پس از انتخاب کلید عضویت در انتهای صفحه جدیدی که باز خواهد شد، اطلاعات خود را تکمیل و عضویت خود را تایید نمایید
درباره وب سايت
مرجع آموزش زمین شناسی، سنجش از دور، معدن و عمران
جامع ترین و معتبرترین آموزش برای نرم افزار های زمین شناسی، مهندسی معدن، ژئومکانیک (مکانیک سنگ و ژئوتکنیک)، عمران (خاک و پی)
............................................
رزومه مدرسان:دانشجویان کارشناسی ارشد و دکترا رشته های مهندسی معدن و عمران دانشگاه صنعتی امیرکبیر (پلی تکنیک) تهران
جهت آموزش حضوری و غیر حضوری (آنلاین و تهیه فیلم آموزشی) نرم افزار ها با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید............................................
09157330367-09381295869 اسمعیلی-مدیریت وبسایت........ ................................................ در صورتی که موفق نشدید با شماره های فوق تماس حاصل فرمایید از طربق ایمیل زیر نیز می توانید در خواست خودتان را مطرح نمایید.......................................
raminesmaeili68@gmail.com
...................این سایت در ستاد ساماندهی پایگاه های اینترنتی به ثبت رسیده است و تمامی محصولات و خدمات این سایت حسب مورد دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه می باشد. همچنین فعالیت های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است
خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود
بررسي رفتار تابعيت زمان توده سنگ توف در سازند كرج با استفاده از دادههاي ابزار دقيق تونل اكتشافي تونل تالون با مدلسازي عددي
تونلهاي تالون به عنوان يكي از تونلهاي طويل آزاده راه تهران - شمال بطور تقريبي 4880 متر مي باشد منطقه تونل تالون در البرز مركزي ودر شرايط تكتونيكي فعال و نسبتا شديد قرار دارد فعاليت تكتونيكي باعث ايجاد ناپيوستگي در توده سنگ توف شده و در اثر مرور زمان وايجاد پرشدگي دراين ناپيوستگي ها رفتار توده سنگ اطراف تونل با گذشت زمان تغيير يافته و لذا داراي رفتار تابعيت زمان مي باشد براي پارامترهاي اوليه رفتار تابعيت زماني سازندكرج از مطالعات انجام شده در توده سنگهاي مشابه البرز مركزي استفاده شده است براي كسب اطلاعات دقيق ژئوتكنيكي و استفاده درزمان ساخت دو تونل اصلي و دوره بهره برداري در ميان دو تونل اصلي تونل سرويس به روش حفر و انفجار اجرا شده است.
كلمات كليدي:
رفتار تابعيت زمان (خزش)سنگ، تونل تالون، تحليل برگشتي، روش اجزا مجزا(Distinct Element
نهمين همايش ملي تونل - 1390
نويسندگان:
محمدحسين صدقياني - دكتري مهندسي عمران
علي رستمي - كارشناسي ارشد ژئوتكنيك دانشگاه صنعتي شريف
محمدرضا عسگرپناه سويري - كارشناسي ارشد ژئوتكنيك دانشگاه صنعتي شريف
ارائه رابطه تجربي بين مقاومت فشاري تك محوره و پارامترهاي رفتاري توده سنگ مطالعه موردي : معدن مس سونگون
خواص فيزيكي - مكانيكي توده سنگها پارامترهاي مهمي در طراحي كارهاي مهندسي و طبقه بندي توده سنگها براي اهداف مهندسي است . در كارهاي مهندسي شناخت و تهيه اطلاعات دقيق ازانديسهاي مقاومتي و پارامترهاي رفتاري توده سنگ بسيار ضروري ومهم است . اندازه گيري اين اطلاعات معمولاً با استفاده از آزمايشات مكانيك سنگ انجام مي شود، اما اكثر اين آزمايشات پر هزينه و وقت گير هستند . چنانچه قادر باشيم شاخصهاي مقاومتي سنگ را با انجام تستهاي ساده و كم هزينه برآورد كنيم، امكان طراحي سريع و اقتصادي در كارهاي مهندسي فراهم خواهد شد . از جمله روشهايي كه در تعيين مقاومت فشاري تك محوره سنگها بكار مي رود آزمايش بار نقطه اي است . اين آزمايش نياز به آماده سازي نمونه ندارد و دستگاه آن سبك و قابل حمل است لذا مي توان اين آزمايش را به صورت بر جا و در محل انجام داد . در معدن مس سونگون آزمايشات بار نقطه اي روي نمونه هاي مختلف كه از عمقهاي مختلف معدن بدست آمده اند انجام شد . همچنين پارامترهاي ژئو مكانيكي توده سنگ اصلي معدن نظير چسبندگي c وزاويه اصطكاك φ با استفاده از معيار شكست هوك - براون تعيين شد . در اين مطالعه با استفاده از روشهاي آماري به تعيين ارتباط مقاومت فشاري حاصل از آزمايش بار نقطه اي با عمق معدن و پارامترهاي ژئو مكانيكي توده سنگ اصلي معدن مس سونگون پرداخته شده است . بر اساس روابط حاصل با بر اساس عمق معدن مي توان به راحتي به تعيين پارامترهاي ژئومكانيكي توده سنگ پرداخت و با استفاده از پارامتر هاي حاصل نيز مي توان شاخص مقاومتي توده سنگ را در نقاط مختلف معدن بدست آورد.
بررسي دستورالعمل طراحي جلوگيري از پديده جاكنش آبي در تونلهاي تحت فشار
يكي از معيارهاي تعيين كننده در طراحيتونلهاي تحت فشار توصيه نامه هاي طراحي تعيين حداقل تنش محصور كننده مورد نياز به منظور جلوگيري از وقوع پديده جاكنش آبي است در صورت كافي نبودن تنشهاي محصور كننده جهت جلوگيري از وقوع اين پديده از پوشش فلزي استفاده ميشود اين پوشش ها پرهزينه بوده و هزينه پروژه را تحت تاثير قرار ميدهند در غالب توصيه نامه هاي طراحي نسبت حداقل تنش كمينه به فشار آب داخل تونل ضريب اطمينان جهت جلوگيري از وقوع پديده برابر 1/3 در نظر گرفته شده است دراين تحقيق با استفاده از نرم افزار UDEC رفتار يك تونل تحت فشار كه بعنوان مطالعهموردي تونل بي - كانتي واقع در ايالت واشنگتن آمريكا انتخاب شده مورد بررسي قرارگرفته است روال كار چنين است كه با افزايش فشار آب داخل تونل فشار آبي كه در آن پديده جاكنش آبي رخ ميدهد بدست آمده است.
كلمات كليدي:
جاكنش آبي، تونل تحت فشار، توده سنگ درزه دار، اندركنش هيدرومكانيكي، روش آماري تاگوچي
نهمين همايش ملي تونل - 1390
نويسندگان:
سيدصالح الدين فيروزآبادي - دانشجوي كارشناسي ارشد دانشگاه تربيت مدرس
اثر جبهه كار مختلط بر عملكرد ديسكهاي برشي در حفاري باTBM
فرآ يند خرد شدن سنگ توسط ديسك كاترها، نقش زيادي در بهره وري دستگاههاي تونل زني TBM دارد . عوامل زمين شناسي زيادي بر اين فرآيند تأثير گذار است . در اين مطالعه با مدلسازي دوبعدي به وسيله نرم افزار UDEC ، تأثير تغيير جنس سنگ و اختلاف پارامترهاي مكانيكي سنگ در سينه كار بر روي حباب تنش و چگونگي گسترش ترك هاي كششي ايجاد شده در سنگ بر اثر فشار ديسك كاترها مورد بررسي قرار گرفته است . در نهايت نرخ نفوذ و ابعاد قطعات سنگ ايجاد شده در اثر حفاري درشرايط مختلف جبهه كار بررسي شده و نتايج حاصل از مدلسازي عددي با مقادير واقعي در يكي از پروژه هاي كشور مقايسه شده است .
آناليز منحني مشخصه زمين با روش حل عددي و تحليلي در مطالعه موردي تونل انتقال آب دشت عباس
آناليز منحني مشخصه بايستي هم شامل فاصله از مقطع حفاري و هم شامل زمان، از هنگام عبور مقطع حفاري از مقطع مورد نظر باشد . براي اين منظور مي توان روش هاي حل عددي را به كاربرد . از جمله ديگر روش هاي آناليز روش هاي تحليلي هستند كه روي فرض هاي زيادي استوار شده اند . به همين دليل ممكن است نتايج آن دربعضي از سازه ها كه در عمل با آن مواجه مي شويم دور از واقعيت باشد . درتحقيق حاضر از نتايج نرم افزار عددي PHASE2 در تحليل مورد مطالعاتي، تونل انتقال آب دشت عباس، استفاده شده وبا در نظر گرفتن تنش اصلي حداقل و جابجايي شعاعي، منحني مشخصه آن رسم شده است . ضمن اينكه همين منحني با روش تحليلي ( تئوري هاي مختلف ) نيز ترسيم شده است . مقايسه و آناليز اين دو نوع منحني بيانگر تغيير رفتار منحني مشخصه زمين از حالت خطي - غير خطي درروش تحليلي به حالت غير خطي - خطي - غير خطي درروش عددي است . ضمن اينكه مقدار كل جابجايي به دست آمده از روش هاي عددي به مراتب كمتر از مقدار به دست آمده از روش تحليلي با تئوري هاي مختلف بوده است .
كلمات كليدي:
منحني مشخصه زمين، روش عددي، روش تحليلي، نرم افزارPHASE2
بررسي چالشهاي اجراي تونل در محيط هاي مخلوط سنگ و خاك
تنوع در فرايندهاي زمين شناسي مانند رسوبگذاري سرد شدن ماگما و اختلاط تشكيلات مختلف زمين شناسي ممكن است باعث ايجاد محيطهاي پيچيده مخلوط و ناهمگني شود كه شامل قطعات سنگي با ابعاد مختلف درزمينه ماتريسي با سختي مختلف است نمونه هاي بارز اين محيط ها در زمينهاي آبرفتي و رسوبي كنگلومراها برشها و ماسه سنگها و درتشكيلات آذرين توف ها سنگهاي آگلومرايي و ملانژهاي تكتونيكي است اجراي تونل در اين محيط ها بدليل توزيع دانه بندي متنوع و وجود قطعات سنگي با ابعاد مختلف در زمينه ماتريسي نرم يا سخت شده مشكلاتي را به همراه دارد به عنوان مثال در روش اجراي سپري كند شدن روند پيشروي و توقف هاي متعدد آسيب رسيدن به كله حفار و سايش ديسك هاي برنده را مي توان نام برد و درروشها ي سنتي نيز ناپايداري در ديوارها سقف و جبهه كار بدليل عدم توانايي نگهداري قطعات سنگي توسط ماتريس زمينه افزايش نفوذپذيري و هجوم آب از جبهه كار ايجاد زون بررشي و مشكلات حفاري را نام برد.
بررسي تاثير حفاري تونل متروي خط 7 برتونل فاضلاب شرق تهران
حفاري فضاهاي زيرزميني نظير تونل سبب ايجاد تغييراتي در وضعيت اوليه تنشهاي داخلي زمين شده كه علاوه بر ايجاد جابجايي و نشست در محيط اطراف ممكن است سبب القاي تنشهاي غيرمجاز در سازه ها و بناهاي سطحي و زيرسطحي شده و خسارتهاي سنگيني را به دنبال داشته باشد بنابراين يكي از مسائل مهم در حفاري تونل در محيطهاي شهري بررسي تاثير عبور تونل از مجاورت سازه ها و معارضين مختلف مي باشد دراين مقاله اثر حفاري تونل مترو برتونل فاضلاب شرق تهران بصورت عددي و با استفاده از نرم افزار سه بعدي تفاضل محدود Flac3d مور ارزيابي قرارگرفته است براساس نتايج بدست آمده پيش بيني مي شود كه جابجايي هاي ايجاد شده سبب ايجاد نيروهاي محوري غيرمجاز و آسيب هاي سازه اي در پوشش تونل فاضلاب شود.
كلمات كليدي:
مدلسازي عديد، معارضين، تونلهاي شهري، اثر متقابل تونل، نشست
بررسي تاثير حفاري تونل خط هفت متر تهران برسيستم نگهداري ايستگاه خط يك در يك تقاطع غيرهمسطح با استفاده ازمدلسازي عددي
ارزيابي برهمكنش بين فضاي زيرزميني جديد و فضاهاي زيرزميني موجود و ارائه راهكارهايمناسب يكي ازمهمترين موضوعات تونل سازي در نواحي شهري است كه توجه به آن از اهميت خاصي برخوردار است دراين مقاله به بررسي تاثير حفاري تونل خط هفت مترو تهران با فشارهاي مختلف جبهه كار برايستگاه خط يك مترو در حوالي ميدان محمديه با استفاده ازمدلسازي عددي و به كمك نرم افزار FLAC 3D پرداخته شده است تونل مترو خط هفت با دستگاه مكانيزه EPB در راستاي عمود بر ايستگاه و درفاصله حدود هشت متر پايين تر از كف ايستگاه حفر خواهد شد نگاه ويژه به تاثير حفاري تونل برسيستم نگهداري ايستگاه مي باشد نتايج آناليز ها نشان ميدهد كه با پيشروي جبهه كار تونل تغيير ممان خمشي ابتدا در ديواره سمت راست سپس در كف و تاج و نهايتا در ديواره سمت چپ ايستگاه مشاهده ميشود.
بررسي پتانسيل كارست در مسير تونل انتقال آب سبزكوه با استفاده ازGIS,RS
تونل انتقال آب سبزكوه به طول 10600 متر در استان چهارمحال و بختياري واقع گرديده است مسير تونل انتقال آب سبزكوه در كمربند زاگرس و درپهنه زاگرس مرتفع قرار دارد اين پهنه از كمربند زاگرس غالبا شامل واحدهاي پالئوزوئيك ومزوزوئيك است و گسترش واحدهاي سنوزوئيك و جوانتر در آن محدودتر است واحدهاي سنگ چينه اي محدوده موردمطالعه شامل مارن ومارنهاي آهكي سازند گورپي ، آهگ مارني شيلي سازندهاي ايلام و سروك، اهكهاي مارني با بين لايه هاي شيل سازند كژدمي آهكهاي دولوميتي سازند داريان - فهليان، دولوميت هاي و دولوميت مارني سازند سورمه - نيريز، دولوميت خاكستري روشن سازند خانه كت دولوميتهاي آ]كي سازند دالان و شيل و ماسه سنگ پالئوزوئيك مي شود. دراينم قاله با استفاده از داده هاي حاصل از دورسنجي RS و تلفيق با سيستم اطلاعات جغرافيايي GIS پتانسيل كارست شدگي در محدوده اطراف تونل انتقال آب سبزكوه بررسي گرديده است.
كلمات كليدي:
تونل انتقال آب سبزكوه، كارست، دورسنجي RS، سيستم اطلاعات جغرافياييGIS، تحليل سلسله مراتبي AHP
بررسي تاثير پارامترهاي زمين شناسي و خصوصيات ژئومكانيكي توده سنگ برراندمان رودهدر - مطالعه موردي: تونل انتقال آب كاشان
به كارگيري رودهدر براي حفاري تونل در سنگ با مشكلات و محدوديت هاي خاصي همراه است به همين دليل ارزيابي دقيق شرايط زمين شناسي و خصوصيات ژئومكانيكي توده سنگ براي تخمين راندمان حفاري و فرسايش مته اهميت زيادي پيدا مي كند درهر پروژه به منظور انتخاب رودهدر مناسب معمولا تحقيقاتي در زمينه پيش بيني راندمان حفاري فرسايش ابزار و هزينه هاي راهبردي ماشين انجام مي شود اما همواره تنوع شرايط زمين شناسي و تغييرات غيرقابل پيش بيني پارامترهاي توده سنگ در طول مسير تونل باعث كاهش راندمان و بعضا توقف حفاري به وسيله رودهر مي شود از جمله اين عوامل مي توان به تغييرات ناگهاني مقاومت سنگ ، تناوب لايه هاي سخت و نرم درصد بالاي كوارتز در سنگ و وجود آب زيرزميني اشاره نمود. توانايي رودهردها براي حفاري درسنگ سخت به وسيله عواملي نظير مقاومت ابزار حفاري براي تحمل نيروي محوري و مقاومت كربور تنگستن در مقابل ضربه و گرمايي كه دراثر حفاري در سنگهاي حاوي سيليس بوجود مي آيد كنترل مي شود.
كلمات كليدي:
پارامترهاي زمين شناسي، راندمان رودهدر، تونل انتقال آب كاشان
نهمين همايش ملي تونل - 1390
نويسندگان:
محمدرضا مرادي - كارشناس ارشد استخراج معدن
ابراهيم فتحي - كارشناس ارشد مكانيك سنگ دانشگاه صنعتي اميركبير
روح الله طالبي - كارشناس ارشد مكانيك سنگ دانشگاه صنعتي اميركبير
این سایت در ستاد ساماندهی پایگاه های اینترنتی به ثبت رسیده است و تمامی محصولات و خدمات این سایت حسب مورد دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه می باشد همچنین فعالیت های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران می باشد.