پس از انتخاب کلید عضویت در انتهای صفحه جدیدی که باز خواهد شد، اطلاعات خود را تکمیل و عضویت خود را تایید نمایید
درباره وب سايت
مرجع آموزش زمین شناسی، سنجش از دور، معدن و عمران
جامع ترین و معتبرترین آموزش برای نرم افزار های زمین شناسی، مهندسی معدن، ژئومکانیک (مکانیک سنگ و ژئوتکنیک)، عمران (خاک و پی)
............................................
رزومه مدرسان:دانشجویان کارشناسی ارشد و دکترا رشته های مهندسی معدن و عمران دانشگاه صنعتی امیرکبیر (پلی تکنیک) تهران
جهت آموزش حضوری و غیر حضوری (آنلاین و تهیه فیلم آموزشی) نرم افزار ها با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید............................................
09157330367-09381295869 اسمعیلی-مدیریت وبسایت........ ................................................ در صورتی که موفق نشدید با شماره های فوق تماس حاصل فرمایید از طربق ایمیل زیر نیز می توانید در خواست خودتان را مطرح نمایید.......................................
raminesmaeili68@gmail.com
...................این سایت در ستاد ساماندهی پایگاه های اینترنتی به ثبت رسیده است و تمامی محصولات و خدمات این سایت حسب مورد دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه می باشد. همچنین فعالیت های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است
خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود
بررسي چالشهاي اجراي تونل در محيط هاي مخلوط سنگ و خاك
تنوع در فرايندهاي زمين شناسي مانند رسوبگذاري سرد شدن ماگما و اختلاط تشكيلات مختلف زمين شناسي ممكن است باعث ايجاد محيطهاي پيچيده مخلوط و ناهمگني شود كه شامل قطعات سنگي با ابعاد مختلف درزمينه ماتريسي با سختي مختلف است نمونه هاي بارز اين محيط ها در زمينهاي آبرفتي و رسوبي كنگلومراها برشها و ماسه سنگها و درتشكيلات آذرين توف ها سنگهاي آگلومرايي و ملانژهاي تكتونيكي است اجراي تونل در اين محيط ها بدليل توزيع دانه بندي متنوع و وجود قطعات سنگي با ابعاد مختلف در زمينه ماتريسي نرم يا سخت شده مشكلاتي را به همراه دارد به عنوان مثال در روش اجراي سپري كند شدن روند پيشروي و توقف هاي متعدد آسيب رسيدن به كله حفار و سايش ديسك هاي برنده را مي توان نام برد و درروشها ي سنتي نيز ناپايداري در ديوارها سقف و جبهه كار بدليل عدم توانايي نگهداري قطعات سنگي توسط ماتريس زمينه افزايش نفوذپذيري و هجوم آب از جبهه كار ايجاد زون بررشي و مشكلات حفاري را نام برد.
بررسي تاثير حفاري تونل متروي خط 7 برتونل فاضلاب شرق تهران
حفاري فضاهاي زيرزميني نظير تونل سبب ايجاد تغييراتي در وضعيت اوليه تنشهاي داخلي زمين شده كه علاوه بر ايجاد جابجايي و نشست در محيط اطراف ممكن است سبب القاي تنشهاي غيرمجاز در سازه ها و بناهاي سطحي و زيرسطحي شده و خسارتهاي سنگيني را به دنبال داشته باشد بنابراين يكي از مسائل مهم در حفاري تونل در محيطهاي شهري بررسي تاثير عبور تونل از مجاورت سازه ها و معارضين مختلف مي باشد دراين مقاله اثر حفاري تونل مترو برتونل فاضلاب شرق تهران بصورت عددي و با استفاده از نرم افزار سه بعدي تفاضل محدود Flac3d مور ارزيابي قرارگرفته است براساس نتايج بدست آمده پيش بيني مي شود كه جابجايي هاي ايجاد شده سبب ايجاد نيروهاي محوري غيرمجاز و آسيب هاي سازه اي در پوشش تونل فاضلاب شود.
كلمات كليدي:
مدلسازي عديد، معارضين، تونلهاي شهري، اثر متقابل تونل، نشست
بررسي تاثير حفاري تونل خط هفت متر تهران برسيستم نگهداري ايستگاه خط يك در يك تقاطع غيرهمسطح با استفاده ازمدلسازي عددي
ارزيابي برهمكنش بين فضاي زيرزميني جديد و فضاهاي زيرزميني موجود و ارائه راهكارهايمناسب يكي ازمهمترين موضوعات تونل سازي در نواحي شهري است كه توجه به آن از اهميت خاصي برخوردار است دراين مقاله به بررسي تاثير حفاري تونل خط هفت مترو تهران با فشارهاي مختلف جبهه كار برايستگاه خط يك مترو در حوالي ميدان محمديه با استفاده ازمدلسازي عددي و به كمك نرم افزار FLAC 3D پرداخته شده است تونل مترو خط هفت با دستگاه مكانيزه EPB در راستاي عمود بر ايستگاه و درفاصله حدود هشت متر پايين تر از كف ايستگاه حفر خواهد شد نگاه ويژه به تاثير حفاري تونل برسيستم نگهداري ايستگاه مي باشد نتايج آناليز ها نشان ميدهد كه با پيشروي جبهه كار تونل تغيير ممان خمشي ابتدا در ديواره سمت راست سپس در كف و تاج و نهايتا در ديواره سمت چپ ايستگاه مشاهده ميشود.
بررسي پتانسيل كارست در مسير تونل انتقال آب سبزكوه با استفاده ازGIS,RS
تونل انتقال آب سبزكوه به طول 10600 متر در استان چهارمحال و بختياري واقع گرديده است مسير تونل انتقال آب سبزكوه در كمربند زاگرس و درپهنه زاگرس مرتفع قرار دارد اين پهنه از كمربند زاگرس غالبا شامل واحدهاي پالئوزوئيك ومزوزوئيك است و گسترش واحدهاي سنوزوئيك و جوانتر در آن محدودتر است واحدهاي سنگ چينه اي محدوده موردمطالعه شامل مارن ومارنهاي آهكي سازند گورپي ، آهگ مارني شيلي سازندهاي ايلام و سروك، اهكهاي مارني با بين لايه هاي شيل سازند كژدمي آهكهاي دولوميتي سازند داريان - فهليان، دولوميت هاي و دولوميت مارني سازند سورمه - نيريز، دولوميت خاكستري روشن سازند خانه كت دولوميتهاي آ]كي سازند دالان و شيل و ماسه سنگ پالئوزوئيك مي شود. دراينم قاله با استفاده از داده هاي حاصل از دورسنجي RS و تلفيق با سيستم اطلاعات جغرافيايي GIS پتانسيل كارست شدگي در محدوده اطراف تونل انتقال آب سبزكوه بررسي گرديده است.
كلمات كليدي:
تونل انتقال آب سبزكوه، كارست، دورسنجي RS، سيستم اطلاعات جغرافياييGIS، تحليل سلسله مراتبي AHP
بررسي تاثير پارامترهاي زمين شناسي و خصوصيات ژئومكانيكي توده سنگ برراندمان رودهدر - مطالعه موردي: تونل انتقال آب كاشان
به كارگيري رودهدر براي حفاري تونل در سنگ با مشكلات و محدوديت هاي خاصي همراه است به همين دليل ارزيابي دقيق شرايط زمين شناسي و خصوصيات ژئومكانيكي توده سنگ براي تخمين راندمان حفاري و فرسايش مته اهميت زيادي پيدا مي كند درهر پروژه به منظور انتخاب رودهدر مناسب معمولا تحقيقاتي در زمينه پيش بيني راندمان حفاري فرسايش ابزار و هزينه هاي راهبردي ماشين انجام مي شود اما همواره تنوع شرايط زمين شناسي و تغييرات غيرقابل پيش بيني پارامترهاي توده سنگ در طول مسير تونل باعث كاهش راندمان و بعضا توقف حفاري به وسيله رودهر مي شود از جمله اين عوامل مي توان به تغييرات ناگهاني مقاومت سنگ ، تناوب لايه هاي سخت و نرم درصد بالاي كوارتز در سنگ و وجود آب زيرزميني اشاره نمود. توانايي رودهردها براي حفاري درسنگ سخت به وسيله عواملي نظير مقاومت ابزار حفاري براي تحمل نيروي محوري و مقاومت كربور تنگستن در مقابل ضربه و گرمايي كه دراثر حفاري در سنگهاي حاوي سيليس بوجود مي آيد كنترل مي شود.
كلمات كليدي:
پارامترهاي زمين شناسي، راندمان رودهدر، تونل انتقال آب كاشان
نهمين همايش ملي تونل - 1390
نويسندگان:
محمدرضا مرادي - كارشناس ارشد استخراج معدن
ابراهيم فتحي - كارشناس ارشد مكانيك سنگ دانشگاه صنعتي اميركبير
روح الله طالبي - كارشناس ارشد مكانيك سنگ دانشگاه صنعتي اميركبير
بررسي پارامترهاي موثر درانتخاب تونل تكي يا دوقلو در پروژه هاي قطار شهري مطالعه موردي: خط A متروي قم
يكي ازمهمترين تصميمات درمراحل اوليه طراحي تونلهاي قطار شهري تصميم گيري در مورد تكي يا دوقلو بودن تونل مي باشد نتيجه اين تصميم علاوه بر تغييراتي كهدرطرح ايستگاه هاي موجود در مسير پروژه ايجاد مي نمايد برروي اجرا هزينه ها و زمان ساخت پروژه موثر بوده و برهزينه ها تجهيزات و تاسيسات حين بهره برداري نيز تاثير گذار خواهد بود انجام صحيح اين تصميم گيري و انتخاب گزينه برتر مستلزم بررسي همه جانبه شرايط پروژه و درنظر گرفتن تمام پارامترهاي موثر دراين زمينه مي باشد اين پارامترها را مي توان در دو دسته كلي شامل پارامترهاي حين اجرا درزمان ساخت مسير مترو و حين بهره برداري بررسي نمود. دراين مقاله به معرفي اين پارامترها پرداخته شده و به عنوان ماطلعه موردي پارامترهاي بررسي شده جهت مقايسه دو گزينه تونلي تكي يك تونل با قطر حدود 9 متر و دوقلو دو تونل موازي با قطرهاي حدود 6/5 متر در طراحي انجام شده براي پروژه خطA متروي قم و نتيجه آن كه انتخابتونل تكي براي اين پروژه مي باشد ارائه شده است.
بررسي انواع فروچاله هاي توده گچساران عنبل و روش انسداد و تحكيم آنها
سد گتوند عليا در استان خوزستان 30 كيلومتري شمال غربي شهرستان شوشتر و 12 كيلومتري شهرستان گتوند واقع گرديده و آخرين سدي است كه برروي كارون احداث مي گردد امخزن سد گتوند عليا با طول بيش از 90 كيلومتر سازندهاي زمين شناس گروه گچساران ميشان، آغاجاري و بختياري را در برگرفته است توده نمكي سازند گچساران در 4/5 كيلومتر بالاتر از بدنه سد و در كنار روستاي عنبل مي باشد و از نظر سنگ شناسي شامل انيدريت ، نمك، مارن و بطور محدود شيل مي باشد در توده مذكور فروچاله هاي فراواني كه حاصل از انحلال نمك مي باشد وجود دارد درمواردي ارتباط چند فروچاله به همديگر امكان پذير مي باشد و پس از ريزش ديواره ها بصورت نمايان در مي آيند. دراين مقاله سعي ميشود كه انواع فروچاله هاي توده گچساران عنبل مورد بررسي قرارگرفته و روشهاي انسداد و تحكيم اين فروچالها و دلايل انسداد فروچاله هاي مذكور بيان گردد.
بررسي امكان وقوع شرايط زمينهاي خاص در تونلهاي انحراف سد بختياري
از مهمترين سازه هاي مورد استفاده در يك پروژه سدسازي درزمان اجرا و در بيشتر موارد در طول عمر آن ، سيستم انحراف سد است كه بسته به الزامات طراحي و شرايط ساختگاه به صورت روباز يا زيرزميني طراحي و اجرا مي شود اهميت اين سازه ضرورت انجام بررسي و تحليل هاي جامع را در زمان طراحي و اجرا روشن مي سازد اصولا برخورد با شرايط گوناگون و متغير در امتداديك سازه زيرزميني همانند تونل به دليل تغييرات سطح تنش و جنس سنگ امري عادي بوده و بررسي شرايط متغير و پيش بيني تمهيدات لازم در زمان طراحي براي اجتناب از مشكلات اجرايي و افزايش هزينه ها ضروري است در پروژه بختياري توده سنگ ساختگاه از لايه هاي آهكي با شرايط كيفيت مختلف تشكيل شده و سيستم انحراف بصورت دورشته تونل موازي در نظر گرفته شده و شرايط خاص توپوگرافي ساختگاه سد و وجود ارتفاعات و دره هاي بسيار مرتفع و پرشيب منجر به تغييرات بسيار زياد در روباره تونل ها شده است.
بررسي ارتباط بين نرخ تزريق عامل عمل آوري خاك با نرخ نفوذ در BPE-TBM خط 7 مترو تهران
درسالهاي اخير دامنه كاربرد ماشينهاي حفر تونل از نوع متعادل كننده فشار زمين EPB-TBM براي حفر تونلهاي شهري در حال افزايش مي باشد چرا كه آنها توانسته اند كمترين جابجايي در سطح زمين را ايجاد بكننند يكي از عاملهاي محدود كننده در بكارگيري ايننوع ماشين ها محدوديت كارايي آنها مي باشد براي كاهش اين محدوديت از عاملهاي عمل آوري خاك استفاده مي شود عامل عمل آوري با ايجاد تغيير در ساختار خاك مي تواند برنرخ نفوذ اين نوع ماشين ها تاثير بگذارد اين موضوع در ماشين حفر تونل از نوع متعادل كننده فشار زمين در خط 7 مترو تهران دربخش جنوبي شمالي مورد بررسي قرارگرفته است براي اين بررسي اطلاعات ثبت شده در ماشين در 200 سيكل حفاري 300 متر از طول تونل تحت شرايط ثابت بودن جنس زمين در دو حالت ثابت بودن دور كله حفار و نسبت انبساط فوم FER و همچنين متغير بودن آن دو پارامتر مورد استفاده قرارگرفته است.
كلمات كليدي:
ماشين EPB ، عامل عمل آوري خاك، نرخ تزريق عامل عمل آوري، نرخ نفوذ، نسبت انبساط فوم، خط 7 مترو تهران
بررسي اجراي گالري ضد ريزش بمنظورعبور ايمن از ترانشه هاي ناپايدار
ايمني در شبكه سراسري راه آهن ايران به عنوان شريان حياتي كشور از اهميت بالايي برخوردار است دراين راستا موضوع ايمن سازي ترانشه ها به منظور جلوگيري از سقوط سنگ و لغزش ها به عنوان ابتدايي ترين مبحث ايمنيمسيرمورد توجه مي باشد بدون شك وقوع لغزش و ريزش سنگ برروي خط راه آهن تهديدات زيادي از جمله خطر خروج از خط قطارها را به وجود آورده و ضرورت بررسي پايداريت رانشه ها و اجراي سازه نگهبان را دو چندان مي نمايد از ميان روشهاي موجود مقابله با سنگ ريزش درمناطق كوهستاني كه از مجاورت شيبهاي تند عبور مي كنند مي توان به احداث گالري ضد ريزش اشاره نمود. دراين مقاله ضمن معرفي مخاطرات تهديد كننده ايمني در ترانشه ها و كليات روشهاي كاهش خطرزايي آنها به بررسي انواع گالري ها مي پردازد.
كلمات كليدي:
لغزش، پايداري ترانشه، سنگ ريزش، گالري ضدريزش
نهمين همايش ملي تونل - 1390
نويسنده:
[ رضا نجفيان ] - كارشناس عمران اداره كل خط و سازه هاي فني راه آهن
این سایت در ستاد ساماندهی پایگاه های اینترنتی به ثبت رسیده است و تمامی محصولات و خدمات این سایت حسب مورد دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه می باشد همچنین فعالیت های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران می باشد.