ارزیابی تأثیر خصوصیات هندسی تون لهای دوقلو بر پایداری و تغییرشکل آ نها
توسعه سیستم انتقال شهرهای توسعهیافته به ساخت سازههای زیرسطحی مانند تونل وابسته است. تراکم بالای سازه های سطحی و شرایط زمین شناسی خاص در بیشتر شهرهای جهان، ضرورت حفر تونل ها را توجیه می کند. در گذشته تونل های حمل و نقل عمدتاً دو طرفه بودند، اما امروزه تونل های دوقلو یک طرفه بیشتر مورد توجه قرار گرفته اند. یکی از مهمترین عوامل مؤثر بر این رویکرد، این نکته است، که به منظور عدم اختلال در رفت و آمد وسایل نقلیه، باید سطح مقطع تونل تکی را بزرگتر طراحی کرد. به علاوه حجم مواد استخراج شده بیشتر و منطقه تأثیر تونل تکی بزرگتر است و به فن آوری پیچیده تری برای ساخت چنین تونلی نیاز است. بنابراین در اکثر موارد احداث تونل های دوقلو کوچک تر مقرون به صرفه تر است. با این وجود در هر پروژه باید میزان تأثیر تونلهای دوقلو بر محیط و همچنین تأثیر آن ها بر پایداری و تغییرشکل یکدیگر تخمین زده شود. در یک برنامه FLAC2D میزان تأثیر خصوصیات هندسی تونل های دوقلو بر پایداری و تغییرشکل آن ها ارزیابی می گردد.نرمافزار ،FLAC2D این تحقیق به کمک نرم افزار دوبعدی به منظور محاسبات مهندسی است. این نرمافزار رفتار ساختارهایی مانند خاک، سنگ و تجهیزات تقویتکننده را که ممکن است، پس از تسلیم شدن به صورت پلاستیک نیز رفتار کنند، شبیهسازی میکند. با توجه به نتایج مدلسازی، افزایش اندازه و کاهش فاصله میان دو تونل موجب کاهش ایمنی مدل و تغییر الگوی تغییرشکل تونل ها می شود. تغییر هندسه مقطع به شکل های گوش هدار و یا تغییر جه تداری نسبی دو تونل نیز موجب تغییر ایمنی و تغییرشکل تونل ها می شود. در بین خصوصیات هندسی، افزایش اندازه مقطع تونل، موجب بیشترین کاهش پایداری تونل ها و تغییر مقطع تونل ها به شکل های گوش هدار، باعث بیشترین افزایش مساحت ناحیه تغییرشکل یافته می شو د.
کلمات کلیدی:
تون لهای دوقلو، نرم افزار FLAC2D ،پایداری تون لها، جهت داری نسبی تون لها، ناحیه تغییرشک لیافته
نویسندگان :
محمد مهدی ابن النصیر
رسول اجل لوئیان
مسعود میر محمد صادقی
اولین کنفرانس ملی مهندسی ژئوتکنیک ایران (1392)
برای دانلود به ادامه مطلب بروید
:: موضوعات مرتبط:
دانلود مقالات فارسی (کنفرانس های داخلی) ,
مقالات مکانیک سنگی و ژئوتکنیکی ,
,
:: برچسبها:
دانلود ,
مقاله ,
رایگان ,
تون لهای دوقلو ,
نرم افزار FLAC2D ,
پایداری تون لها ,
جهت داری نسبی تون لها ,
ناحیه تغییرشک لیافته ,
:: بازدید از این مطلب : 3162
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0