بررسي تاثير متقابل حفاري تونل هاي دوقلوي قطار شهري اصفهان
اهميت احداث مترو با توجه به رشد تعداد وسايل نقليه و ميانگين بالاي عمر آن ها و در نتيجه افزايش روز افزون آلودگي ها، محرز گرديده و بر اين اساس احداث سيستم قطار شهري براي كلان
شهري مانند اصفهان امري ضروري تشخيص داده شده است . در اين پروژه با توجه به احداث هم زمان دو تونل موازي و مشابه با قطر حدود 6/5 متر و فاصله محور به محور حدود 20 متر، تأثير متقابل حفر اين دو تونل مورد توجه قرار گرفته است . مدلسازي به كمك نرم افزار عددي اجزاء محدود Plaxis 7.2 انجام گرديده است . تونل هاي دوقلو به روش تونل زني NATM حفر گرديده ومراحل مختلف حفاري و نصب پوشش در دو تونل به 6 فاز تقسيم بندي شده است . در اين تحقيق تأثير متقابل حفاري تونل اول بر تونل دوم در پايان فازششم مورد توجه قرار گرفته است . پارامترهاي مورد نظر براي مطالعه جابجايي هاي افقي و قائم توده سنگ و نيز تنش هاي اطراف محل هاي بازشدگي ها مي باشند . نتايج مقدماتي مطالعه نشان داد كه تأثير حفر هر تونل بر تونل ديگر در حدي است كه اثر تعيين كننده اي بر روند پيشروي و طراحي وسايل نگهداري ندارد .
كلمات كليدي:
تاثير متقابل حفاري، تونلهاي دوقلو، نرمافزار PLAXIS، روش تونلزني NATM
سومين كنفرانس مكانيك سنگ ايران-1386
نويسندگان:
فرشاسب جمشاسب - كارشناس ارشد استخراج معدن، دانشگاه صنعتي شاهرود
سيدرحمان ترابي - دانشيار، دانشكده معدن و ژئوفيزيك، دانشگاه صنعتي شاهرود
بهشاد جديري - كارشناس ارشد اكتشاف معدن؛ دانشكده معدن و ژئوفيزيك، دانشگاه صنعتي شاه
مسعود زارع - دانشجوي كارشناسي ارشد استخراج معدن؛ دانشكده معدن و ژئوفيزيك، دانشگا
برای دانلود رایگان مقاله به ادامه مطلب بروید
:: موضوعات مرتبط:
دانلود مقالات فارسی (کنفرانس های داخلی) ,
مقالات مکانیک سنگی و ژئوتکنیکی ,
,
:: برچسبها:
دانلود ,
مقاله ,
رایگان ,
تاثير متقابل حفاري ,
تونلهاي دوقلو ,
نرمافزار PLAXIS ,
روش تونلزني NATM ,
:: بازدید از این مطلب : 3536
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0