اثر حفرات كارستي بر روي نيروهاي داخلي پوشش تونل حفر شده در سنگ آهك انحلالي
شكست و ريزش حفرات كارستي در هنگام حفاري تونل تاكنون باعث ايجاد تلفات مالي و جاني بسياري در پروژههاي مختلف شده است. در اين مقاله از ميان چندين تونل با شرايط تقريبا مشابه و فاصله جغرافيايي نسبتا كم در قطعه اول راه آهن شيراز- بوشهر، به طور ويژه اثرات پديده كارست بر روي تونل شماره 4 اين پروژه كه در جنوب شهر شيراز و در سنگ آهك هاي كارستي سازند آسماري حفر خواهد شد، بررسي شده است. در اين مطالعه، اثر وجود حفرات كارستي با اندازه و مكان هندسي متفاوت (نسبت به تونل) بر روي نيروهاي داخلي پوشش تونلي كه در اين محيط حفر ميشود، مورد بررسي قرار گرفته است. روش مطالعه بصورت مدلسازي سه بعدي حفاري مرحلهاي تونل و تحليل به روش عددي بود. مطابق نتايج بدست آمده، حفرات كارستي در تمامي موارد باعث PLAXIS3D توسط نرم افزار المان محدود افزايش نيروي محوري محيطي خواهند شد. افزايش يا كاهش لنگر خمشي پوشش تونل به عواملي چون اندازه حفره كارستي، فاصله حفره از تونل و محل قرار گيري حفره نسبت به تونل بستگي دارد.
كلمات كليدي:
تونل، كارست، نيروهاي داخلي، سنگ آهك . PLAXIS3D ،
نویسندگان :
علي اكبر حشمتي (استاديار گروه خاك و پي دانشكده عمران، دانشگاه علم و صنعت)
حسين صالح زاده (استاديار گروه خاك و پي دانشكده عمران، دانشگاه علم و صنعت)
محمود فرهادي (دانشجوي كارشناسي ارشد مهندسي عمران گرايش خاك و پي، دانشگاه علم و صنعت)
چهارمين همايش بين المللي مهندسي ژئوتكنيك و مكانيك خاك ايران (1389)
برای دانلود مقاله به ادامه مطلب بروید
:: موضوعات مرتبط:
دانلود مقالات فارسی (کنفرانس های داخلی) ,
مقالات مکانیک سنگی و ژئوتکنیکی ,
,
:: برچسبها:
دانلود ,
مقاله ,
رایگان ,
تونل ,
كارست ,
نيروهاي داخلي ,
سنگ آهك ,
PLAXIS3D ,
:: بازدید از این مطلب : 3564
|
امتیاز مطلب : 4
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1