با اعمال 10 سانتيمتر شاتكريت مسلح به شبكه فولادي از ضريب اطمينان كافي به لحاظ پايداري، برخوردار ميگردد . همچنين تاثير زياد فاكتور چسبندگي مصالح در وقوع تغيير شكل هاي بارز در مدل رياضي، شايان توجه است.
تحليل پايداري و تخمين سامانه نگهداري تونل انتقال آب بهشت آباد با روش VNIMI
تونل انتقال آب بهشت آباد با هدف انتقال آب از سرشاخه هاي رودخانه كارون به فلات مركزي ايران مورد مطالعه و بررسي قرارگرفته است اين تونل با طول تقريبي 64930 متر و قطر تمام شده 6 متر با آورد سالانه 1070 ميليون مترمكعب جهت رفع كمبود هاي آبي بخشهاي شرب صنعت، كشاورزي و غيره در فلات مركزي ايران بزرگترين تونل انتقال آب دركشور خواهد بود دراين مقاله با توجه به برداشت درزه هاي سطحي و نتايج حاصل از آزمايش برروي مغزه هاي حاصل از گمانه ها مسير تونل به پهنه هايي تقسيم و با استفاده از طبقه بندي مهندسي مقدار پارامترهاي Q,RMR براي هر پهنه تعيين شده است سپس به بررسي وضعيت پايداري تونل مذكور به روش VNIMI پرداخته شده و پس از ارائه كلاس نگهداري لازم اين روش با روشهاي تجربي RMR,Q مورد مقايسه قرارگرفته است.
كلمات كليدي:
تونل بهشت آباد، نگهداري تونل، روش RMR، روش Q، روش VNIMI
بررسي پايداري توده سنگهاي مقطع خروجي تونل گردنه رخ به روش تجربي و عددي و تحليل پايداري شيب دهانه خروجي آن
تونل گردنه رخ با طول 1400 متر، در مسير جاده اصفهان به طرف شهركرد در حال احداث است . مقطع تونل نعل اسبي با ابعاد 8/62 متر ارتفاع و 13 متر عرض مي باشد . اين مقاله شامل ارزيابي ژئوتكنيكي از توده سنگ هاي مقطع خروجي و تحليل پايداري مقطع برش زده در دامنه دهانه خروجي تونل گردنه رخ مي باشد . ابتدا با استفاده از روش هاي تجربي، پايداري تونل و نوع سيستم هاي نگهدارنده در مقطع خروجي تونل پس از حفاري، مورد بررسي قرار گرفته و سپس در روش عددي با استفاده از نرم افزار PLAXIS ، تنش ها و تغيير مكان ها در اين زون مشخص شده است و با توجه به ميزان جابجايي هاي انجام شده و ظرفيت سيستم نگهداري، ميزان و نوع سيستم نگهدارندهبدست آمده از روش تجربي با نتايج حاصل از اين روش مقايسه گرديده است . تحليل پايداري شيب خاكي ترانشه ايجاد شده در دهانه خروجي تونل نيز به روش تعادل حدي با استفاده از نرم افزار مرتبط با آن SLOPEW انجام گرفت . در نهايت حداقل ضريب اطمينان حاصله از روش هاي مختلف، نشان داده شد.
كلمات كليدي:
تونل، گردنه رخ، روش تجربي، روش عددي ، پايداري شيب
سومين كنفرانس مكانيك سنگ ايران-1386
نويسندگان:
وجيهه عليان - دانشجوي كارشناسي ارشد دانشگاه اصفهان
تحليل پايداري سه بعدي تونل MAT با استفاده از روش اجزاي گسسته
پايداري عددي و تفسير توده رفتار سنگ پيرامون فضاهاي زيرزميني تونل مغار و چاه از الزامات مهم در مهندسي سنگ است اين تحليل ها مي تواند از مرحله امكان سنجي حفرسازه هاي زيرزميني با استفاده از داده هاي سطحي و زيرسطحي شروع و تا تدقيق رفتار مدل با ثبت نتايج ابزار دقيق ادامه يابد ميزان صحت نتايج تحليل هاي عددي از يك سو به چگونگي دادههاي ورودي اندازه گيري شده و يا تخميني و از سوي ديگر به تجربه و مهارت طراح دربكارگيري نرم افزارهاي اين حوزه بستگي دارد دراين مقاله با گردآوري داده هاي آزمايشگاهي و برداشتهاي صحرايي سطحي با مدلي سه بعدي همزمان با ساخت اثر سينه كار در رفتار توده سنگ پيرامون تونل دسترسي به مغار نيروگاهي با روباره 280 متري در توده سنگ فيليت مورد ارزيابي قرار داده شد.
كلمات كليدي:
تحليل پايداري، مدل سه بعدي اجزاي گسسته، شبيه سازي جابجايي ديواره ها، روشهاي احتمالاتي، تونل سازي
به منظور تعيين مقدار تنش برجا در توده سنگ، روش هاي متعددي از جمله جك صفحه اي و شكست هيدروليكي ارائه شده است . دانستن حدود تنش در انتخاب روش تعيين مقدار تنش از اهميت بالايي برخوردار است . اخيراً روش هايي بدين منظور پيشنهاد شده است . يكي از روش هاي تخمين تنش، آناليز سرعت تغيير شكل مي باشد . به منظور بررسي قابليت و توانايي اين روش و امكان انجام آن در ايران نمونه هاي آزمايشگاهي از جنس مارن انتخاب شد . آزمايش به صورت انجام بار محوري در دو سيكل بارگذاري و باربرداري توصيه شده است لذا بر روي نمونه هاي تهيه شده، اين آزمايش انجام شد . از خصوصيات آزمايش، اندازه گيري كرنش در حد ميكرون مي باشد . پس از انجام آزمايش مشخص گرديد كه دو سيكل پاسخگوي ارائه تخمين تنش نمي باشد لذا مجدداً نمونه تحت چندين مرحله بارگذاري و باربرداري قرار گرفت و مشخص گرديد، حداقل تعداد چهار سيكل بارگذاري و باربرداري براي تشخيص ميزان تنش برجا لازم مي باشد . همچنين با توجه به امكانات موجود آزمايشگاهي، نحوه انجام اين آزمايش مشخص شد
كلمات كليدي:
تخمين تنش، كرنش، جك صفحه اي
سومين كنفرانس مكانيك سنگ ايران-1386
نويسندگان:
مرتضي احمدي - استاديار گروه مكانيك سنگ، دانشگاه تربيت مدرس
بهروز سمندري - دانشجوي گروه مكانيك سنگ، دانشگاه تربيت مدرس
تحليل پايداري تونل كلات با استفاده از روشهاي تجربي و المان محدود
تونل كلات در انتهاي راه آسفالته مشهد - كلات در سال 1367 بطور ناقص احداث شده و در طي حفاري تونل به علت شرايط ساختاري بخشهايي از آن ريزش كرده است مسير تونل از ميان توده سنگهاي ماسه اي آهكي و مارني كرتاسه فوقاني عبور مي كند دراين مقاله پارامترهاي مقاومتي و تاثير خصوصيات ژئومكانيكي و ويژگيهاي ساختاري برپايداري تونل كلات در زمان تعريض بررسي شده است برآورد خصوصيات كمي و كيفي توده سنگ در برگيرنده تونل و رده بندي مهندسي آن با استفاده از سيستمهاي طبقه بندي ژئومكانيكي توده سنگ RMR شاخص كيفي تونل سازي در سنگ Q و شاخص مقاومت زمين شناسي GSI انجام شده است به منظور تخمين پارامترهاي مقاومتي توده سنگي از معيار تجربي هوك و براون استفاده شده است براساس نتايج حاصل از رده بندي هاي مهندسي سنگ كل مسر تونل در داخل توده سنگهاي متوسط تا خيلي ضعيف حفر مي شود كه مقطع باتدايي و انتهايي به ترتيب داراي بيشترين و كمترين مقدار پارامترهاي مقاومتي است.
كلمات كليدي:
تونل كلات، پايداري، توده سنگ، تحليل عددي و تجربي
نهمين همايش ملي تونل-1390
نويسندگان:
علي بهارلو - دانشجوي كارشناسي ارشد استخراج معدن دانشگاه كاشان
حسن بخشنده امنيه - استاديار گروه معدن دانشگاه كاشان
بررسي امكان بهره گيري از شبكه هاي عصبي براي تعيين قابليت استخراج در معادن سطحي
تعيين قابليت استخراج توده سنگ نقش اصلي و حياتي در پروژه هاي مهندسي معدن و عمران داراست . قابليت استخراج توده سنگ را مي توان به صورت رابطه اي بين پارامترهاي ژئومكانيكي قابل سنجش از توده سنگ و نرخ توليد يا سرعت نفوذ ماشين در سينه كار سنگي تعريف كرد . توان ويژه مصرفي ماشين آلات استخراج به عنوان يكي از شاخصهاي كمي نشان دهنده تفاوت انواع توده سنگ در برابر كنده شدن است . در اين مقاله مروري بر مدلهاي مختلف ارزيابي قابليت استخراجصورت گرفته و با استفاده از داده هاي ثبت شده معدن سنگ آهك Retznei در كشور اطريش مدلسازي شبكه عصبي با بكارگيري پارامترهاي ژئومكانيكي، مقاومت فشاري سنگ، مقاومت كششي، فاصله درزه داري و مقاومت ويژه برش پذيري جهت تخمين توان مصرفي ماشين آلات صورت گرفته است . نتايج حاكي از توانايي شبكه هاي عصبي جهت شناسايي پارامترهاي موثر و ارتباط دادن آنها به توان مصرفي ماشين آلات است .
كلمات كليدي:
قابليت استخراج، شبكه هاي عصبي و توان مصرفي ماشينآلات
سومين كنفرانس مكانيك سنگ ايران-1386
نويسندگان:
سجاد حقير چهره قاني - عضو هيات علمي گروه مهندسي معدن دانشگاه اروميه
عارف عليپور - كارشناسي ارشد مهندسي استخراج معدن، دانشگاه تهران
تحليل پايداري ايستگاه 07 خط هفت متروي تهران و بررسي حوزه تاثير آن
ساخت تونل در مناطق شهري و مكانهايي با تراكم زياد همواره مورد بحث بوده و با ملاحظات خاصي صورت ميگيرد پيش بيني تغيير شكل ناشي از تونلسازي و براورد آسيب ناشي از آن بر سازه هاي اطراف بخش حياتي طراحي و برنامه ريزي ساخت تونل در نواحي شهري مي باشد بنابراين به منظور جلوگيري از خسارت برسازه هاي سطحي بايستي نشست سطح زمين با آيين نامه هاي مربوطه كنترل دراين مقاله ايستگاه O7 خط هفت متروي تهران كه درمنطقه اي تجاري مسكوني با تراكم زياد واقع شده با استفاده از نرم افزار FLAC3D مدلسازي شد روش حفاري ايستگاه زيرزميني بوده بطوريكه ابتدا يك گالري در وسط ايستگاه به منظور دسترسي و حفاري شمعهاي كناري و طاقهاي بتني ايستگاه حفاري شد. شمع ها و طاقهاي بتني براي كنترل نشست و به عنوان نگهداري موقت به فاصله داري 1/2 متر ايجاد شدند و در مرحله بعدي داخل ايستگاه حفاري شد.
كلمات كليدي:
مقاومت نهايي بتن، شمع و طاق بتني، نشست، تنش برشي، ايستگاه مترو
این سایت در ستاد ساماندهی پایگاه های اینترنتی به ثبت رسیده است و تمامی محصولات و خدمات این سایت حسب مورد دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه می باشد همچنین فعالیت های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران می باشد.