تونل انتقال آب سبزكوه با قطر نهايي 4/5 متر و طول تقريبي 11 كيلومتر به منظور انتقال 90 ميليون متر مكعب آب درسال از حوزه سبزكوه به سدچغاخور در استان چهارمحال و بختياري و در حدود 80 كيلومتري جنوب شهر كرد قرار دارد با توجه به طول زياد تونل و لزوم اجراي سريع و ايمن آن استفاده از روش حفاري مكانيزه TBM در اولويت قرارگرفته است كه پس از مطالعات و بررسي هاي انجام شده در خصوص مشخصات ژئومكانيكي و زمين شناسي مسير تونل TBM دو سپري براي حفاري آن پيشنهاد شده است به علت عبور تونل از توده هاي سنگي ضعيف گسله و خرد شده كه تحت روباره زيادي قرار دارند وقوع پديده مچاله شوندگي در طي حفاري تونل سبزكوه محتمل است كه در صورت شديد بودن همگرايي هاي حاصل از اين پديده مشكلات قابل توجهي مانند گيرافتادن كله حفار و يا سپردر ناحيه ماشين و نيز اسيب رسيدن به پوشش سگمنتي تونل درناحيه پشتيباني TBM رخ خواهد داد.
كلمات كليدي:
تونل انتقال آب، مچاله شوندگي، حفاري مكانيزه، TBM، اضافه حفاري، سگمنت بتني پيش ساخته
نهمين همايش ملي تونل - 1390
نويسندگان:
[ مرتضي كرمي ] - كارشناس ارشد مكانيك سنگ
[ لهراسب فرامرزي ] - استاديار دانشگاه صنعتي اصفهان
[ داراب رئيسي ] - شركت مهندسي مشاور آبدان فراز
برای دانلود مقاله به ادامه بروید
:: موضوعات مرتبط:
دانلود مقالات فارسی (کنفرانس های داخلی) ,
مقالات مکانیک سنگی و ژئوتکنیکی ,
,
:: برچسبها:
دانلود ,
مقاله ,
ارزيابي پتانسل مچاله شوندگي ,
اضافه حفاري بهينه ,
TBM دوسپري ,
تونل انتقال آب ,
تونل انتقال آب ,
مچاله شوندگي ,
حفاري مكانيزه ,
TBM ,
اضافه حفاري ,
سگمنت بتني پيش ساخته ,
:: بازدید از این مطلب : 5793
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0